Legea privind ”reintegrare regiunii Donbas” plină de inexactități și nereguli

Donbas

Parlamentul Ucrainei și-a reînceput activitatea având pe agendă adoptarea finală a legii nr. 7163 ce face referire la ”reintegrarea” teritoriilor controlate de separatiștii pro-ruși din regiunea Donbas. Încă de la bun început proiectul de lege propus în regim de urgență de Petro Poroșenko, sub denumirea oficială de ”Legea privind particularitățiile politicii de stat pentru asigurarea suveranității Ucrainei asupra teritoriilor ocuptate temporar în oblasturile Donețk și Luhansk”, a creat dispute cu privire la unele puncte. Avansată de către președinte, pe 4 octombrie 2017, în cele din urmă, legea a fost votată după prima citire la numai două zile distanță. Principalele puncte stipulate în draftul de lege se refereau la următoarele:

  • declararea Rusiei ca stat agresor
  • definirea teritoriilor controlate de separatiștii pro-ruși ca teritorii temporar ocupate
  • protejarea dreptului la proprietate a cetățenilor ucraineni, aflați in teritoriile ocupate
  • protejarea proprietățiilor statului aflate în regiunile ocupate de separatiști
  • restabilirea suveranității guvernului central asupra zonelor ocupate
  • transmiterea sarcinii comenzii operative de la Serviciul de Securitate al Ucrainei (SBU) la Statul Major al Forțelor Armate

Adițional legii nr. 7163, la 6 octombrie, Rada a mai adoptat una cu privire la ”crearea condițiilor necesare pentru soluționarea pașnică a situației teritoriilor ocupate în oblasturile Donețk și Luhansk”. Principalul obiectiv (declarat) al legii cu privire la ”crearea condițiilor pentru soluționarea pașnică” a conflictului este facilitarea viitoarei misiuni de pace sub egida ONU.  Aceeași lege extinde pentru încă un an recunoașterea statutului special a celor două republicii auto-proclamate”[i], respectând astfel punctul Acordului de la Minsk care face referire la acordarea temporară a dreptului de auto-guvernare a regiunilor separatiste.

Revenind la proiectul de lege referitor la ”reintegrarea (regiunii) Donbas”, votul final pentru această lege urma să fie acordat în prima ședință a Parlamentului, din noul an, în condițiile în care până la mijlocul lunii noiembrie amendamentele propuse după prima citire au fost introduse de către Comitetul Național de Apărare și Securitate din cadrul Parlamentului. Pe cale de consecință,  proiectul era finalizat, publicat în Monitorul oficial, și mai trebuia doar să fie votat în această formulă, pe 16 ianuarie 2018.

Doar că între timp, pe data de 18 decembrie, purtătorul de cuvând adjunct al Parlamentului, Irina Gerașcenko, a declarat că va mai fi nevoie de consultări pe marginea legii. Principalul argument – necesitatea de a introduce în lege schimbul de prizonieri deținuți ilegal.[ii] Mai mult însă, textul proiectului de lege privind ”reintegrarea (regiunii) Donbas, în formula prezentată pentru a doua citire ar fi suferit între timp multe modificări, schimbând esența textului original adoptat pe 6 octombrie 2017.

Modificările aplicate ”peste noapte” au alarmat o serie de ONG-uri, experți și politicieni. Conform criticilor, textul actual al draftului legii nr. 7163 prezintă probleme pe mai multe planuri,  de la riscul de a nu produce niciun rezultat efectiv cu privire la protecția cetățenilor pănâ la încălcarea Constituției. Principalele nereguli descoperite pe marginea modificărilor produse proiectului de lege sunt următoarele:

  1. Încălcări constituționale

Conform articolelor din legea nr. 7163, președintele va decide care ar fi ”granițele teritoriilor ocupate”, o atribuție care în prezent aparține Parlamentului. De asemenea, dacă noul format al legii ar intra în vigoare, președintele va avea dreptul să ia decizii individual, fără consultări prealabile cu Parlamentul, în ceea ce privește posibilitatea utilizării forței armate ca parte a ”asigurării securității și apărarii naționale împotriva agresiunii militare a Federației Ruse”. O nouă modificare importantă ar fi crearea unui Sediu al Comandantului Suprem, în cadrul căruia toate numiriile în funcție ar fi făcute de către președinte. Subordonând în acest mod și Forțele Armate ale Ucrainei, președintele, fără să declare legea marțială, ar putea acționa conform voinței sale în scopul de a respinge agresiunea militară a Federației Ruse și a asigura securitatea națională, remarca Bohdan Yaremenko, șeful Consiliului Administrativ al Fundației Maidan[iii]. Oricare dintre acestei modificări ar aduce încălcări prevederilor din Constituția Ucrainei.

  1. Lipsa unei specificări clare a modului în care vor fi apărate drepturile cetățenilor ucraineni din regiunile separatiste

Organizațiile non-guvernamentale care se ocupă de respectarea drepturilor omului, avertizează, pe această cale, asupra faptul că așa-zisa protecției ar putea fi doar vorbe goale, fără măsuri clare prevăzute în acest sens. Mai mult decât atât, modificările aduse textului original al draftului de lege nr. 7163 ar duce la deteriorarea libertăților omului nu doar în Donabas, ci și pe restul teritoriului ucrainean. Se face referire, în special, la libertatea de a circula a populației din zonele ocupate, pe restul teritoriului ucrainean prin impunerea necesității de a avea autorizația de a circula și fiind supuse controlului la punctele de trecere. ONG-urile se tem că această măsură ar putea duce la scăderea numărului organizațiilor civile ce își desfășoară activitatea în zonele de conflict[iv]. De asemenea, se are în vedere un proiect de lege prin care să se introducă restricția temporară a dreptului cetățenilor Ucrainei de a călători pe teritoriu statului agresor, Federația Rusă[v].

  1. Identificarea Rusiei ca stat agresor și răspunzătoare pentru daunele morale și materiale cauzate statului ucrainean

Într-adevăr Rusia este responsabilă pentru conflictul din estul Ucrainei și anexarea Crimeei. Însă definirea acesteia ca stat agresor nu înlocuiește sprijinul financiar și material pe care, de altfel, statul ucrainean trebuie să îl asigure cetățenilor afectați de conflict. Moscova nu se va lăsa impresionată, astfel că nu va plăti niciodată despăgubiri de dragul unei legi adoptate în Rada ucraineană.

Cu toate acestea, șeful adjunct al partidului politic Blocul lui Poroșenko, Irina Luțenko, este convinsă că acest proiect de lege este ”în mod critic nefavorabil Moscovei, pentru că marchează Rusia, la nivel legislativ, ca ocupant, ca agresor responsabil pentru drepturile încălcate cetățenilor din teritoriul ocupat al Ucrainei și pentru prejudiciile economice cauzate anumitor teritorii din Luhansk și Donetsk, și asupra economiei Ucrainei ca întreg”[vi].

Ambiguitatea, caracterul general al modificărilor produse pe textul inițial de lege și neconcordanța cu recomandările instituțiilor internaționale au fost remarcate și de către Organizația Ukrainian Helsinki Human Rights Union (UHHRU), prin următoare observații:

  • Abordarea generală privind respectarea și îndeplinirea obligațiilor în domeniul dreptului umanitar internațional
  • Lipsa unor minime responsabilități pentru protejarea populației civile în condiții periculoase, în conformitate cu obligațiile internaționale
  • Absența unor reguli generale pentru protecția persoanelor care aparțin categoriei ”protejate”, în conformitate cu Convențiile de la Geneva
  • Includerea (în proiectul de lege) inadecvată a unor norme care nu se referă la chestiunile rezoluției conflictului
  • Existența unor conflicte juridice între acest proiect de lege și legislația al cărei conținut face referire la Crimeea ocupată[vii] (anumite puncte din draftul de lege nr. 7163 se referă la faptul că drepturile și libertățile cetățeniilor din regiunile ocupate vor fi asigurate în concordanță cu legea care momentan se referă exclusiv la Crimeea și Sevastopol)[viii].

Utilitatea adoptării unei astfel de legi devine cu atât mai irelevantă și controversată deopotrivă, cu cât modificările ”de ultimă oră” nu reglementează și nu specifică procedurile prin care, spre exemplu, protecția cetățenilor și a drepturilor acestora vor fi asigurate ori de ce este importantă sporirea atribuțiilor președintelui, astfel încât acesta să poată decide fără a dezbate în parlament necesitatea unei intervenții militare în Donbas. În ceea ce privește cel de-al doilea aspect, schimbul de forțe între armata guvernamentală și separatiștii sprijiniți militar de Kremlin s-a desfășurat și până în prezent, așadar nu ar fi nevoie de o astfel de modificare legislativă care să formalizeze intervenția militară în Donbas. În același timp, legiferarea intervenției militare în Donbas contravine Acordului de la Minsk, care prevede retragerea forțelor și încetarea conflictului de către ambele tabere.

În altă ordine de idei, legea privind reintegrarea regiunii Donbas pe de o parte, pare a se reduce la un scenariu de utilizare a forței și o încordare a mușchilor inutilă și ineficientă în fața Federației Ruse, o strategie care odată adoptată și promulgată de Poroșenko, riscă să anuleze posibilitatea desfășurării unei misiuni de pace a ONU în Donbas. Pe de altă parte, unii specialiști consideră introducerea în draft a unor puncte prin care Forțele Armate ar fi subordonate președintelui ar fi rodul unei campanii inițiate de membri ai Frontului Național (partid din coaliția de guvernare) de a-l înlătura pe actualul Șef al Statului Major și Comandant al Forțelor Armate, Viktor Muzenko. Conform expertului militar ucrainean Oleksiî Arestovyci, proiectul de reintegrare extinde puterile Șefului Statului Major și că în acest fel coaliția ar încerca să profite de legea nr. 7163, înlocuind personalul militar de rang înalt cu oameni loiali lor[ix].

Moldovan Anton

_____________________________________________________________________________________

[i] http://euromaidanpress.com/2017/10/12/ukraines-donbas-reintegration-law-branding-russia-aggressor-state-passes-first-reading/

[ii] https://www.unian.info/politics/2348332-reintegration-for-the-sake-of-it.html

[iii] Ibidem

[iv] http://khpg.org/en/index.php?id=1516240294

[v] http://euromaidanpress.com/2017/10/12/ukraines-donbas-reintegration-law-branding-russia-aggressor-state-passes-first-reading/

[vi] https://www.unian.info/politics/2348332-reintegration-for-the-sake-of-it.html

[vii] https://helsinki.org.ua/appeals/uhspl-zaklykaje-narodnyh-deputativ-napravyty-na-doopratsyuvannya-zakonoproekt-7163-pro-osoblyvosti-derzhavnoji-polityky-iz-zabezpechennya-derzhavnoho-suverenitetu-ukrajiny-nad-tymchasovo-okupovanymy/

[viii] https://www.unian.info/politics/2348332-reintegration-for-the-sake-of-it.html

[ix] http://euromaidanpress.com/2017/10/12/ukraines-donbas-reintegration-law-branding-russia-aggressor-state-passes-first-reading/

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

twelve − 10 =