Semnul incertitudinii peste alianțele de la Chișinău

Moldova

După plecarea fostului președinte al Partidului Democrat din R. Moldova, Vlad Plahotniuc, puterea în stat a fost preluată de către o „alianță situativă”, formată din Partidul Socialiștilor din R. Moldova (PSRM) și Blocul ACUM având ca principal obiectiv așa-numita „dezoligarhizare”. După aproximativ 2 luni de la preluarea puterii, astăzi se constată că părțile acestei alianțe „dezoligarhizarea” în mod diferit, precum diferite sunt și opțiunile ce țin de perspectivele Republicii Moldova. Socialiștii filoruși insistă să promoveze consolidarea și diversificarea relațiilor cu Estul, în timp ce premierul Maia Sandu, de la Blocul ACUM, dă asigurări Occidentului despre ireversibilitatea vectorului de integrare europeană a Republicii Moldova. Datele problemei indică faptul că, dincolo de debarcarea lui Vlad Plahotniuc, pe membrii actualei guvernări nu-i leagă mai nimic, ceea ce ridică mai multe semne de întrebare cu privire la funcționalitatea și scopurile existenței acestei „alianțe situative”.

Socialiștii își doresc revenirea propagandei rusești în Moldova

Președintele Parlamentului de la Chișinău și liderul PSRM, Zinaida Greceanîi, a promis zilele trecute rușilor că va fi anulată legea privind combaterea propagandei rusești, lege care a fost aprobată de fosta guvernare. Declarațiile au fost făcute în cadrul unui interviu acordat unei agenții de presă rusească, afirmațiile dânsei urmărind repopularea spațiului mediatic moldovenesc cu cele mai toxice produse media de propagandă de producție rusească.

Fosta legislatură a Parlamentului a luat o decizie care a complicat relațiile cu Rusia – este vorba de așa-numită combaterea a propagandei rusești, care a interzis știrile rusești și emisiunile analitice. Ce intenționează să facă Parlamentul cu această situație, mai ales că reprezentanții mass-media locale spun că interdicția aceasta ar însemna cenzură”, a fost întrebată Zinaida Greceanîi.

Am discutat această problemă în timpul unei vizite la Duma de Stat. Este necesar să găsim o cale de ieșire din această situație, deoarece au avut de suferit nu doar posturile informativ-analitice rusești. La ora actuală pregătim soluționarea acestei întrebări”, a promis președintele legislativului moldovean.

În subsidiar trebuie amintit că Legea privind modificarea Codului Audiovizualului, care prevede interzicerea propagandei rusești la radio și televiziune, a intrat în vigoare în februarie 2018. Astfel, a fost interzisă difuzarea emisiunilor care au conținut informativ, analitic, militar și politic din statele care nu au ratificat Convenția Europeană cu privire la televiziunea transfrontalieră, iar Rusia nu a semnat acest document.

Totodată, Greceanîi a menționat că va fi intensificată cooperarea cu Uniunea Euroasiatică: „Am anunțat că vom păstra toate acordurile internaționale semnate anterior, inclusiv acordul, conform căruia Moldova a primit statutul de observator în Uniune. Vom participa, și există deja o invitație, la summit-ul președinților Parlamentelor statelor membre ale Uniunii Euroasiatice, care va avea loc la Astana. Va fi o delegație parlamentară care va participa la acest forum”.

Cum decurge practic procesul de „dezoligarhizare” a Republicii Moldova

Dacă mesajele opozanților lui Plahotniuc, în perioada când acesta era la putere, erau construite pe pivotul unei rebeliuni morale contra regimului opresiv și cleptocrat al Partidului Democrat din Moldova, atunci modul de funcționare al noii guvernări trezește tot mai multe nedumeriri pe motiv că deseori se acționează în maniera fostei administrații, fiind promovate în funcțiile importante ale statului personaje controversate.

Un exemplu în acest sens este numirea în posturi de conducere de către vicepremierul și ministrul de interne, Andrei Năstase, a două persoane venite direct din galeria suporterilor lui Plahotniuc, unul dintre ceștia fiind un frecvent și vocal susținător al democraților. Andrei Năstase a încercat să-și ambaleze frumos concesia, ca pe o tentativă de a clădi poduri între imperativul reformării sistemului și competența de neînlocuit a subalternului vizat. Dezvinovățirea ministrului de interne doar induce deziluzie printre adepții noii guvernări.

Aceeași situație se regăsește și la partajarea funcțiilor între componentele „alianței situative”, părțile împărțindu-le cu gândul ca nu cumva „aliatul” să devină mai puternic și să dețină mai multe capacități oferite de caracterul specific al structurilor de forță. Dacă Andrei Năstase a devenit ministru de interne, atunci Centrul Național Anticorupție (varianta moldovenească a DNA-ului românesc) a revenit socialiștilor. Algoritmul este comun pentru ocuparea funcțiilor în toate organele puterii de stat. Ceea ce demonstrează că membrii alianței PSRM-ACUM nu au încredere unul în celălalt și că scoaterea din circuit a oamenilor devotați lui Plahotniuc este unicul lucru ce-i mai unește.

Între timp, deputații democrați, aflați în opoziție, conduc o vastă operațiune de sabotare a noii guvernări și, valorificând gafele acesteia, se pregătesc pentru a bloca așa-zisul proces de dezoligarhizare a Republicii Moldova. Cu atât mai mult că șeful statului, Igor Dodon, liderul neoficial al socialiștilor, pare mult mai interesat de preluarea fostelor rețele de influență ale democraților, decât de combaterea cu adevărat a corupției și de promovarea reformelor europene.

Care este activitatea Parlamentului de la Chișinău

Parlamentul Republicii Moldova a plecat în vacanță, reușind, în pofida tuturor criticilor, să adopte mai multe inițiative benefice pentru perspectivele statului moldovean. Astfel, a fost votată anularea sistemului electoral mixt și revenirea la cel proporțional. Socialiștii au procedat fără a oferi explicații de ce, anterior, considerau că sistemul mixt este unul bun și de ce, în iulie lui 2017, l-au votat alături de deputații lui Vlad Plahotniuc, chiar dacă Comisia de la Veneția și autoritățile europene aduceau critici vehemente acestui proiect. Proiectul, votat în lectura a doua, prevede micșorarea pragului electoral pentru partide, dar și pentru blocurile electorale. De asemenea, inițiativa mai prevede excluderea certificatelor de integritate. Potrivit modificărilor aprobate, pragul minim de reprezentare pentru un partid va fi de 5% din voturi, și nu 6% cum este în prezent. Pentru un bloc electoral acesta va fi de 7%, în loc de 9%. Pentru un candidat independent pragul electoral va rămâne de 2%. Certificatele de integritate sunt înlocuite cu declarații pe propria răspundere privind inexistența restricțiilor legale sau judecătorești de a candida sau ocupa funcții publice.

Parlamentul a mai reintrodus norma care interzice desfășurarea oricărei activități electorale în ziua alegerilor și în ziua precedentă, fiind soluționată și problema exercitării dreptului de vot a cetățenilor aflați peste hotare. Astfel, cetățenii moldoveni de peste hotare vor putea vota în baza pașaportului, buletinului de identitate și livretului de militar în cazul alegerilor parlamentare, prezidențiale și referendumului republican. La fel, se va putea vota cu pașapoarte expirate – la scrutinele legislative trecute CEC-ul interzicând categoric această procedură.

Dintre activitățile Legislativului merită atenție și decizia de a extinde termenul de activitate a Comisiei de anchetă pentru elucidarea circumstanțelor de fapt și de drept privind tentativa puciului anticonstituțional a Partidului Democrat realizată prin intermediul Curții Constituționale și a Procuraturii Generale. Deputații au aprobat, pe 31 iulie 2019, prelungirea mandatului de activitate cu 60 de zile, luna octombrie devenind astfel noul termen limită pentru prezentarea către opinia publică a rezultatelor acestei comisii de anchetă. În subsidiar trebuie amintit că luna octombrie este și o lună electorală, alegerile locale fiind stabilite pentru data de 10 octombrie 2019.

Cât de trainice sunt alianțele PSRM-ACUM și PPDA-PAS

Actuala alianță de guvernare are prea puține șanse de a fi una de durată. Sucombarea acesteia este dictată de cauze obiective, între actori figurând disensiuni ireconciliabile. Orientarea geopolitică a socialiștilor spre Rusia și opțiunile pro-europene ale votanților Blocului ACUM vor duce la fisurarea acestei alianțe. După ani buni, în care Igor Dodon a fost tolerat în funcția de președinte al statului moldovean, retrăgându-i-se autonomia de jucător politic, acum acesta ar dori să-și ia revanșa. Este posibil ca, după o perioadă scurtă de timp, socialiștii să-și radicalizeze mesajul pro-Est, evenimentele actuale indicând iminența acestei perspective. Imperiul mediatic al socialiștilor, bunăoară, a fost consolidat, din 1 august 2019, prin cedarea de către autoritățile ruse a dreptului de retransmitere în Moldova a celui mai influent post de televiziune rusesc – Pervîi Kanal – deținut anterior de către Vlad Plahotniuc.

La rândul său, perenitatea Blocului ACUM va fi verificată în perioada imediat următoare. În perspectiva alegerilor locale din toamna care vine, liderii acestui bloc trebuie să nu uite că au fost votați nu doar de membrii PPDA sau PAS, ci și de cetățeni cu alte viziuni doctrinare, dar care și-au dorit debarcarea cu orice preț a clanului oligarhic al lui Plahotniuc. În cazul în care componentele Blocului ACUM vor ceda prea multe socialiștilor și nu vor demonstra că reprezintă o nouă clasă politică, pro-europeană, vor pierde iremediabil din aderență. Opțiunile separate ale lui Andrei Năstase și Maia Sandu asupra modului de gestionare a puterii de stat în Republica Moldova ar afecta trăinicia Blocului ACUM, or, precum se știe, istoria nu recunoaște alianțe politice de durată. Îndeosebi în stânga Nistrului, unde de prea mulți ani există o țară numită fie „stat capturat”, fie „țară de bandiți”.

Balan Eduard

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

sixteen + 18 =