Campanie de promovare a integrităţii în sectorul privat: „Eu nu mi-am cumpărat succesul”

    integrității

    Succesul în afaceri trebuie să meargă mână în mână cu integritatea, iar mita şi ilegalităţile trebuie să dispară din relaţia sectorului privat cu instituţiile statului. Este convingerea a trei antreprenori din Republica Moldova care au reuşit să construiască afaceri prospere fără a ocoli legea. Ei sunt protagoniştii campaniei „Eu nu mi-am cumpărat succesul”, lansată de Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare şi Centrul Naţional Anticorupţie. În cadrul campaniei, pe parcursul lunilor noiembrie-decembrie curent, la mai multe posturi TV sunt difuzate două spoturi sociale de promovare a integrităţii în sectorul privat. 

    „Mai bine renunţ la afacere, decât să fac ceva ilegal”

    „Succesul nu poate fi cumpărat prin mită. Eu personal nu voi plăti niciodată cu onoarea şi cu demnitatea mea pentru succes. Mai bine vând localul şi renunţ la afacere decât să fac ceva ilegal”, spune Vlad Şuleanschi, coproprietar a două localuri din capitală.

    El spune că s-a lansat în business cu intenţia clară de a merge doar pe căi legale şi că a reuşit să respecte acest principiu, deşi uneori a fost destul de greu să interacţioneze cu statul. Între timp, afacerea sa a crescut şi are în prezent la 24 de angajaţi.

    „E posibil să deschizi un local fără să dai mită, dar acest lucru este foarte complicat. Unii oameni recurg la mită pentru că aşa e mai simplu. Acest lucru trebuie schimbat. Eu cred că încetul cu încetul oamenii vor începe să înţeleagă că asta îi defavorizează pe ei, dar şi pe noi toţi. «Pe mine mă cheamă Vlad, eu nu dau mită» – am spus asta de fiecare dată când a fost necesar şi a funcţionat”, afirmă antreprenorul.

    Vlad Şuleanschi menţionează că mai există o condiţie pentru cei care vor să facă business în mod onest – toate taxele şi contribuţiile la bugetul de stat trebuie achitate pe deplin. „Eu plătesc toate taxele. Apropo, asta e partea pe care mulţi o uită, e important nu doar să nu dai mită, dar şi să plăteşti toate taxele. Pentru că nu putem să pretindem drumuri bune dacă nu am plătit toate taxele, nu putem cere servicii medicale mai bune dacă am plătit salariul în plic”, susţine omul de afaceri. 

    Integritatea îţi garantează succesul 

    Şi pentru Igor Golban, fondatorul unei companii de produse eco, integritatea este cheia succesului în business. Bărbatul a ales să facă o afacere acasă, în Republica Moldova, iar ca să o constituie a vizitat firme similare de peste hotare, după care a elaborat un plan de afaceri pe care l-a urmat cu paşi mici, dar siguri. A investit mai întâi în câteva terenuri, după care a plantat livezi, iar ulterior a trecut la procesarea producţiei proprii în hale special construite şi echipate de la zero.

    Compania pe care o conduce produce migdale, nuci şi cătină albă, dar şi uleiuri presate la rece, fructe uscate şi alte produse eco, inclusiv pentru export.

    „Celor care vor să se lanseze în afaceri le recomand să meargă pe căi legale, să nu dea mită. Dacă îşi doresc o afacere de durată, o afacere sănătoasă, să nu recurgă la scheme de corupţie. Trebuie să fii integru, corect, să fii un exemplu pentru cei din jur – familie, clienţi, angajaţi. Succesul nu poate fi cumpărat. Poţi spune că ai atins succesul atunci când ceea ce faci îţi aduce plăcere şi este de folos pentru societate”, spune bărbatul.

    „Succesul nu poate fi cumpărat. El poate fi construit într-o echipă bună”

    Şi pentru Vlada Balica, managera unei companii de prelucrare a deşeurilor din masă plastică, integritatea este unul din ingredientele succesului în afaceri. Compania pe care o gestionează a apărut dintr-o preocupare pentru problemele de mediu. „Iniţial, a fost o companie care producea ambalaje de plastic. La un moment dat am înţeles că tot ceea ce producem ajunge a fi deşeu, că de fapt, toate acele ambalaje ajung pe câmpuri”.

    Din acel moment au început a se interesa tot mai mult de reutilizarea plasticului, iar în anul 2006 au lansat linia de reciclare. Acum la companie lucrează peste 200 de persoane. Aici plasticul este sortat iar ulterior, reciclat şi ajunge să capete forma unor granule, după care e exportat în ţări precum România, Austria şi Franţa.

    Vlada Balica este convinsă că o afacere poate ajunge să aibă succes dacă din formulă sunt excluse mita şi alte ilegalităţi. „La noi în ţară putem exista, putem face afaceri fără a da mită, putem obţine orice fel de document de la instituţiile statului, dacă suntem corecţi cu noi înşine, dacă ne supunem condiţiilor de autorizare şi celor de licenţiere”, spune antreprenoarea.

    Potrivit Vladei Balica: „Succesul nu poate fi cumpărat, poate fi construit într-o echipă bună, cu studii bune. Succesul e atunci când tinzi spre ţinte care par imposibil de atins la faza incipientă a afacerii”.

    Campania „Eu nu mi-am cumpărat succesul” a fost lansată de PNUD Moldova în colaborare cu Centrul Naţional Anticorupţie, în cadrul proiectului „Lupta cu corupţia prin consolidarea integrităţii în Republica Moldova”, implementat cu sprijinul Ministerului Afacerilor Externe al Norvegiei.

    NU SUNT COMENTARII

    Transmiteti un mesaj

    5 × one =