Rusia refuză aproape în totalitate propunerile SUA privind misiunea de pace ONU în Donbas, dar negocierile rămân deschise

rusia

La începutul lunii septembrie 2017, oficialii ucraineni au articulat discursurile și au intensificat acțiunile în vederea obținerii desfășurării unei misiuni de pace a ONU în zona care  marchează auto-proclamatele republici autonome Luhansk și Donetsk. De menţionat că prima propunere a administrației de la Kiev privind luarea în calcul a unei misiuni de pace a ONU în estul Ucrainei a fost făcută  în anul 2015, când devenea din ce în ce mai limpede că tensiunile şi confruntarea dintre forțele guvernamentale și cele ale separatiștilor sprijiniți în diverse moduri, inclusiv militar de către regimul de la Kremlin, se va transforma într-un adevărat război, ce a produs zeci de mii de victime (morți, răniți și oameni simpli care fugeau de frică și/sau datorită distrugerilor materiale).

În aceste condiții, Șeful Adjunct al Administrației  Prezidențiale, Konstantin Ieliseiev a înaintat un draft de rezoluție privind cererea Ucrainei de desfășurare misiunii de pace a ONU în estul țării. La numai trei zile după această inițiativă, Federația Rusă a propus o versiune proprie a unei asemenea misiuni. Ulterior, necesitatea misiunii de pace a ONU în estul țării a fost reîntărită de Petro Poroșenko cu ocazia alocuțiunii sale, pe care a avut-o în cadrul celei de a 72 Adunări Generale a ONU organizată în perioada 18-20 septembrie. Până în prezent, cele doua rezoluții au avut puține lucruri în comun, cele mai mari dezacorduri fiind asupra ariei de desfășurare a eventualelor forţe de menţinere a păcii ce urmau să fie angrenate sub egida Organizației Națiunilor Unite în scopul supravegherii implementării acordului de încetare a focului.

Neacceptarea nici de partea rusă, nici de cea ucraineană a condițiilor misiunii de pace propuse de tabăra omologului a mutat subiectul la nivelul negocierilor și al dezbaterilor bilaterale americano-ruse. Treptat, oficialii americani au devenit mai prezenți în medierea și ulterior preluarea dezbaterii privind găsirea unei soluții, fapt remarcat și de către Kurt Volker, reprezentantul Statelor Unite pe aceasta problemă angajat în negocierile cu partea rusă: ”De atunci (2015) am mai purtat discuții, iar Statele Unite au deveni din ce în ce mai implicate, discutând în mod direct cu Rusia (despre condițiile misiunii de pace). În continuare, Volker amintea faptul că a sfătuit partea ucraineană ”să nu vină cu rezoluții concurente” celor rusești pentru a nu îngreuna situația, în prealabil trebuind să fie discutat contextul activității și al prevederilor misiunii de pace, iar mai apoi să fie găsit un numitor comun a formatului misiunii de pace[i].

În cadrul ultimei întâlniri bilaterale dintre reprezentantul Statelor Unite pentru Ucraina, Kurt Volker și reprezentantul Rusiei, Vladislav Surkov, care a avut loc la Belgrad pe data de 13 noiembrie, partea americană a propus extinderea autorității și a zonei de acțiune a reprezentanţilor misiunii de pace a ONU în regiunea Donbas. „Printre alte lucruri, partea americană a propus extinderea zonei de prezență a misiunii, limitată nu doar la câteva posturi pe linia de contact, ci și sporirea forței și a autorității acesteia.[ii] se arată într-un comunicat al agenției de presă Interfax.ru.

Conform unor surse, printre propunerile făcute în document s-ar fi regăsit urmatoarele:

  • 20.000 de căști albastre ale ONU în Donbas[iii]
  • Căștile albastre vor fi desfășurate pe întreaga regiune separatistă, inclusiv graniţa ucraineano-rusă
  • Reintegrare treptată a zonei separatiste la Ucraina[iv]
  • Separatiștii din Republica Populară Luhansk și Donetsk nu vor fi incluși în formatul misiunii de pace ONU[v]

Astfel, Rusia s-a opus la 26 dintre cele 29 de prevederi ale draftului propus de partea americană. Într-o anumită măsură, s-a lăsat de înțeles faptul că Statele Unite se așteptau la un asemenea răspuns din partea omologilor ruși, aspect relevat într-un comunicat făcut public pe pagina oficială a Ambasadei SUA în Rusia:

„Nu este surprinzător că Statele Unite și Federația Rusă au concepte diferite asupra modului în care se obține pacea, dar noi vom continua să lucrăm în scopul de a o obține. Întotdeauna a existat nevoia unei combinații de măsuri politice și de securitate care necesită a fi luată în cadrul Acordului de la Minsk. Ambele părți sunt de acord să reflecte la discuțiile ce au fost purtate astăzi (13 noiembrie) și să se gândească mai departe la mijloacele cu care să se adreseze acestei provocări.[vi]

De cealaltă parte, Vladislav Surkov, reprezentantul Rusiei la întâlnirea ce s-a desfășurat la Belgrad, a declarat că: „am discutat detaliile inițiativei rusești de desfășurare a pacificatorile sub egida ONU în Ucraina, iar prietenii noștrii ne-au trimis propunerea lor la draftul nostru a rezoluției ce am prezentat-o Consiliului de Securitate (al ONU); 29 de paragrafe, trei dintre acestea au fost considerate acceptabile de delegația noastră, puțin, e drept, dar totuși sunt trei nu zero[vii]”.

În continuarea interviului, același Surkov a anunțat că

”reprezentanții Rusiei și ai Statelor Unite au căzut de comun acord asupra principalului subiect – prevederile Acordului de la Minsk ar trebui să fie implementate, iar pentru aceasta este necesară accelerarea îndeplinirii angajamentelor politice ale Kievului, în timp ce securitatea este consolidată  în zona de conflict.[viii]

Principalele chestiuni care sunt imputate de Federația Rusă administrației de la Kiev sunt legate de nerecunoașterea auto-proclamatelor Republicii Luhansk și Donetsk ca regiuni cu statut special. Pe de altă parte oficialii ruși consideră retragerea echipamentelor militare ucrainene de la granița cu regiunea separatistă este un aspect important care ar duce la detensionarea conflictului și care ar fi o condiției inerentă și prealabilă procesului de desfășurarea a unei misiuni de pace a ONU.

În acest context, separatiștii au declarat că se tem de posibilele provocări ale armatei ucrainene care ar putea fi realizate în contextul vizitei unei echipe de inspecții formate din experți ai armatei americane, canadiene și daneze, în regiunea Donbas. Reprezentanții Centrului comun de control și coordonare a Republici Populare Donetsk pun posibilele provocări pe seama încercării Kievului de a influența decizia Statelor Unite de a furniza armament Ucrainei:

”Noi nu excludem provocările pe care le-ar putea întreprinde armata ucraineană, incluzând bombardarea teritoriilor republicii (Donetsk) și zona controlată de forţele armate ale Ucrainei (aflate la granița câmpului de bătălie dintre cele doua tabere) pentru a discredita Republicile Luhansk și Donetsk și pentru a acuza violarea prevederilor acordului de la Minsk. Noi nu uităm despre interesul Kievului de a obține arme letale, o decizie pe care Statele Unite încă nu a luat-o. De aceea, în timpul vizitei inspectoratului SUA în Donbas, ei (Kievul) ar putea încerca <să justifice> necesitatea de a primi asistență militară și desfășurarea de pacifiști, provocând (la conflict).[ix]

Dialogul și negocierile pe subiectul privind misiunea de pace a ONU în estul Ucrainei impun realizarea de întâlniri și dezbateri până se va ajunge la un numitor comun cu privire la modul de desfășurare a acesteia și a ariei acoperită de căştile albastre. Ideea desfășurării căştilor albastre pe întreaga zonă controlată de separatiști, inclusiv pe granița ucraineano-rusă, ar însemna anularea sprijinului în materie de echipamente militare, pe care Kremlinul îl acordă acestora de la finele conflictului cu forțele guvernamentale ucrainene. Acceptarea unei asemenea variante, în termeni geostrategici, ar echivala cu reducerea semnificativă a ingerinței Rusiei în afacerile interne ale Ucrainei și probabil, în viitor, cu pierderea statutului special al autonomiei republicilor separatiste, ai căror rebeli vor fi anihilați, iar Donbasul va reveni sub administrația centrală de la Kiev. Prin urmare, Federația Rusă va căuta soluţii maximale (politico-militare) ca, în urma unei posibile misiuni a ONU, rolul și controlul separatiștilor pro-ruși asupra teritoriilor ocupate să nu fie diminuat.

M.A.

________________________________________________________________________________

[i] https://www.unian.info/politics/2226266-us-recommends-that-ukraine-not-submit-to-un-own-resolution-on-peacekeepers-in-donbas.html

[ii] http://www.interfax.ru/world/587254

[iii] https://www.wsj.com/articles/u-s-to-seek-russian-approval-for-peacekeepers-in-eastern-ukraine-1510258304

[iv] http://www.eurointegration.com.ua/news/2017/10/29/7072919/

[v] Ibidem

[vi] https://ru.usembassy.gov/statement-u-s-special-representative-volker-russian-presidential-representative-surkov/

[vii] http://tass.ru/politika/4726008

[viii] Ibidem.

[ix] https://dninews.com/article/dpr-watches-out-kiev-provocations-due-us-visit-donbass

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

7 + seventeen =