Sistemul de Programare la Frontieră – o soluție posibilă pentru facilitarea procesului de traversare a frontierei cu UE

frontiera

Problema traversării frontierei moldo-române, cea mai dificil de traversat frontieră a UE, reprezintă în continuare una din preocupările Programului USAID Reforme Structurale în Moldova (Programul). Zilele trecute experții Programului au venit cu o potențială soluție pentru această problemă, pe care au dezbătut-o în cadrul unei întâlniri cu factori de decizie și instituții relevante. Soluția în cauză poate fi testată în scurt timp, fiind așteptată poziția autorităților moldovenești în acest sens.

Acum un an, Programului Reforme Structurale în Moldova al agenției americane USAID (Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională) a făcut publice niște statistici pe cât de surprinzătoare, pe atât de nefaste.

Cea mai greu de traversat vamă de la hotarele Uniunii Europene

Un studiu de evaluare a coridoarelor comerciale ale Republicii Moldova elaborat de experții Programului, constata că pentru a traversa unul din cele șase puncte de trecere a frontierei dintre Moldova și România, un transportator are nevoie, în medie, de 380,4 minute, iar timpul mediu de trecere prin vama Leuşeni-Albiţa este de 1.032,9 minute. Potrivit unei comparații a 23 de frontiere dintre țările UE și țările non UE, timpul mediu de trecere a unei frontiere (non-române) a UE a fost de 23,8 minute.

Potrivit aceluiași studiu, prin vămile Leușeni-Albița și Sculeni-Sculeni trec circa 35% din totalul mărfurilor exportate sau importate în Republica Moldova.

Traversarea frontierei moldo-române reprezintă o problemă serioasă în special pentru două categorii de exporturi moldovenești: fructele ușor perisabile și produsele industriei automotive, acestea din urmă trebuie livrate în termeni exacți comanditarului, iar întârzierea se penalizează.

Pierderi anuale de 30 milioane de dolari

Programului USAID a studiat amănunțit problema, calculând și pierderile. Și a constatat că în cele două vămi principale de la hotarul de vest al Republicii Moldova, Sculeni și Leușeni, companiile exportatoare și importatoare pierd anual 13,7 milioane de dolari. În total, pierderile cauzate de întârzierile la trecerea frontierei de camioanele cu mărfuri, se ridică la 30 milioane de dolari pe an sau circa 0,5% din PIB.

Și acestea sunt doar pierderile directe, cauzate de întârzierea livrării mărfii. Nu au fost calculate pierderile cauzate de livrarea cu întârziere a mărfurilor perisabile, spre exemplu. Tot din cauza frontierei greu de traversat, în Republica Moldova nu este suficient de dezvoltat e-comerțul, cel puțin la nivelul țărilor vecine, România și Ucraina.

Scade competitivitatea transportatorilor moldoveni

O problemă aparte este cea a transportatorilor. Este cunoscut faptul că ramura transporturilor auto din Republica Moldova se află de ceva timp într-o situație destul de dificilă. Din cauza birocrației interne și a problemelor constante în ce privește obținerea autorizațiilor de tranzit și a carnetelor TIR, transportatorii moldoveni pierd tot mai mult din competitivitate în ultimii ani. Mulți dintre ei își transferă businessul peste Prut, unde este mult mai ușor să derulezi afaceri.

Iată că la toate aceste probleme se mai adaugă și cea cu traversarea frontierei. Din cauza întârzierilor, camioanele transportatorilor moldoveni nu sunt utilizate la randamentul optim ceea ce reduce din competitivitatea lor. Dacă pierd ⅓ din timp în vamă, spre exemplu, camioanele reușesc să îndeplinească mai puține comenzi iar companiile moldovenești au venituri mai mici față de concurenți.

Și problema întârzierii tranzitului prin vamă se aprofundează odată cu sporirea volumului exportului exterior. Dat fiind faptul că exporturile în Uniunea Europeană, care anul trecut au ajuns la 68% din volumul total, sunt în creștere constantă în ultimii ani, dacă problema nu va fi soluționată, pierderile, suportate de transportatori și exportatori la hotarul de vest, vor spori.

Așteptăm aderarea la UE sau…

Potrivit directorului adjunct al Programului, Radu Vrabie, problema poate avea pe termen lung două soluții: sau așteptăm când Republica Moldova va fi acceptată în Uniunea Europeană, sau sunt implementate controale fie cu o singură oprire, fie comune la frontiera moldo-română. Și pentru că aceste soluții sunt politice și este necesar timp pentru implementarea lor, în Republica Moldova ar fi utilă o soluție tehnică, care să amelioreze acum, chiar și parțial, procesul de traversare al frontierei, în special de către transportul auto de mărfuri” , spune Radu Vrabie.

Mai multe despre acest subiect puteți citi aici

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

one × 3 =