Andreea Paul: oportunitățile aduse de criza COVID-19 sunt fantastice

    Andreea Paul, președintele think-tank-ului INACO – Inițiativa pentru Competitivitate, a vorbit pe blogul personal despre VUCA (vulnerability, uncertainity, complexity, ambiguity) și a menționat că acesta este un concept al guvernanței individuale, corporative și naționale care surprinde cel mai bine criza medicală actuală, pe care l-a discutat an de an cu studenții săi de la Facultatea de Relații Economice Internaționale, la studiile masterale. 

    Andreea Paul nu și-a imaginat că studenții vor fi nevoiți să-l resimtă atât de fidel și de repede pe propria lor piele, că le sunt atât de utile acum concluziile INACO despre strategiile reușite și erorile de adaptare individuală, corporativă, locală, regională sau națională într-o lume plină de vulnerabilități, incertitudini, complexitate și ambiguități.

    O parte din concluziile INACO despre strategiile reușite și erorile de adaptare sunt prezentate mai jos:

    • Eșecul este parte a succesului. Cei mai de succes oameni din lume au făcut mai multe greșeli decât restul. Așadar, să fim curajoși și creativi. 
    • Nu eșuezi decât atunci când renunți. Până atunci înveți. Eșecul adevărat este acela din care nu înveți absolut nimic. Așadar, să învățăm din fiecare criză. 
    • Nu ai succes cu adevărat până nu reușești să-i ajuți pe alții să aibă succes. Așadar, nu ezita să întinzi o mână de ajutor zilnic celor care au nevoie. Zilele acestea am devenit mai mulți mai buni, avem mai mulți voluntari în cauze nobile. Cine nu reușește asta acum, pierde pe termen lung!

    Odată înțelese acestea, Andreea Paul face apel la stoparea irosirii energiilor în tot felul de frici, identificarea oportunităților și implicarea în acțiuni care să genereze “ceva” în acest sens.

    În opinia expertei, oportunitățile aduse de criza COVID-19 sunt fantastice: 
    Ne spălăm mult mai atent și mai des. Igiena publică și privată redevine o prioritate. Responsabilitatea civică și etica societală devin esențiale. Repetarea timp de 3 săptămâni a acestor noi practici de igienă individuală și instituțională dezvoltă reacții pavloviene, iar criza actuală va dura mai mult. Mai curați devenim mai sănătoși. Un câștig!
    Ne disciplinăm. Regulile mereu ocolite, principiul “lasă că merge și așa” costă vieți umane, fie că e vorba de reacții nesăbuite individuale sau instituționale, de incapacitatea publică de a pregăti vara sanie și iarna căruță, pentru a nu mai continua cu gestionarea bugetelor publice pe deficite în vremuri bune. Un câștig!
    Cunoașterea se democratizează. Accesul digital liber, gratuit, la toate domeniile cunoașterii deschid fanstatice oportunități, pentru copii, adulți sau seniori deopotrivă, de neimaginat până acum o lună. Timpul petrecut acasă ne ajută să ne găsim sau să ne dezvoltăm pasiunile, să ne cultivăm noi abilități personale, să ne antrenăm atitudinea de învingător. Un câștig!
    Ne alfabetizăm digital și tehnologic mai repede decât în vremuri normale, inerțiale în dezvoltare, totul având în centrul OMUL. Au dovedit profesorii și elevii că pot! Au dovedit instituțiile publice că pot! Cu “te rog frumos” nu a prea funcționat! Nevoia i-a împins la acțiuni ferme. Companiile sunt mai versatile și pregătite, dar și aici salturile au fost semnificative prin tele-muncă și colaborarea digitală pe echipe, ca să dau câteva exemple. Un câștig! Niciodată nu s-a primit la INACO atât de multe solicitări dinspre școlile din țară pentru creearea de conținut digital educațional, pentru creearea de Smart Lab-uri – laboratoare educaționale digitale inteligente și pentru instruirea de profesori, așa cum s-a primit în această perioadă. Probabil drumul de la cele 4 Smart Lab-uri funcționale, pe care INACO le-a înființat înaintea declanșării crizei medicale, până la cele 6200 de școli s-a scurtat bine de tot din pricina acestei crize. 
    Comerțul on-line, creatorii de soluții digitale, producătorii de produse de igienă, medicamente și de aparate medicale sunt câștigători în aceste vremuri. Producătorii locali recâștigă terenul comercial pierdut în fața importatorilor și au șansa de a deveni superproductivi, capabili să facă față în viitor la redeschiderea granițelor și la concurența globală. Un câștig!  
    Antreprenorii și managerii sunt mult mai atenți la proprii lor angajați. Cine își pierde oamenii își pierde compania. Un câștig! 
    Cercetarea și inovarea românească, cenușăresele bugetului public, recâștigă terenul bine-meritat. Se caută soluții tehnologice și medicale românești, prototipurile de roboți medicali pentru igienizare și asistență medicală, drone pentru livrări la domiciliu, printarea 3D a componentelor medicale necesare și nu numai. Un câștig! 
    Șomerii de azi pot fi antreprenorii de mâine, angajați în noi domenii de activitate, în expansiuneGhidul Meseriilor Viitorului e mai util ca oricând, profesori de IT sau limbi străine în școli … la mare, mare căutare astăzi și în viitor. Un câștig! 

    M.T.

    NU SUNT COMENTARII

    Transmiteti un mesaj

    13 + thirteen =