Un nou ”Plan Marshall” pentru Ucraina

marshall

În ciuda tensiunilor politice la nivel intern, aflate în pragul unei crize de proporții, întreținute de conflictul intraparlamentar, pe plan extern oficialii de la Kiev au avut o săptămână trecută destul de roditoare, punctul culminant al șirului de evenimente ce vizează Ucraina fiind atins în acest început de săptămână.

Într-o primă instanță, președintele Ucrainei, Petro Poroșenko,  în urma vizitei întreprinse în Emiratele Arabe Unite unde a purtat un dialog cu prim-ministrul țării gazdă, șeicul Mohamed bin Rashid, a anunțat realizarea acordului privind eliminarea vizelor pentru cetățenii ucraineni, care doresc să viziteze Emiratele Arabe Unite.

Aceasta este o veste bună pentru turiștii ucraineni. Peste 112.000 de ucraineni au vizitat  în ultimul an Emiratele Arabe Unite” amintea Sviatoslav Țegolko, secretarul de presă al administrației prezidențiale ucrainene[i].

În cadrul aceluiași eveniment, Petro Poroșenko s-a întâlnit cu omologul său din Belarus, Alexander Lukașenko, întrevedere în timpul căreia s-au discutat termenii implementării acordului privind antrenarea unui climat de pace și cooperare pe granița dintre Ucraina și Belarus. Subiectul a fost dezbătut pentru întâia oare într-un format bilateral ce a avut loc între cei doi lideri de stat, în luna iulie a acestui an[ii].

Activitatea pe plan extern a fost completată de anunțul privind implicare Ucrainei în ceea ce ar fi ”Drumul Mătăsii” spre Centrul Europei. Ucraina ar urma să devină o țară de tranzit care să lege drumul comercial dintre Zhengzhou, capitala Provincie chineze Henan, de Ungaria, Slovacia și Polonia. Ucraina a aderat oficial la Proiectul Silk Road (Drumul Mătăsii) în anul 2016, când a trimis un tren de marfă pentru China prin intermediul coridorului de transport maritim internațional trans-caspian ce a tranzitat Georgia, Azerbaidjan și Kazahstan.

Conform declarației șefului Agenției Rezervei de Stat a Ucrainei, Vadim Mosiiciuk, prezentată de XinhuaNet și preluată de Unian.info, acesta afirma:

Noi trenuri de marfă din Zhengzhou către Slovacia, Polonia și Ungaria vor circula pe teritoriul Ucrainei, acestea urmând să fie lansate la sfârșitul acestui an sau începutul lui 2018[iii].

Totuși, cel mai atractiv eveniment s-a produs la începutul acestei săptămâni, când Ucraina este readusă în prim-planul scenei politice europene. Luni, 6 noiembrie, în cadrul unei întâlniri internaționale între ambasadorii Statelor Unite, Canadei, Japoniei și ai membrelor UE, găzduită de Seimul (Parlementul) Lituaniei, s-a relansat inițiativa privind elaborarea unui așa-numit ”Plan  Marshall pentru Ucraina” denumirea ajustată în ”Planul European pentru Ucraina”.

În ce constă planul?

În luna martie a acestui an, Congresul Partidului Popular European (EPP) a adoptat o rezoluție privind dezvoltarea unui plan pe termen lung pentru Ucraina, așa-numitul Plan Marshall pe perioada 2017-2020, propus anul trecut de fostul prim-ministru lituanian Andris Kubilius și sprijinit de Delegația Lituaniană la Uninea Europeană. La 18 august, Ministrul Dezvoltării și Comerțului din Ucraina, Stepan Kubiv, a declarat că noul plan european prevede cel puțin 5 miliarde de euro în sprijinul anual acordat de către Uniunea Europenă pentru implementarea reformelor care vizează creșterea și dezvoltarea economică a țării. Potrivit lui Kubiv, planul este acum discutat în mod activ de către instituțiile internaționale cheie, cu scopul de a forma un „grup de prieteni” din Ucraina și de a asigura sprijinul necesar pentru punerea sa în aplicare[iv].

„Esența acestui plan este să ne unim cu toții, desigur, cu participarea Comisiei Europene. Parteneriatul estic (membrii lui)  se apropie (prin acest plan) și credem că una dintre sarcini ar trebui să fie sprijinirea acestui plan. Este foarte important pentru noi ca sprijinul acordat Ucrainei să fie eficient, astfel încât donatorii să nu se teamă de birocrație și de corupția prezentă. Împreună vedem că timpul nu este aliatul nostru, pentru că oamenii sunt obosiți: de la război, de la birocrație, de la lipsuri”  a declarat Ministrul de Externe al Lituaniei, Linas Linkevicius[v].

În același timp, referind-se la noul plan, vice prim-ministrul Ucrainei pentru Integrarea Europeană, Klimpuș Ținșadze, declara:

„Trebuie să înțelegem că acesta este doar începutul drumului pentru ca acest plan să primească un sprijin real din partea tuturor partenerilor care s-ar alătura planului de investiții de 5 miliarde de euro[vi]„.

Dar asemenea planuri au mai existat…

”The Microeconomic Development and Social Enterprise in Ukraine: A «Marshall Plan» for Ukraine” pregătit de British People-Centered Economic Development a fost făcut public în 2013. Pentru început proiectul includea un set de reforme, precum: reforma pentru sprijinirea copiilor, reforma legislației privind micro-întreprinderile și micro-creditele, sprijinul pentru cercetarea științelor fundamentale sau crearea unui nou centru pentru întreprinderile sociale[vii]. După cum se poate observa, majoritatea reformelor și îmbunătățirilor erau îndreptate în scopul facilitării investițiilor străine și impulsionarea investitorilor mici și mijlocii indigeni în deschiderea de noi afaceri. Însă după ce proiectul a fost discutat intens la toate nivelurile a fost imediat dat uitării.

În mijlocul crizei ucrainene, 2014-2015, apare prima idee a ”Planului Marshall” pentru Ucraina. Filosoful francez, Bernard-Henry Levy a propus un model de forum devotat în particular Ucrainei, în cadrul căruia să fie discutate și luate măsuri care să favorizeze atragerea de investitori străini și sprijin financiar din partea Băncii Centrale Europene și a Fondului Monetar Internațional[viii].  Unele dintre pârghiile de sprijin propuse de filosoful francez și-au găsit finalitatea (tranșe de împrumut din partea Fondului Monetar Internațional sau a altor actori internaționali). Dar în ceea ce privește atragerea de investiții, datorită inexactității și de multe ori din cauza intereselor meschine ale politicienilor ucraineni încă nu a fost creat un climat legal și fizic atractiv investitorilor străini, care fug, în continarea, de corupția grotească ce persistă în toate palierele societății ucrainene. În plus, la acea dată (2014-2015), guvernul considera necesară realizarea, în primul rând, a reformelor instituționale, a căror restructurare ar fi adus de la sine și creșterea economică.  Însă după trei ani de absență a creșterii economice,  în termeni reali, partenerii europeni, cât și mare parte a societății ucrainene, încep să își piardă răbdarea în a astepta mult-sperata creștere și dezvoltare economică.

Planul de creștere și dezvoltare economică, indiferent cum l-am numi, Planul Marshall ori Planul European pentru Ucraina,  dacă își propune să acceleze setul de reforme în acest sens, nu face altceva decât să accelereze niște reforme deja cerute. Ca urmare, reformele nu necesită un plan separat sau bani în plus. Banii sunt deja alocați pentru reformele respective!! Dar ei sunt gestionați ineficient și nu sunt folosiți toți. De aceea, logic ar fi ca următorul plan pentru Ucraina să aducă ceva nou.

În viziunea lui Anatolii Maksiuta, Președintele consiliului de administrație al Institutului pentru Cercetări Sociale și Economice, pe lângă unele idealuri pe care le întrezăresc suporterii acestui plan – crearea unei autobande care să lege Ucraina și Uniunea Europeană, creare de noi aeroporturi și alte asemenea proiecte –  mai există un presupus beneficiu al acestui plan. Optimiștii organizării unui fond de investiții străine consideră că 4-5 miliarde de dolari anual acordați în acest scop ar accelera creșterea Produsului Intern Brut de la 1.6-1.8% la 4-5% pe an[ix]. Însă un asemenea volum de fonduri nu va influența creșterea economică, remarcă Maksita.

”Dacă vrem să vedem investiții private în infrastructură, de care Ucraina într-adevăr are nevoie urgent, atunci proiectele ar trebui să fie din punct de vedere financiar profitabile, dar mecanismele de investiții care ar asigura rentabilitatea investițiilor (cum ar fi, de exemplu, parteneriatul public-privat) nu functionează”[x].

Mai mult, conform calculului realizat de experții Institutului pentru Cercetări Sociale și Economice, pentru ca PIB-ul să crească de două ori în termen de 10 ani, este necesar ca investițiile străine de capital să însumeze aproximativ 600 miliarde de dolari, în această perioadă, adică o medie de 60 de miliarde de dolari pe an. În timp ce economia ucraineană generează 11-12 miliarde de dolari pe an, investițiile străine ar trebui să cumuleze restul sumei până la 60 de miliarde, ceea ce pare deocamdată foarte puțin probabil. În momentul de față, investițiile de capital străine au o cotă de doar 3% din cele ucrainene, așadar nesemnificative[xi].

În consecință, planul de creștere economică pentru Ucraina reprezintă o inițiativă relansată în cadrul unui format internațional ce propune un plan de sprijinire a economiei ucrainene, unul pe cât de interesant și de optimist pe atât de dificil de implementat. Rămâne de văzut în ce măsură inițiativa va și lua contur. Condițiile interne din Ucraina nu sunt nici pe departe facilitatorul unui plan de o asemenea anvergură. Criza politică iminentă și corupția endemică vor obstrucționa necontenit buna-desfășurare a unui asemenea proces. În aceeași ordine de idei, vor exista inevitabil rezerve din partea a diferite state cu privire la capacitatea de susținere a unui asemenea proiect, apărând în economia acestui plan raportul cost-beneficiu și care va ghida inițiativa multora dintre posibilele candidate în sprijinirea economiei ucrainene.

M.A.


[i] https://www.unian.info/politics/2221391-poroshenko-announces-visa-waivers-with-uae.html

[ii] https://www.unian.info/politics/2042244-ukrainian-belarusian-border-never-to-be-border-of-war-poroshenko-lukashenko-meeting.html

[iii] http://news.xinhuanet.com/english/2017-11/01/c_136718507.htm

[iv] https://economics.unian.info/2228534-marshall-plan-should-now-be-called-european-plan-for-ukraine-lithuanian-fm.html

[v] https://www.kyivpost.com/ukraine-politics/lithuanian-politicians-present-marshall-plan-ukraine-media.html

[vi] https://www.kyivpost.com/ukraine-politics/klympush-tsintsadze-marshall-plan-ukraine-already-took-shape.html

[vii] http://www.p-ced.com/1/projects/ukraine/national

[viii] https://www.strategic-culture.org/news/2017/08/22/marshall-plan-ukraine-nothing-more-than-pipe-dream.html

[ix] http://euromaidanpress.com/2017/10/20/the-marshall-plan-for-ukraine-a-new-opportunity-or-another-disappointment/

[x] Ibidem.

[xi] Vezi în detaliu, ”The Marshall Plan for Ukraine: a new opportunity or another disappointment?”, http://euromaidanpress.com/2017/10/20/the-marshall-plan-for-ukraine-a-new-opportunity-or-another-disappointment/

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

two × four =