Lupta anticorupție în Ucraina – o acțiune simulată

coruptia

Pe zi ce trece devine tot mai clar faptul că Poroșenko, coaliția de guvernare, dar și o marea majoritate a partidelor din Parlament nu vor un organism anticorupție independent. Evenimentele petrecute zilele acestea demonstrează că nicio tabară politică nu vrea să îi fie lezată  activitatea politică în beneficiu propriu și purtătoare a unui bagaj incomensurabil de infracțiuni.

Asigurat de suportul politic occidental și sprijinul financiar din partea Fondului Monetar Internațional, Banca Mondială și UE, Poroșenko se asigură, în primul rând, ca interesele personale și ale anturajului său să fie prezervate, cu atât mai mult cu cât viitorul său și al partidului care-i poartă numele pare sumbru. În acest sens, cel mai important instrument pe care îl folosește este efortul de a păstra instituțiile și organele interne cu atribuții în lupta împotriva corupției cât mai la distanță posibil de personajele politice care îi formează anturajul și îi sprijină interesele. Or, evident, la acestă muncă sisifică a achiesat și o parte dintre parlamentarii care nu sunt membri ai coaliției de guvernare, dar care se simt înghesuiți de o eventuală desfășurare corespunzătoare a investigațiilor asupra propriilor acte.

Cum decurge ”lupta împotriva corupției” până în prezent?

Trecută printr-o revoluție, rămasă cu o situație economică deplorabilă și obligată să lupte împotriva separatiștilor pro-ruși, noua conducere de la Kiev promite, atât în fața a milioane de ucraineni, care au ieșit în stradă și au luptat pentru schimbare, cât și în fața liderilor europeni și americani faptul că guvernul pro-occidental de la Kiev va restructura și reforma ”din temelii” Ucraina.  Lupta împotriva corupției va fi cruciada promisă de coaliția de guvernare. Doar că în condiții post-revoluție, lipsită de resurse și mijloace aceasta are nevoie de suport financiar pentru a putea demara procesele de reformă. Pentru asistența financiară din partea occidentului, Poroșenko și aliații politici interni își asumă luarea măsurilor care să sprijine  și să faciliteze combaterea corupției omniprezente. Așa va lua naștere ideea creări Biroului Național Anti-Corupție (NABU) și nominalizarea unui Procuror General special numit pentru această problemă.

Între timp, oficialii americani și europeni își dau seama că nu este de ajuns și insistă asupra înființării unui tribunal special care să decidă în cazul actelor de corupție, însă Poroșenko a primit rezervat această recomandare, subliniind că puține țări au o astfel de instituției. A fost nevoie de solicitări repetate ca politicienii ucraineni, în frunte cu Poroșenko, să miște un deget în acest sens. Cu toate acestea, deocamdată, nu a fost prezentată o propunere legislativă oficială, deși Comisia de la Veneția a oferit un pachet detaliat de recomandări despre cum ar trebui să arate acest tribunal[i].

Făcând un rezumat, promisiunile privind lupta anticorupție se rezumă la trei aspecte: înființarea unui Birou Național Anticorupție (până în momentul de față singurul organ specializat care s-a bucurat de o activitate independentă, dar aflat sub continua presiune a politicienilor), numirea  Procurorului General în persoana lui Iurii Luțenko, mâna dreaptă a președintelui Ucrainei, care împiedica desfășurarea normală a activității NABU și un Tribunal Special Anticorupție care a rămas la stadiul de idee. Pe cale de consecință, actuala guvernare, sprijinită de o parte a opoziției în acest demers, ignoră angajamentele pe care și le-a asumat în fața aliaților occidentali și dă startul persecuției organelor care ar trebui să combată această boală a sistemului, numită corupție, unde în Ucraina a atins cote de neimaginat, menținându-se la același nivel(sau revenind gradual la nivelul dinainte de 2014), în ciuda Revoluției Demnității.

Demantelarea organismelor și a instituțiilor interne  menite să lupte împotriva fenomenului a atins un nou apogeu în ultimele zile. Următoarele două cazuri demonstrează că așa-zisa ”luptă împotriva corupției” ia forma unui război neoficial împotriva a celor care încearcă să-i afișeze sursele și actorii.

  1. Întreruperea unei investigații privind corupția la nivel înalt, urmată de arestarea preventivă a funcționarilor din Biroul Național Anticorupție care desfășurau activitatea de investigare sub acoperire și confiscarea unor dosare cheie ale NABU

Conform relatărilor cu privire la operațiunea de investigare publicate pe pagina oficială a Biroului Național Anticorupție din Ucraina (NABU) ,în luna aprilie, anul curent, acesta a inițiat o operațiune sub acoperire a cărui scop era dezvăluirea unui grup de crimă organizată, formată din actuali și foști oficiali de stat  din Departamentul pentru Migrație. După informațiile obținute de la angajatul NABU, care a reușit să se infiltreze în grupul acestora,  oficiali ai Departamentului pentru Migrație ar oferi cetățenie ucraineană străinilor, certificate de ședere temporară în Ucraina sau ar facilita producția de pașapoarte biometrice pentru cetățeni ucraineni, toate în schimbul unor sume de bani[ii].  Astfel că, în luna august 2017, funcționarul NABU infiltrat în grup, în cadrul unei întâlniri informale cu un membru al Departamentului pentru Migrație ar fi cerut informații despre cum s-ar putea aranja ca un străin să obțină pașaport ucrainean.  Această doamnă din cadrul Departamentului, pe nume Dina Pimankova i-a propus o ”schemă legală”, prin care persoana doritoare nu doar că ar putea primi pașaport, ci și cetățenie ucraineană. Procedura era următoarea:  persoana în cauză trebuie să-și ”găsească” rude din Ucraina, ceea ce presupune un test ADN fals și să primească o hotărâre judecătorească pentru a confirma conexiunile de rudenie. Acestea ar fi fost suficiente pentru acordarea cetățenie – totul contra sumei de 30.000 de dolari. Zis și făcut. După o întâlnire în septembrie, angajata Departamentului pentru Migrație a confirmat faptul că serviciile vor fi oficializate conform ”înțelegerii”. În luna octombrie, când funcționarul sub acoperire al NABU aduce documentele necesare întocmirii cetățeniei, Dina Pimankova ar fi refuzat să le primească. Astfel că, în 24 noiembrie, are loc o nouă întâlnire, iar de data aceasta angajata Departamentului pentru Migrație acceptă, în cele din urmă, să se uite peste documente. Pe data de 27 noiembrie documentele vor fi luate, cu mențiunea că pentru derularea rapidă a procesului de eliberare a pașaportului (până la urmă) prețul rămâne același ca pentru acordarea cetățeniei, adică 30.000 de dolari. Pe data de 29 noiembrie, urma să aibă loc tranzacția banilor. Dar în aceeași zi, funcționarul sub acoperire a NABU a fost reținut de ofițeri ai Serviciului de Informații din Ucraina[iii]. Astfel i-a sfârșit operațiunea NABU.

Procurorul General, Iurii Lutsenko a menționat că reținerea angajatuui NABU s-a făcut în conformitate cu articolul 369 (provocare la mită) și articolul 369 (oferirea de mită) a Codului Penal al Ucrainei[iv].

  1. Încercarea Parlamentului de a adopta o lege care pune instituțiile interne de combatere a corupțeie (Biroul Național Anti-corupție, Procuratura Specială pentru Combaterea Corupției, Agenția Națională pentru Prevenirea Corupției și Biroul Național de Investigații) sub controlul Verkovnei Rada, a cărei membri ar putea să demită șefii organelor sus-numite fără niciun audit[v].

Pe data de 6 septembrie, liderul Blocului lui Poroșenko, Artur Gherasimov și liderul Frontului Național, Maxim Burbak (liderii coaliției de la guvernare) au înregistrat un proiect de lege cu noi amendamente la anumite legi privind controlul parlamentului. ”Ajustările” aduse de proiectul de lege, după cum a fost amintit mai sus, făceau ca șefii acelor organe să poată fi demiși, inclusiv la sugestia președintelui sau a Cabinetului de Miniștri, dacă decizia de demitere are susținere a cel puțin o treime din compoziția constituțională a Radei, adică minim 150 de voturi pentru destituirea din funcție[vi]. Conform unui comunicat publicat pe pagina oficială a NABU, același proiect de lege ar fi lărgit competențele Comisiei Parlamentare, astfel încât membrii ei să poată avea acces la secrete de stat și dreptul de a verifica nu doar cazurile deja trasferate spre instanță, dar mai important, cele care se află în curs de investigare[vii].

Deturnarea de la adoptarea finală a proiectului de lege orchestrat de liderii coaliției de guvernare a fost posibilă datorită intervențiilor mai multor oficiali occidentali, în special cei americani, care au denunțat încercarea grosolană de masacrare a luptei împotriva corupției și  a principiului separării puterilor în stat (dacă mai putem discuta despre această noțiune în bagajul de principii al politicienilor ucraineni).

”Dacă Rada votează demiterea Șefului Comitetului Anti-corupție și Șeful NABU, voi recomanda întreruperea asistenței guvernamentale către Ucraina, inclusiv asistența securitară[viii]declara Michael Carpenter, fost consilier al ex-vicepreședintelui american Joe Biden, pe o rețea de socializare și preluată de Euromaidanpress.

De asemenea, Secretarul de Stat, Rex Tillerson a declarat într-un comunicat oficial faptul că ”Nu are niciun rost ca Ucraina să lupte pentru regiunea Donbas (controlată de separatiști) dacă își pierde sufletul în fața corupției. Instituțiile anticorupție trebuie să fi sprijinite și apărate[ix]”.

Pentru moment se pare ca adoptarea acelor amendamente a fost amânată. În schimb, deputatul partidului Samopomich, Iehor Soboliev, Șeful Comitetului de Prevenire și Contracarare a Corupției a fost destituit din funcție. Acesta a fost incriminat de violarea regulamentului Radei, pe motiv că, în decursul lunii noiembrie, Comitetul pe care-l conducea nu și-a desfășurat sesiunile timp de patru zile[x]. Complotul a fost organizat de aceeași coaliție de guvernare, cu sprijinul unor partide din opoziție și apare în contextul conflictul dintre Procuratura Generală condusă de Iurii Lutsenko (gardianul din justiție a lui Petro Poroșenko) versus Biroul Național Anticorupție și pe fondul draftului propus spre adoptare cu referire la controlul parlamentului asupra instituțiilor și organelor de combatere a corupției[xi].

Câteva concluzii ce pot fi trasate pe fondul acestor evenimente:

Când în discuție intră apărarea intereselor personale, parlamentarii găsesc consens într-un ritm amețitor, lăsând de-o parte orice rivalități politice, în timp ce pentru adoptarea altor reforme recomandate de forurile internaționale și pentru a căror realizare Ucraina a primit asistență financiară dezbaterile parlamentare se prelungesc pe perioadă nedeterminată.

În aceeași notă,  asistăm la ”reîntoarcerea la orgini” a clasei politice. Cei care în urmă cu trei ani se afișau ca stindard al luptei anticorupție, astăzi i-au declarat un război neoficial, cum obișnuiau să opereze predecesorii din funcțiile decizionale. Afirmațiile conform căror actuala clasa politică substituie doar fizic fosta conducere de la Kiev, având același caracter ineluctabil, primesc valoare de adevăr pe zi ce trece. Atitudinea disprețuitoare la adresa partenerilor occidentali, a societății ucrainene și nu în ultimul rând, la adresa valorilor democratice (pe care și le-ar fi asumat să le respecte cu ceva timp în urmă) demonstrează încă o dată natura intereselor politicienilor ucraineni.

Pe de altă parte, modul în care actuala guvernare alege să tranșeze diferendele în raport cu instituțiile statului și cu politicienii vocali la adresa ilegalităților pe care le instrumentează, în mod normal, va afecta relația cu partenerii occidentali. O asemenea desfășurare de evenimente pe plan intern ar trebui să nu treacă nesancționată de statele care au girat pentru actuala putere de la Kiev.

Moldovan Anton

_________________________________________________________________________________

[i] https://www.bloomberg.com/view/articles/2017-12-05/the-west-backed-the-wrong-man-in-ukraine

[ii] https://nabu.gov.ua/en/novyny/background-disrupted-undercover-operation-state-migration-service-ukraine

[iii] Ibidem

[iv] https://www.unian.info/politics/2281496-eu-says-pgos-moves-weakens-nabus-capacity-to-fight-corruption.html

[v] http://euromaidanpress.com/2017/12/08/ukrainian-parliament-dismisses-head-of-anti-corruption-committee-soboliev/

[vi] https://www.unian.info/politics/2284384-ukraines-parliament-withdraws-bill-on-control-of-anti-graft-agencies-mp.html

[vii] https://nabu.gov.ua/novyny/sproby-obmezhyty-nezalezhnist-nabu-matymut-nezvorotni-naslidky-dlya-borotby-z-korupciyeyu-v

[viii] http://euromaidanpress.com/2017/12/07/ukrainian-authorities-escalate-undeclared-war-against-anti-corruption-front/

[ix] https://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2017/12/276235.htm#.WiYvUegljpQ.facebook

[x] http://euromaidanpress.com/2017/12/08/ukrainian-parliament-dismisses-head-of-anti-corruption-committee-soboliev/

[xi] Pentru mai multe detalii, vezi http://euromaidanpress.com/2017/12/08/ukrainian-parliament-dismisses-head-of-anti-corruption-committee-soboliev/

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

twelve + 13 =