Managementul conflictelor într-o manieră constructivă

Managementul conflictelor

Când vine vorba de situații tensionate, există o tendință des întâlnită de a evita posibilul conflict, iar dacă acesta apare, de a-l încheia cât mai repede cu putință. Deși pare contraintuitiv, pe termen lung, avem mai multe de pierdut decât de câștigat atunci când evităm situațiile de acest fel.

În articolul precedent am încercat să combat stigmatul asociat conflictului și ideea că acesta este ceva rău. Acum vom face un pas înainte pentru a discuta despre felul in care putem aborda conflictul și care sunt beneficiile acestuia. De asemenea, vom explica pașii recomandați pentru a putea gestiona eficient un conflict și a obține cele mai bune rezultate indiferent de tipul de conflict, fie el de sarcină, de proces sau personal.

Cum putem gestiona un conflict

Managementul conflictelor presupune abordarea unui conflict cu scopul de a reduce efectele sale negative și de a le amplifica pe cele pozitive. Pentru asta, va trebui să abordăm problema din perspectiva stilurilor de management al conflictului. Stilul se referă la modul în care alegem să ne comportăm și să comunicăm cu celălalt, în funcție de context. Această perspectivă sugerează că nu există un singur stil optim de management al conflictului. Dimpotrivă, stilul potrivit depinde de complexitatea situației, de importanța subiectului, dar și de urgența găsirii unei soluții și de măsura în care comunicarea bidirecțională este posibilă.

Unul dintre aceste stiluri este cel integrativ, care urmărește obținerea celor mai bune rezultate pentru ambele părți ca urmare a unei discuții detaliate despre nevoile fiecăreia. Voi explica modul în care funcționează acest stil, beneficiile sale, care sunt precondițiile necesare și momentele oportune utilizării lui.

Atunci când alegem să abordăm situația problematică, fie că deschidem un subiect sensibil sau ne exprimăm punctul de vedere, dăm posibilitatea apariției unui conflict. Desigur, scopul nostru nu este „cearta” în sine, dar uneori ea reprezintă un pas necesar pentru a ajunge la un consens mulțumitor pentru ambele părți. Stilul integrativ este optim în situațiile ce nu necesită o soluționare rapidă, în care problemele sunt complexe și importante. O precondiție pentru utilizarea acestui stil o reprezintă posibilitatea de cooperare dintre părți, pentru ca problemele să fie discutate deschis, analizate și reformulate astfel încât, la finalul discuției să înțelegem situația în ansamblu și să îi găsim o soluție optimă. Abordarea conflictului într-o măsură integrativă ne oferă siguranța că schimbările sunt direcționate spre problema reală și de asemenea sunt stabile în timp. Rezultatul acestei abordări poartă numele de conflict constructiv. Dacă, utilizând această metodă, am clarificat problema și am găsit soluții pe care să le aplicăm, șansele de reapariție a conflictului scad.

Cum putem „construi” și gestiona un conflict constructiv?

Conflictul constructiv se construiește în funcție de situație pe baza a mai multor condiții. Poate că în general nu putem prezice exact rezultatul interacțiunii noastre însă putem ține seama de anumiți factori ce direcționează discuția spre un final benefic.

I. Mentalitatea are un cuvânt puternic de spus în orice tip de situație. De multe ori, influența pe care aceasta o are asupra comportamentului nostru este greu de explicat, cu atât mai mult când vine vorba de o situație nouă. În cadrul discuției noastre, pentru a permite unui conflict constructiv să apară, este necesar ca atitudinea să fie una de cooperare. Acest lucru presupune dorința de a găsi o rezolvare benefică pentru ambele părți. Abordarea dă naștere unei atitudini îndreptate spre găsirea de soluții și permite exprimarea liberă a ideilor care apoi să fie discutate deschis.

Pentru a citi despre cel de-al doilea factor ce permite apariția unui conflict constructiv citiți continuarea articolului aici

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

fifteen + 11 =