Bugetul-Instrumentul managerilor in controlul costurilor si a profitabilitatii

veniturile

Articol scris de Alina Demeter, fondatorul canalului de educaţie financiară pentru succesul afaceri – www.alinademeter.ro.

Esti manager si ai obiective legate de controlul costurilor si imbunatatirea profitului la nivelul centrelor de responsabilitate dar nu stii exact cum sa monitorizezi si sa controlezi aceste obiective.

Nu stii cum functioneaza procesul de bugetare si cum te poate ajuta acest instrument pentru a-ti atinge obiectivele. Echipele Financiare monitoreaza rezultatele financiare versus buget si iti pun intrebari despre atingerea obiectivelor legate de costuri, venituri si profit la nivelul centrului de responsabilitate  dar comunicarea cu ei este dificila si aparent vorbiti doua limbi diferite.

Limbajul Financiar poate parea complicat pentru Managerii Operationali dar nu trebuie sa fie asa.

Informatiile financiare sprijina luarea deciziilor manageriale

Rapoartele Financiare pot parea complicate dar ele reprezinta un instrument critic in luarea deciziilor si sprijina managerii sa-si atinga obiectivele pentru care sunt evaluati.

Ca si manager tot ce trebuie sa faci este sa decodifici limbajul financiar si sa dobandesti aptitudini in procesul de Bugetare si analiza si interpretare rapoarte financiare in scopul deciziilor manageriale

De ce este important bugetul si care sunt beneficiile

Procesul de bugetare este critic pentru performanta si stabilitatea financiara a unei firme si reprezinta instrumentul prin care firmele isi planifica si controleaza operatiunile.

Desigur rezultatele reale vor fi diferite fata de buget dar monitorizarea real versus plan este un instrument cheie pentru a identifica riscuri si oportunitati si a lua deciziile de business cele mai bune in functie de situatiile aparute

Nu trebuie privit ca un instrument pur de control si nu trebuie sa fie un instrument rigid atunci cand este implementat in companie.

Bugetul trebuie privit ca un GPS al firmei spre performanta dorita

Din multe puncte de vedere procesul de bugetare poate fi comparat, ca si utilitate, cu un GPS utilizat intr-o calatorie pe un drum necunoscut. De ce spunem asta?

Viitorul unei afaceri este un drum necunoscut si dificil din multe privinte.

Bugetul este ca un GPS care ajuta compania sa-si planifice si sa-si monitorizeze constant drumul spre atingerea obiectivelor.

Ca si GPS-ul care ne ajuta sa ne planificam ruta cea mai buna pentru a ajunge la o anume destinatie bugetul ne ajuta:

  • Sa planificam activitatea viitoare a afacerii in linie cu strategia generala si obiectivele propuse, care sunt resurselor necesare (materiale, umane, bani)
  • Sa transpunem activitatea viitoare din perspectiva financiara:
    • Veniturile, costurile si profitabilitatea (Contului de Profit si Pierdere)
    • Activele, datoriile si capitalul propriu (Bilantul)
    • Fluxurile de Cash: intrari si iesiri de cash aferente activitatii operationale, financiare si de finantare astfel putem estima daca exista suficient cash sau trebuie sa atragem cash suplimentar din diverse surse de finantare
  • Sa monitorizam si sa analizam continuu evolutia reala a firmei versus ce am planificat rezultand semnale rapide in baza carora managementul poate lua masurile necesare pentru deviatii atat negative cat si pozitive
  • Similar cu GPS-ul care ne atentioneza ca am luat-o pe un drum gresit sau ca am depasit viteza la fel si bugetul ne atentioneaza diverse riscuri: depasirea limitei de cheltuieli, venituri sub asteptari, cash insuficient si se pot lua masuri corective.

Pe langa aceasta bugetul:

  • reprezinta un instrument util in masurarea performantei in cadrul firmei si recompensarea angajatilor in functie de atingerea obiectivelor (cu conditia ca acestia sa considere ca bugetul este realist si sa fie tinuti responsabili pentru rezultate care sunt in controlul lor)
  • reprezinta un instrument de coordonare a diverselor activitati in cadrul firmei.
  • promoveaza eficienta si previne risipa sau pierderile

Bugetul este un proces complex care implica numeroase imputuri de la diferite departamente din cadrul organizatiei si negocieri multiple intre multe persoane din cadrul organizatiei.

Te invit sa citesti blogul www.alinademeter.ro, canal  de educatie financiara pentru succesul afacerii.

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

fifteen − one =