Jocurile cinice ale premierului și președintelui de la Chișinău

sistem

Declarația primului ministru moldovean Ion Chicu, prin care acesta îl atacă dur, utilizând un vocabular suburban pe eurodeputatul român Siegfried Mureșan și România în general, a făcut să explodeze opinia publică de la Chișinău. Drept urmare o secvență video făcută publică la începutul săptămânii trecute și care arăta cum președintele Dodon era pe cale să primească o pungă cu bani de la oligarhul Vladimir Plahotniuc, a intrat într-un con de umbră.

„Stau și mă uit eu la băiețașii ăștia români oploșiți prin structurile europene, care vin cu „patronajul” peste noi… Ratați, nimic în viață și în țară realizat, numai de „adus mingi” buni… Ce-ai făcut june în țara ta, că geme de cea mai mare corupție din Europa?”, întreba vineri Chicu pe pagina sa de Facebook, provocând o furtună de revoltă în rândul moldovenilor.

Ce a provocat atacul premierului moldovean?

Ce l-a revoltat atât de tare pe premierul moldovean încât a recurs la acest atac grobian la adresa deputatului român în Parlamentul European?

Tot pe pagina sa de Facebook, Mureșan a publicat o postare în care spunea că Guvernul Republicii Moldova eșuează în gestionarea crizei COVID-19 fiindcă a eșuat și în implementarea reformelor

Guvernarea slabă în vremuri liniștite afectează cetățenii în vremurile de criză. În ultimii cinci ani, Republica Moldova a avut parte de mai multe guverne slabe. Guvernele Partidului Democrat și cel al Partidului Socialiștilor au destabilizat situația politică din Republica Moldova și au împovărat cetățenii. Din această cauză, criza COVID-19 a prins Republica Moldova nepregătită”, spune Mureșan cu referire la un raport publicat de Serviciul de Cercetare al Parlamentului European privind punerea în aplicare a Acordului de Asociere a UE, inclusiv a Acordului de liber schimb profund și cuprinzător (DCFTA) cu Republica Moldova.

El precizează că reformele cerute de UE ar fi întărit instituțiile Republicii Moldova, ar fi redus corupția și incompetența din instituții, iar Republica Moldova ar fi fost mai pregătită să-și apere cetățenii în fața crizei COVID-19.

Totodată, acesta menționează că singurul guvern care și-a respectat angajamentele, a implementat proiecte și a făcut un progres vizibil a fost Guvernul condus de Maia Sandu, care a introdus un program de reformă ambițios în spiritul deoligarhizării și a inițiat o serie de reforme stipulate în Acordul de Asociere.

Cu aluzie la încercările președintelui Dodon de a-și subordona instituțiile statului, Mureșan spune că persistă riscul re-politizării instituțiilor importante ale statului și a sistemului judiciar (în special a procurorilor și a instanțelor). Și acesta este încă un motiv pentru care asistența macrofinanciară acordată Republicii Moldova de către Uniunea Europeană trebuie să fie însoțită de condiționalități stricte și clare și de un mecanism puternic de monitorizare.

Cu toate acestea, deputatul european amintește că Uniunea Europeană rămâne cel mai important partener al cetățenilor Republicii Moldova.

De remarcat că Mureșan a vorbit din postura de deputat în Parlamentul European, fiind și vice-președinte al celui mai mare partid de pe continent, Partidul Popular European dar și președintele delegației PE pentru Republica Moldova. Adică persoana, care, în virtutea obligațiunilor de serviciu, trebuie să urmărească ce se întâmplă în Republica Moldova și cum aceasta îndeplinește Acordul de Asociere, implicit Acordul de Liber Schimb. Plus la aceasta concluziile din postare nu sunt ale lui ci în mare parte ale Serviciului de Cercetare al Parlamentului European.

De altfel, cele expuse în postarea lui Mureșan se integrează perfect în percepția generală a Uniunii Europene față de Republica Moldova din ultimii cinci ani, adică de la renumitul furt al miliardului și până în prezent (cu o mică pauză de cinci luni de guvernare a Maiei Sandu).

Dincolo de această reacție disproporționată a oficialului moldovean, este cel puțin amuzant cum Chicu (48 de ani) îl numește pe Mureșan june ratat deși acesta are 39 de ani și este vice-președintele celui mai mare partid european.

Prin ce s-a remarcat până acum Ion Chicu

Cine este premierul moldovean, care se adresează de parcă ar fi vreun împărat roman și nu premierul celui mai sărac stat din Europa, cu un buget mai mic decât cel al județului Cluj?

Ion Chicu a ajuns în funcția de prim-ministru al Republicii Moldova grație loialității față de președintele Dodon, manifestată cu osârdie pe când era consilier al acestuia în iulie-noiembrie, 2019. În acea perioadă el s-a făcut remarcat prin atacurile acide la adresa „aliatei” de atunci a președintelui, Maia Sandu și guvernului acesteia (singurul guvern reformator potrivit UE), care a fost până la urmă demis. În consecința demiterii, consilierul prezidențial devine prim ministru.

Până însă a ajunge în curtea lui Dodon, din decembrie 2018 și până în iunie 2019, Chicu a fost ministru de finanțe în guvernul Filip, controlat în totalitate de oligarhul Vladimir Plahotniuc care, de altfel, nu accepta numirea vreunui demnitar de rang înalt în stat dacă nu era convins de loialitatea totală a acestuia. Altfel spus, până în iunie 2019 premierul moldovean i-a fost credincios lui Plahotniuc și clicii bandidești a acestuia participând chiar la acțiunea de intimidare a lui Dodon din perioada dualității puterii de stat (începutul lui iunie 2019), când oamenii lui Plahotniuc au aruncat câțiva curcani vii peste gardul Președinției.

Până a ajunge în slujba lui Plahotniuc și a lui Dodon, Chicu s-a mai aflat pentru puțin timp într-o funcție de stat. În perioada 2008-2009 acesta a fost consilier al Zinaidei Greceanîi, actuala președintă socialistă a legislativului moldovean, pe atunci prim-ministru în guvernul comunist al președintelui Voronin. Amintim că acel guvern a fost demis în 2009 după o revoltă populară împotriva cârmuirii dictatoriale a lui Voronin și criza politică ce a condus la dizolvarea Parlamentului.

Totuși, aflarea în slujba partidelor prorusești și moldoveniste nu l-a împiedicat pe Ion Chicu să-și ia cetățenie română sie și întregii familii, care beneficiază din plin de acest statut.

În preajma unui colaps economic și cu criza pandemică în ascensiune

Nu s-a remarcat premierul moldovean nici printr-o guvernare strălucită din noiembrie și până în prezent. Chiar la începutul aflării sale în funcția de premier, acesta a promovat adoptarea unui buget electoral pentru a-l promova pe președintele Dodon în alegerile prezidențiale din toamnă, cu un deficit record pentru Republica Moldova și care nu avea acoperire.

După o lună de la decretarea la 15 martie a stării de urgență, cauzată de pandemia COVID-19, deficitul a fost aproape dublat, iarăși fără a fi găsite resurse reale de acoperire.

Pentru a finanța deficitul, atât cel din toamnă cât și cel majorat din primăvară, a fost încercată contractarea unui credit rusesc de 200 milioane de euro însă, până la urmă, din cauza unor clauze dubioase din acordul de credit, care comportau riscuri pentru securitatea statului, împrumutul a fost ratat.

Până la urmă, singurele surse disponibile de finanțare pentru Republica Moldova în situația actuală rămân circa 170 milioane de euro de la Uniunea Europeană, o parte din care sunt resurse nerambursabile. Însă pentru a le primi Republica Moldova trebuie să îndeplinească niște cerințe ce decurg din Acordul de Asociere, despre care a menționat și Mureșan în postarea sa.

Nu s-a remarcat Chicu nici prin gestionarea strălucită a crizei pandemice. După două luni de stare de urgență și stoparea, practic, a întregii economii, plafonul îmbolnăvirilor încă nu a fost atins iar numărul celor ce se îmbolnăvesc zilnic este tot mai mare. Republica Moldova este, de altfel, singura țară europeană care continuă trendul ascendent al îmbolnăvirilor.

Cu toate acestea autoritățile au început să scoată gradual economia din starea de blocaj, existând mari temeri că va genera astfel un val și mai mare de îmbolnăviri și, în final, ar putea fi necesară o nouă stare de urgență, care ar putea fi fatală pentru multe companii moldovenești.

Miza – al doilea termen prezidențial pentru Dodon

Dincolo de aceste „realizări” ale cabinetului Chicu, Republica Moldova se află în plină criză politică. Coaliția de guvernare formată din Partidul Socialiștilor și Partidul Democrat este tot mai șubredă, ajungând la doar 52 de voturi în Parlament de la 66 (din 101) după ce o parte din deputații democrați au părăsit formațiunea alăturându-se opoziției. Aceștia au fost stimulați financiar în acest sens de către Vladimir Plahotniuc, care continuă, aflându-se fugar în SUA să tragă sforile scenei politice de la Chișinău. Și acesta nu se va opri până Dodon va rămâne fără majoritatea parlamentară.

De fapt, în cadrul acestui joc politic s-ar include și atacul lui Chicu la adresa lui Mureșan și al României în general or atacul acestuia, irațional la prima vedere, n-a fost decât o pierdea de fum pentru a distrage atenția opiniei publice de la scandalul stârnit de secvențele video făcute publice lunea trecută în care se vede cum Vladimir Plahotniuc încearcă să-i transmită o pungă cu bani președintelui Dodon.

Impactul filmulețului l-a speriat atât de tare pe Dodon încât, pentru a distrage atenția opiniei publice, acesta a decis să provoace un scandal și mai răsunător atacând România. Lui Chicu i-a revenit misiunea de executor.

După cum și era de așteptat, s-a ajuns la o criză diplomatică fără precedent a relațiilor dintre Republica Moldova și România, ultima înaintând o notă ambasadorului moldovean la București.

Până la urmă, acțiunea cinică a lui Chicu a făcut pentru o vreme să fie distrasă atenția moldovenilor de la presupusele acte de corupție ale lui Dodon însă nu a închis chestiunea definitiv.

Platforma Demnitate și Adevăr, unul din cele două partide antioligarhice din opoziție a propus crearea unei Comisii parlamentare de anchetă privind elucidarea actelor de corupție și îmbogățire ilicită a președintelui.

Crearea unei astfel de comisii este posibilă cu majoritatea simplă a deputaților prezenți la ședința legislativului și este foarte probabil ca o astfel de majoritate să fie găsită.

Însă, pentru a zădărnici crearea Comisiei, care în preajma campaniei electorale i-ar întoarce pe față și pe dos toate afacerile financiare dubioase ale lui Dodon și ale familiei sale, acesta a recurs la o altă stratagemă.

Potrivit vice-președintelui PDA Alexandru Slusari, tot mai mulți deputați confirmă că s-ar pregăti suspendarea pentru cel puțin două săptămâni a activității Parlamentului pe motiv de epidemie, fiind impusă eliberarea certificatului medical pentru toți deputații, chiar dacă testele acestora privind infectarea cu COVID-19 sunt negative.

Motivul închiderii este că săptămâna trecută un deputat al Partidului Democrat a anunțat că este infectat iar luni și un deputat socialist a anunțat că este bolnav.

Prin stoparea activității Parlamentului, Dodon speră să obțină un răgaz de cel puțin două săptămâni pentru a-și consolida pozițiile șubrezite serios în ultimele trei săptămâni.

În perioada imediat următoare, cel mai probabil, acesta va încerca să stabilească controlul asupra Consiliului Superior al Magistraturii, autoritate cheie pentru a controla sistemul judecătoresc care să-i asigure neutralizarea rivalilor politici în perspectiva alegerilor prezidențiale stabilite pentru 1 noiembrie.

În pofida pandemiei și a crizei economice severe care așteaptă Republica Moldova, realegerea lui Dodon pentru al doilea termen prezidențial rămâne preocuparea de bază atât a președintelui Dodon cât și a premierului Chicu iar toate acțiunile și declarațiile celor doi trebuie privite prin prisma acestui obiectiv.

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

eleven + 2 =