Igor Munteanu trage un semnal de alarmă

Deputatul Platformei DA și fostul ambasador al Republicii Moldova în SUA, Igor Munteanu trage un semnal de alarma atunci când face referire la o informație apărută recent în presa rusă potrivit căreia Republica Moldova ar studia cu atenție experiența Rusiei în vederea modificării Constituției. Vmeste-rf.tv scrie că declarații în acest sens au fost făcute de actualul ambasador al R. Moldova șa Moscova, Andrei Negruță la o întâlnire cu președintele comitetului internațional al Consiliului Federației Rusiei, Constantin Kosacev. Deputatul Platformei DA cere în acest sens MAEIE, guvernului Chicu și președintelui Dodon precizări pe marginea acestui subiect mediatizat la Kremlin.

A.Negruță, actualul Ambasador al PSRM la Moscova, a afirmat recent la o întrevedere cu K.Kosacev, Președintele comitetului internațional al Consiliului Federației Rusiei, că ”RM studiază cu atenție experiența Rusiei în vederea modificării Constituției sale”. Comunicatul ridică mai multe semne de întrebare. Este această declarație făcută în numele MAEIE, al Guvernului Chicu, a Președintelui I.Dodon, a Parlamentului, sau a PSRM? Este această declarație făcută în nume propriu de către Ambasadorul A.Negruță ori este o misiune de partid? Sunt aceste consultări agreate de actualal Ministru de externe, Țulea, deși nu-mi amintesc ca acesta să fi cerut instrucțiuni din partea Comisiei de Politică Externă a Parlamentului RM, singurul organism care-l poate însărcina pe Ministru să solicite consultări pe subiecte sensibile politic, cum ar fi modificările la Constituție care, ca și guvernele – se fac în Parlament și nu la hotelul Luna”, a declarat Igor Munteanu.

În aceste condiții se cer a fi făcute niște precizări:

1. Informațiile apărute în presa despre consultările inițiate de Ambasadorul A.Negruță pe subiectul modificărilor la Constituția R. Moldova ilustrează intențiile reale ale Președintelui I.Dodon de a prelua integral modelul rusesc de guvernare: verticala puterii, sistemul federal dispersat, cu păstrarea unui președinte puternic (jucător), care bagă și scoate procurorii și judecătorii, inclusiv ai celor din Curtea Constituțională. Ele (intențiile) nu se înscriu în ”era de stabilitate” pe care ar prefera-o tot felul de prorocitori, locali ori străini, doar că aceștia văd paiul din ochiul altora și nicidecum bârna din propriul ochi. În țara orbilor, chioru-i împărat!

2. La scurtă vreme după apariția primelor informații în presa rusă, și MAEIE s-a văzut obligat să posteze un comunicat sec pe acest subiect, dar cu o extindere liberă a temelor abordate, în mod evident, în scopul potolirii unor eventuale serii de întrebări. Totuși, arma atârnată pe scenă a împușcat o primă alertă – I.Dodon ar dori să transmită aliaților săi de la Kremlin că ”ar fi capabil să inițieze modificări la Constituție și că ”PSRM ar putea livra și alte obligații promise protectorilor săi.

3. Liderul PSRM nu ascunde că și-ar dori să fie actorul central al statului, în care legile naționale ar prevala asupra dreptului internațional, iar consilierii săi ar fi mai puternici ca miniștrii din cabinetul aprobat de Parlament, într-un guvern care ar rămâne un simplu ”decor pentru șeful de stat. Deși pare astăzi complicat de previzionat asemenea scenarii, să nu se uite că și alegerea lui Dodon în 2016 era greu de crezut, ca și alegerea unui primar socialist la primăria Municipiului Chișinău, dar lucrurile s-au întâmplat cu o viteză și cu un impact de speriat. În sfârșit, să nu uităm că garda veche de juriști afiliați PSRM gâfâie de mai bine de 2 ani asupra unui amplu proiect de modificare a Constituției R. Moldova în vederea: (1) anulării mandatului imperativ, (2) extinderii și preluării unor competențe executive de către Președinte, (3) ”federalizarea” relațiilor politice cu UTAG și Transnistria, (4) dar și alte teme care dezgolesc tentația unui adevărat ”cult al puterii voluntariste” la conducerea PSRM, după modelul lui Putin.

4. Comunicatul apărut în presă nu scapă însă nici un cuvânt despre faptul, deloc neimportant, că R. Moldova și-ar dori retragerea trupelor militare rusești de pe teritoriul său suveran. Acest lucru nu se regăsește în comunicarea lui A.Negruță, ori poate afirmațiile recente ale lui Oleg Vasnețov, Ambasadorul Rusiei la Chișinău, despre ”interesele eterne și ubicue ale Rusiei în R. Moldova au avut drept scop să-i convingă pe diplomații moldoveni să nu se mai zbată în zadar pe tema evacuării trupelor? Nu m-am mira.

5. Ori poate, sub povara actualei coaliții PSRM-PD, MAEIE uită să-și informeze ambasadorii săi (sensibili la politic) asupra pozițiilor cheie ale politicii externe ale R. Moldova, astăzi ”dezechilibrate” în opinia lui I.Dodon. Cum se înscrie această poziție ineptă cu discursul laudativ al PDM, care-și atribuie meritele cererii de la tribuna ONU a retragerii trupelor rusești, ori la Moscova pt asemenea declarații, ambasadorul R. Moldova ar fi scos de guler afară?

6. Este clar că aceste consultări la Moscova ilustrează gravele incoerențe ale diplomației din R. Moldova. O diplomație bună se face cu oameni integri, școliți și principiali. Cei care au blocat Moțiunea de cenzură contra guvernului Chicu sunt direct responsabili de ascensiunea și întărirea puterii autoritare a lui Dodon spre un ”putinism” la scară mică, imitator, dar oricum, inspirat profund de acest model antidemcoratic și orientat spre trecut,” a scris Munteanu.

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

5 × five =