Compania care deține 44% din piața de 300 mil. de euro a transportului aerian din R. Moldova, se vinde pentru 2,5 milioane de euro

aerian

AIR Moldova, cel mai mare operator de pe piața moldovenească a transportului aerian de pasageri, cu o cotă de 44% din piață, este scoasă la mezat de către Agenția Proprietății Publice (APP) de la Chișinău la prețul de doar 48 milioane de lei moldovenești sau circa 2,5 milioane de euro.

Explicația prețului, în aparență exagerat de mic, oferită de către directorul APP, Vladimir Baldovici, constă în faptul că aceasta a acumulat în ultimii ani datorii imense de circa 1,2 miliarde lei moldovenești, aproape 60 milioane de euro, din cauza lipsei mijloacelor pentru investiții și incapacitatea de a face față competiției tot mai crâncene de pe piața de profil, amplificată și mai mult după intrarea pe piață a companiilor low-cost.

Trebuia privatizată încă acum 10 ani

Potrivit lui Baldovici, AIR Moldova, întreprindere unde statul deține 100% din acțiuni, a fost inclusă în lista proprietăților statului pasibile privatizării încă în 2008 și trebuia să fie scoasă la mezat în 2015. Însă, din cauze de ordin politic, lucrul acesta nu s-a întâmplat până în prezent.

Ca să facă față schimbărilor de pe piața internațională, Air Moldova trebuia să atragă investitori cu ani în urmă. Cu părere de rău acest lucru nu a fost făcut. Cauza principală o regăsim pe segmentul politic și în instabilitatea instituțională din jurul acestei întreprinderi”, a conchis directorul APP.

Pe fundalul unei creșteri a cifrei de afaceri, rezultatele financiare ale companiei se înrăutățesc de la an la an. Dacă la finele lui 2016, cifra de afaceri a acesteia era de circa 133 milioane de euro (2,67 mld lei moldovenești), anul trecut aceasta a crescut până la 145 mil. euro (2,9 mld lei moldovenești).

Pe de altă parte, dacă la finele lui 2016, AIR Moldova înregistra un profit de circa 430 mii de euro, anul trecut a suportat pierderi de 9,5 mil. euro. Și doar în primele cinci luni din anul în curs, compania a acumulat deja datorii de 7,6 mil. de euro.

Totodată, datoriile curente au crescut de la 38 mil. euro la finele lui 2016 până la peste 60 mil. euro la sfârșitul lunii mai din anul curent.

Datoriile AIR Moldova provin inclusiv din faptul că, la moment, compania încă trebuie să mai achite sume importante pentru patru (din șapte avioane deținute) cumpărate în leasing.

Până la urmă, APP a stabilit prețul de vânzare, luând în calcul valoarea activelor companiei, inclusiv brandul, din care s-a scăzut valoarea datoriilor curente. Cumpărătorul AIR Moldova va fi obligat să achite aceste datorii.

Pe lângă obligativitatea de a achita toate datoriile, noul proprietar mai trebuie să-și asume păstrarea brandului AIR Moldova dar și a locurilor de muncă, 573 la număr.

Care sunt atuurile AIR Moldova

Fostul vice-ministru al transporturilor de la Chișinău, Oleg Tofilat spune că Baldovici are dreptate, întreprinderea trebuia privatizată încă în 2008. Acum acest proces va fi mai dificil, statul pierzând mai multe atuuri pe care să le prezinte potențialilor investitori.

Totuși, ce poate la moment AIR Moldova prezenta unui potențial investitor?

Potrivit lui Tofilat, aceștia pot vedea o istorie operațională certă a companiei. Air Moldova are rapoarte financiare auditate începând cu anul 2001 de o companie din grupul celor patru mai mari auditori la nivel mondial (Big 4). Are, de asemenea, o rețea de zboruri formată, cu sloturi orare in aeroporturi congestionate. AIR Moldova beneficiază de Planul de facturare și decontare (BSP), utilizat în cadrul Asociației Internaționale a Transportului Aerian (IATA). Compania beneficiază de o rețea de interline-uri cu alte companii, fiind membru al IATA Clearing House. De asemenea, potențialii achizitori pot vedea toate certificatele, licențele, manualele necesare. Compania este certificată IOSA (sistemul de audit al siguranței zborurilor al IASA). De menționat că cei care aplică acest audit, își cresc cu două puncte scorul în ce privește siguranța zborurilor.

Un avantaj important ar fi salariile mai mici ale angajaților, de circa două ori în raport cu cele din România, potrivit lui Tofilat. Piloții au o calificare standard,efectuând zboruri pe Airbus 320 si Embraer-190. Cu toate acestea, aceștia sunt deficitari în ultimul timp așa că în raport cu piloții avantajul salariilor mici nu poate dura prea mult, noul proprietar va trebui să mărească salariile pentru a atrage personalul necesar. De asemenea, există un mediu propice de acorduri bilaterale: există acord de comerț liber în domeniu cu UE, cu Rusia, în curând cu Ucraina și în perspectivă cu Turcia.

Ex-ministru spune că avantajele sunt cam trase de păr însă totuși ele ar putea trage la cântar dacă ținem cont că AIR Moldova deține 44% dintr-o piață de circa 300 milioane de euro și cu o dinamică de creștere anuală de 12%-13%.

Situația financiară precară ar putea eclipsa avantajele

Pe de altă parte, situația financiară precară, capitalul propriu negative sunt de natură să eclipseze aceste avantaje. În plus, noul proprietar va trebui să înfrunte competiția pe o piață foarte deschisă, să suporte costuri de infrastructură sporite, în raport cu ce există în țările din regiune. Dobânzile bancare sunt mai mari, deci finanțarea mai scumpă, procedurile vamale mai greoaie și tarifele aeroportuare – mai mari. Totodată, compania are o poziție de piață dezavantajoasă față de operatorii comunitari, pentru zborurile intra-UE.

Per total, probabil gaura financiara depășește serios avantajele”, conchide Tofilat.

Air Moldova are la moment șapte avioane și efectuează zboruri directe spre 33 destinaţii din Europa, Rusia şi Asia. Compania oferă două clase de deservire – Econom şi Business.

Companiile interesate ar putea să se înscrie în concursul comercial, începând cu 27 iulie și până pe 4 septembrie, curent. Vladimir Baldovici spune că, până în prezent, nu a existat interes din partea vreunui mare operator internațional. El a menționat că pot participa la concurs doar companii care au experiență de activitate în aviația civilă, însă, n-a fost destul de ferm în acest sens, dând de înțeles că exigențele de participare la concurs încă nu sunt bătute în cuie. „Important e ca noul proprietar să relanseze compania, să păstreze brandul, locurile de muncă și să aducă un plus de valoare pieței locale a transportului aerian”, a menționat șeful APP pentru trb.ro.

C.I.

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

twelve + eleven =