Parlamentul ucrainean a micșorat accizele la autovehiculele de mâna a doua

accizele

Rada Supremă de la Kiev a micșorat accizele la mașinile vechi – o decizie multașteptată de toată lumea.  Ce-i drept, micșorarea accizelor nu se referă la autovehiculele din Rusia, stat recunoscut oficial drept agresor. Potrivit legii adoptate de Parlamentul ucrainean, nr. 3251, votat de 226 de aleși ai poporului, micșorarea accizelor este o măsură care va fi realizată treptat – până la 31 decembrie 2018 – perioadă necesară pentru o posibilă revigorare a pieței autovehiculelor vechi și noi.

Accizele vor fi micșorate considerabil mai ales în cazul autovehiculelor cu motorul de 1-1,5 litri – de 22 ori. Este de menționat că autori ai proiectului de lege votat de Parlamentul ucrainean sunt circa 100 de deputați. Potrivit autorilor legii adoptate, pe fondalul devalorizării valutei naționale (grivnei), scăderii capacității de cumpărare a populației și problemelor de ordin economic din țară, a scăzut esențial volumul de vânzări pe piața autovehiculelor second-hand, dar și a automobilelor noi. Această situație a determinat reducerea numărului locurilor de muncă în sfera vânzărilor, producției, marketingului etc., ceea ce înseamnă încasări tot mai puține la bugetul de stat.

Consumatorii nu pot cumpăra automobile noi, importate, din motivul prețului lor mare în grivne și nu pot cumpăra automobile vechi din motivul accizelor mari, adică prețul acestor autovehicule nu este competitiv – se spune în nota explicativă a proiectului de lege.

Transilvania Regional Business menționează că ucrainenii din zonele din apropierea frontierei cu Polonia, Slovacia, România și Ungaria au tot cumpărat mașini de mâna a doua din statele membre UE, care sunt mai ieftine, fără să achite taxele și accizele necesare. De cele mai multe ori, autovehiculul era adus în Ucraina de către un nerezident, aflându-se în țară în regim de tranzit.

În Ucraina accizele la mașinile de mâna a doua era până acum de 22 ori mai mare decât la autovehiculele noi. Așadar, prețul unei mașini vechi după achitarea tuturor taxelor este de două ori mai mare decât în România sau Polonia, de exemplu. O altă problemă, în acest context, este apariția unor scheme de corupție în sfera „legalizării” mașinilor europene în Ucraina, multe dintre taxele și plățile achitate nu ajungeau la bugetul de stat. Or, taxele vamale mari și accizul la mașinile second-hand au determinat răspândirea și înrădăcinarea corupției la punctele vamale din Ucraina.

Unul dintre autorii proiectului de lege amintit este parlamentarul Grigore Timiș, etnic român, care a scris pe pagina sa de Faceebok că votul pozitiv al celor 226 de deputați este o victorie a tuturor, deoarece „au fost introduse și amendamentele multașteptate în Codul Fiscal al Ucrainei”. Grigore Timiș a subliniat că cetățenii ucraineni vor avea deja posibilitate să-și cumpere un autovehicul de mână a doua, deoarece prețurile vor deveni accesibile.

Reamintim că în data de 12 aprilie 2016 Rada Supremei a Ucrainei a adoptat legea nr. 3046-d care permite dealerilor oficiali să vândă / cumpere autovehicule de mâna a doua. Această lege „Privind introducerea de modificări în Codul Fiscal al Ucrainei referitoare la revigorarea dezvoltării pieței de mărfuri second-hand” prevede o modificare a sistemului de vânzare-cumpărare a autovehiculelor de mâna a doua. Noul proiect de lege prevede legalizarea veniturilor obținute în urma relațiilor de vânzare-cumpărare a mașinilor de mâna a doua din Ucraina și apariția unui capitol suplimentat de venituri la bugetul de stat. Legea prevede și o modificare a structurii relațiilor fiscale referitoare la autovehicule second-hand. Aceste două legi adoptate inspiră încredere în posibila revigorare a pieței de autovehicule din Ucraina.

G.M.

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

eight − 7 =