Singurul muzeu al francmasoneriei din România va fi la Oradea

Francmasoneriei

Municipiul Oradea a semnat marti, 25 iulie 2017, la sediul Agenției de Dezvoltare Regională Nord – Vest un nou contract de finanţare prin Programul Operational Regional 2014-2020, este vorba despre proiectul “Restaurarea, conservarea şi integrarea în circuitul cultural a obiectivului: Muzeul Francmasoneriei din Oradea”.

Proiectul, care are valoarea totală de 5,568,260.08 lei, din care valoarea finanţării nerambursabile este de 3,915,087.55 lei, este finanţat prin Axa prioritară 5, Prioritatea de investiţii 5.1. Conservarea, protejarea, promovarea şi dezvoltarea patrimoniului natural şi cultural.

Obiectivul general al proiectului vizează restaurarea, valorificarea si introducerea in circuitul cultural a cladirii Muzeul Francmasoneriei –  monument istoric de importanţă locală, în vederea valorificării patrimoniului cultural în stil ecletic şi Secession și a identității culturale pentru impulsionarea dezvoltării turistice a Municipiului Oradea.

Beneficiarul şi-a propus să atingă un număr anual de 2000 de turişti care să viziteze Muzeul Francmasoneriei dar și aducerea acesteia ca spațiu muzeal deschis publicului.

La sfârşitul anului 2016, Guvernul României a aprobat prin HG transmiterea imobilului de pe strada Armatei Române nr. 4, din administrarea Ministerului Finanţelor – ANAF – DGFP Cluj – în domeniul public al municipiului Oradea, în vederea reabilitării clădirii şi deschiderii unui muzeu. Clădirea a fost construită la începutul secolului XX, ca sediu al masoneriei regionale, fiind proiectată în anul 1901 de arhitecţii Balint Zoltan şi Jambor Lajos, membri ai Lojei Masonice din Budapesta şi a fost inaugurată în 1902.

Fără a fi o construcţie impunătoare sau masivă, ea intră în atenţia iubitorilor de arhitectură ca singura clădire din oraş construită după tipic strict masonic. Faţadei, conform normelor constructive masonice, îi lipsesc cu desăvârşire ferestrele, având doar un portic bine marcat. Acesta este mărginit de doi pilaştri laterali, iar spre centru are două colonete terminate în sobre capiteluri dorice. Partea superioară a porticului este dată de un antablament compus din: arhitravă, friza, corniţă si, în fine, un fronton triunghiular. Toate aceste elemente constructive de factură neoclasică erau îmbinate la un moment dat cu ornamentaţii specifice masoneriei.

Din păcate atât „ochiul divin”, încadrat în triunghiul de raze, cât si statuile de sfincşi au dispărut.

Se spune că în mijlocului clădirii era imprimată o piramidă cu un ochi deschis, ce radia razele soarelui. Pe lângă asta, erau două perechi de sfincşi, care te priveau de pe acoperiş. Clădirea ascundea secrete dincolo de faţadă, iar la începutul secolului al XX-lea circulau în Oradea legende privind tuneluri care porneau de la subsolul clădirii şi împânzeau oraşul.

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj