Imperiul negoţului. Cum este repartizat comerţul cu amănuntul în capitala Republicii Moldova

comertul cu amanuntul

Cei ce cunosc bine Chişinăul ştiu că acesta arată a fi un oraş al negustorilor, cu multe pieţe, gherete, tonete, magazine de tot felul, depozite din care se fac vânzări. Cu toate acestea, se face tot mai prezent comerţul modern prin reţelele de supermarket şi centrele comerciale, care se extinde tot mai mult din contul formelor rudimentare de comerţ.

Potrivit statisticilor privind autorizațiile de comerț aflate în vigoare la moment în Chișinău, ordonate pe site-ul www.openmd.info de către Alianța Infonet și Grupul de Inițiativă Locală Colonița.EU, în capitala Republicii Moldova funcționează nu mai puțin de 32 464 de unități de comerț, de la hipermarketuri până la gherete și tonete, care ocupă o suprafață de peste 2,7 milioane metri pătrați. Bineînțeles, numărul mare al acestora se datorează anume ultimelor categorii, care, deși sunt multe, nu ocupă prea mult loc dar nici nu generează cifre de afaceri impresionante. Doar strică imaginea orașului, fapt remarcat de toată lumea. În Chișinău există aproape două mii de gherete și doar două hipermarketuri. Bineînțeles că acestea din urmă asigură un volum mult mai mare al comerțului cu amănuntul decât gheretele.

Moldpresa Grup, cele mai multe autorizaţii de comerţ

De altfel, comerțului cu amănuntul îi revin peste două treimi din autorizațiile eliberate. Sectoarele cele mai ”negustorești” sunt Centru, căruia îi revin 34% din autorizațiile eliberate și Râșcani cu o pondere de 21,6%.  Aceste ”performanțe” ale celor două sectoare se datorează în special conglomeratelor comerciale din jurul pieței centrale din Chișinău și din preajma pieței de haine Calea Basarabiei.

Cele mai multe autorizații de comerț deține Moldpresa Grup (178 de unități) iar cea mai mare suprafață comercială, de 88,2 mii metri pătrați aparține Federației Moldovenești de Fotbal. Spectacolele sportive și de alt gen de pe stadioane tot sunt activităţi de comerţ, nu?

Totuși, mai mult interes pentru publicul larg ar prezenta cui aparţin cele mai mari suprafeţe comerciale propriu zise şi reţele de supermarketuri.

Cele mai mari centre comerciale

După FMF, cea mai mare suprafaţă comercială în Chişinău, de aproape  40 mii de metri pătraţi deţine compania mixtă Shan Lian International SRL. Este vorba despre Megapolis Mall de la periferia oraşului Chişinău, una din cele mai importante investiţii chineze în Republica Moldova.

Concurentul principal al acestui mall, compania Lemi Invest SA (Shoping MallDova), deţine o suprafaţă de aproape două ori mai mică, 20,92 mii de metri pătraţi şi se plasează pe locul patru în topul suprafeţelor comerciale deţinute după retailerul alimentar Moldretail Group, deţinătorul reţelei de supermarketuri Linella. Urmează compania Vistarcom (reţeaua Green Hills) cu 20,6 mii de metri pătraţi, Soglas Invest (Elat) cu 19,67 mii metri pătraţi, Zorile SA cu 18,4 mii metri pătraţi, 47th Parallel SRL (reţeaua de supermarketuri NR 1 cu aproape 15 mii de metri pătraţi. Din top 10 mai fac parte Confort SRL, care deţine 7 unităţi comerciale cu o suprafaţă de 12 mii metri pătraţi, în special saloane de mobilă şi Leutis SRL, firma care administrează centrul comercial Sun City cu o suprafaţă de 11,56 mii metri pătraţi.

Trablo-Plus, în două topuri

Merită de menţionat aici şi Tower Group SRL (centrul comercial Atrium) cu o suprafaţă de 11,18 mii metri pătraţi şi Trabo-Plus (Andys Pizza şi la Plăcinte) cu 10,95 mii de metri pătraţi de spaţii comerciale. Trabo-Plus este, de altfel şi în topul firmelor cu cele mai multe unităţi comerciale deschise în Chişinău. Aceasta are deschise nu mai puţin de  91 de unităţi. Nu doar cafenele dar şi secţii comerciale, terase de vară şi un magazin on-line.

Cei mai mari retaileri alimentari din Chișinău

Cât priveşte retailul alimentar, cea mai mare suprafaţă şi cele mai multe magazine are compania MoldRetail Grup, care administrează reţeaua Linella. Este vorba despre 53 de unităţi comerciale cu o suprafaţă totală de 22,36 mii metri pătraţi.

Impresionantă este şi reţeaua Green Hills, care aparţine firmei cu capital ucrainean Vistarcom SRL cu 11 puncte comerciale cu o suprafaţă totală de 20,662 mii metri pătraţi.

Urmează o altă firmă cu capital străin, 47th Parallel SRL, care aparţine, practic, unui singur acţionar, firma Berwick International Limited, înregistrată în Liechtenstein însă, în spatele căreia s-ar afla cetăţeni moldoveni. Aceasta are 15 unităţi comerciale cu o suprafaţă de 8,14 mii metri pătraţi.

Unul din cei mai vechi retaileri alimentari din R. Moldova, compania Fideso deţine 9,42 mii  metri pătraţi de suprafeţe comerciale în 20 de unităţi comerciale.

O altă reţea de supermarketuri cu capital ucrainean, Fourchette deţine 5 unităţi comerciale cu o suprafaţă de 7142 metri pătraţi.

Un alt retailer notoriu, singurul la moment cu capital occidental, Metro Cash&Carry, are o singură autorizaţie, eliberată de către primăria Chişinăului pentru hipermarketul din bd. Dacia cu suprafaţa de 6851,8 metri pătraţi. Magazinul de la Poşta Veche nu este inclus în statistici, deoarece autorizaţia acestuia a fost eliberată de primăria Stăuceni.

O piaţă în creştere, ce prezintă interes pentru investitori

In 2016, nouă lanţuri de retail alimentar din Republica Moldova – Nr.1, Metro Cash&Carry, Linella, Green Hills, Fourchette, Fidesco, IMC Market, Bonus Market şi Riga Supermarket au realizat, împreună, o cifră de afaceri de circa 392 de milioane de euro, în uşoară creştere faţă de 2015.

Cei mai mari retaileri sunt Nr. 1, Metro Cash&Carry şi Linella, cei trei reuşind să deţină, împreună, o pondere de circa 64% din vânzările totale realizate de către reţelele de supermarketuri.

Următorii în topul marilor lanţuri de magazine din Republica Moldova sunt Green Hills şi Fourchette, vânzările cumulate ale celor doi retaileri depăşind pragul de 94 de milioane de euro, în 2016.

Noii jucători nu sunt întâmpinaţi cu braţele deschise

Piaţa retailului alimentar din Republica Moldova, deşi nu foarte mare, prezintă totuşi interes pentru investitori. Anul trecut Kaufland România a anunţat că începe expansiunea pe piaţa moldovenească. Compania preconizează să deschidă în următorii ani şase supermarketuri în Chişinău iar recent şeful Kaufland România, Gabriel Vinte  a declarat că firma sa planifică să deschidă în R. Moldova 15 magazine.

Vinte a declarat că în curând vor fi deschise trei magazine Kaufland la Chișinău, iar Capitala nu este o excepție – magazinele vor apărea, treptat, și în regiuni.

Nu vrem să  dezvoltăm doar magazinele de la Chișinău. Planificăm să ne extindem în afara Capitalei, posibil și la Comrat”,

a adăugat Vinte în cuvântarea sa la forumul InvestGagauzia, precizând că se așteaptă deschiderea a 15 magazine în toată Moldova.

Potrivit administratorului Kaufland, salariul lucrătorilor din rețeaua de magazine ajunge la 7.500 de lei moldoveneşti.

Intenţia Kaufland de a intra pe piaţa moldovenească a fost primită destul de rece de actualii jucători de pe piaţă. Deşi nu s-au pronunţat deschis, în presă a fost derulată o campanile împotriva reţelei germane, care era învinuită că, nici mai mult nici mai puţin, va distruge agricultura moldovenească deoarece va vinde doar produse importate din Germania. Pentru a împrăştia aceste zvonuri, reprezentanţii Kaufland au adoptat o strategie prin care se fac de pe acum tot mai prezenţi în Republica Moldova făcând cunoscute principiile lor de activitate.

C.I.

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

4 + 6 =