Cercetătorii UBB au investigat managementul sustenabil în industria auto globală

    marketing

    Un grup de cercetare din cadrul Facultății de Științe Economice şi Gestiunea Afacerilor, format din prof. univ. dr. Levente Szász, lect. univ. dr. Béla Gergely Rácz și drd. Ottó Csíki, a publicat recent un articol inovator în jurnalul academic International Journal of Production Economics. Articolul și-a propus să exploreze comportamentul companiilor din industria auto în ceea ce privește sustenabilitatea, respectiv impactul acestui comportament asupra performanței unităților de producție din cadrul acestor companii.

    În ultimele decenii au apărut mai multe cazuri mediatizate care au demonstrat faptul că sustenabilitatea ecologică și socială a unor mari companii din industria auto nu sunt conforme nici cu reglementările în vigoare, nici cu așteptările consumatorilor. Unul dintre cele mai recente și cele mai severe dintre aceste scandaluri globale este legat de cazul companiei Volkswagen care începând cu anul 2015 a devenit ținta unor investigații la nivel mondial din cauza manipulării de către companie a valorilor emisiilor poluante. Scandalurile privind comportamentul iresponsabil din punct de vedere ecologic și social nu au ocolit nici celelalte firme globale din industria auto, cazul Ford, General Motor sau Toyota fiind printre cele mai semnificative din istoria recentă a industriei (Figura 1).

    Figura 1. Principalele scandaluri de sustenabilitate în industria auto globală în ultimele două decenii

    Toate aceste cazuri mediatizate arată faptul că industria auto ar trebui să se îndrepte spre o schimbare fundamentală în ceea ce privește funcționarea sustenabilă a marilor companii din industrie, industria auto fiind una dintre cele mai nesustenabile activități economice la nivel mondial.

    Pentru cercetarea empirică s-a utilizat metoda cercetării prin chestionare, în cercetare fiind implicațe 142 de unități de producție din industria auto din 22 de țări, incluzând și România. Pe baza analizelor statistice a datelor colectate de la aceste companii s-a construit un model teoretic care descrie în mod precis comportamentul companiilor din industria auto în ceea ce privește acțiunile de sustenabilitate desfășurate de acestea. Conform acestui model, companiile din industria auto vor implementa un management sustenabil și responsabil doar dacă există presiuni din mediul extern în acest sens, de exemplu din partea unor autorități de reglementare, organizații guvernamentale și non-guvernamentale, competitori sau consumatori finali. Dacă această presiune devine mai puternică, aceste companii vor fi nevoite să includă sustenabilitatea printre obiectivele strategice ale întreprinderilor, ceea ce va conduce la implementarea concretă a unor practici de sustenabilitate, precum achizițiile „verzi”, certificate ecologice și sociale, reducerea emisiilor poluante, reducerea consumului de energie și apă, proiecte de reciclare sau reducerea și gestionarea deșeurilor produse.

    În privința efectelor asupra performanței companiilor din industria auto, articolul demonstrează că aceste practici de creștere a sustenabilității vor contribui la creșterea performanțelor ecologice și sociale a companiilor. Surprinzător însă, pe baza analizelor efectuate, performanțele ecologice și sociale ridicate nu rezultă în creșterea performanțelor financiare a companiilor, cel puțin un astfel de efect nu se identifică pe termen scurt (Figura 2). Astfel, companiile din industria auto nu au o motivație internă de natură financiară de a-și îmbunătăți sustenabilitatea ecologică și socială.

    Articolul concluzionează că, în lipsa acestor motivatori de natură financiară, este nevoie de creșterea presiunilor externe în forma unor reglementări mai stricte, respectiv în forma exercitării de presiune socială din partea organizațiilor non-guvernamentale și a consumatorilor pentru ca industria auto să contribuie în mod pozitiv la sustenabilitatea activităților de pe planetă.

    Figura 2. Modelul teoretic privind comportamentul companiilor din industria auto (valoarea coeficientului de regresie și nivelul de semnificație pe săgeți)

    NU SUNT COMENTARII

    Transmiteti un mesaj

    13 − 1 =