Expansiune rusească prin R. Moldova în România și sud estul Europei

moldova

Unul din cei mai mari jucători de pe piața serviciilor de logistică din Rusia și spațiul post-sovietic și-a anunțat începerea activității în Republica Moldova. Totodată, compania își propune să-și extindă operațiunile în România, Turcia și Europa de Sud-Est.

Este vorba despre grupul de companii Pony Express, care prestează servicii de livrări expres, transportări de încărcături, contracte complexe de logistică, vămuire și servicii vize. Compania este prezentă pe piața Comunității Statelor Independente (CSI) de 25 de ani, are 53 mii de clienți și efectuează anual circa 10 milioane de livrări.

Geografia afacerilor Pony Express cuprinde Rusia, Kazahstanul, Ucraina, Belarus, Azerbaidjan, Uzbekistan, Armenia, Letonia, Lituania, Estonia, Kyrgyzstan și Georgia. În Republica Moldova, compania a efectuat până în prezent operațiunile prin intermediul partenerului său tradițional, firma moldovenească Unipost Express, care activează pe piața locală de 15 ani. În baza acestei companii și a fost constituită filiala moldovenească a Pony Express.

În R. Moldova Pony Express intenționează să deschidă în 2018  o filială la Bălți, să lanseze propria rețea de rute terestre și să extindă rețeaua punctelor de colectare și livrare a comenzilor. 

Piață cu potențial de creștere

Deși încă destul de ineficiente, serviciile de logistică în Republica Moldova sunt într-o perfecționare continuă.  Drept puncte pozitive pentru a activa pe această piață, compania rusească a identificat eficiența activității vamale, prezența și calitatea infrastructurii și conlucrarea cu marii jucători internaționali care nu au cum să nu aducă un plus de calitate a serviciilor. Totuși, anume în ce privește calitatea serviciilor prestate, Pony Express spune că va aduce servicii mult mai calitative. Novațiile pe care ei intenționează să le aducă pe piața moldovenească și care vor contribui la sporirea calității serviciilor se referă la posibilitatea de a urmări deplasarea mărfurilor pe teritoriul țării dar și prin numărul mai ridicat al livrărilor în termenele stabilite față de media pe piață.

Din 2012  și până în 2016, Republica Moldova a evoluat în clasamentul mondial al calității serviciilor de logistică de pe locul 132 pe 93 în.

Pentru comparație, Estonia se află pe locul 38, Letonia pe 43, Kazahstanul pe 77, Federația Rusă pe 99 iar Belarus – pe 120. 

Avantajele pieței moldovenești

Moldova are o serie de avantaje, care chiar în condițiile unei piețe interne destul de mici, o fac interesantă pentru investiții. Este vorba, în primul rând despre apartenența la zonele de liber schimb cu țările Uniunii Europene, cu Turcia și CSI. Fluxurile de exporturi ce tranzitează R. Moldova.

În țară sunt foarte slab dezvoltate serviciile de outsourcing, practice nu există soluții complexe de logistic.

Creșterea susținută a  comerțului on-line este încă un avantaj.

În plus, în 2016 a fost modificată legislația privind serviciile poștale, pe care directorul regional Pony Express, Serghei Sergușev a calificat-o drept una dintre cele mai performante din spațiul CSI.

În conformitate cu angajamentele luate în cadrul Acordului de Liber Schimb  cu UE este într-o perfecționare continuă și legislația vamală.

Totuși există încă un mare potențial de creștere. Spre exemplu, serviciile de transport și logistică contribuie la formarea PIB cu 8% pe când  în UE acest indicator este de 20-25%. De asemenea există un nivelul ridicat al costurilor legate de logistică 17 -20% față de 9-11% în Uniunea Europeană. 

Piața internă este puternic fragmentată

Axându-se în special pe calitate și prețul serviciilor, compania rusească își propune să aibă un cuvânt greu de spus în competiția pe piața moldovenească de profil.

Aceasta este ocupată la moment de cei patru titani internaționali, DHL, Fedex, TNT și UPS și de câțiva operatori locali sau regionali precum Rapid Curier, Poșta Moldovei, Nova Poshta (Ucraina), City Express și EMS.

Piața este puternic fragmentată. Nu există o delimitare clară a cotelor de piață. jucătorii internaționali, deși garantează o calitate înaltă a serviciilor, operează cu prețuri destul de înalte pentru capacitatea de cumpărare a moldovenilor. La rândul lor, companiile locale și regionale, deși practică prețuri mai mici, nu pot asigura o stabilitate a calității serviciilor.

Mai mult ca atât, niciunul dintre jucătorii actuali de pe piață nu pot oferi soluții logistice complexe pentru afaceri.

Potrivit lui Sergușev, tendințele actuale pe piețele internaționale de logistică se axează pe trei criterii. Este vorba despre evoluția de la specializare la universalitate. În plus, firma sau persoana ce solicită serviciile nu mai este un simplu contractant ci devine un partener de afaceri.

Totodată, companiile se  orientează de la oferirea de produse standard la soluții personalizate pentru fiecare client în parte.

Comerțul on-line, potențial de creștere enorm

Piața e-commerce este și în Republica Moldova, ca și în întreaga lume într-o creștere susținută.

Potrivit analizei Pony Expres, în prezent în Republica Moldova cota cumpărăturilor din magazinele on-line interne este de 56% iar din cele externe – de 44%.

Mărimea medie a unei cumpărături on-line din SUA este de 67 de dolari pe când cea a unei cumpărături din China – de 12 dolari.

Cumpărăturile din magazinele internaționale on-line devin tot mai populare iar o parte din cumpărăturile on-line transfrontaliere se revând în regim off-line.

Pentru internet magazinele autohtone sunt caracteristice prețuri înalte ale mărfurilor, actualizarea rară a asortimentului și nivelul scăzut al calității serviciilor. Spre exemplu, 90% din internet magazinele moldovenești nu acceptă returnarea mărfii.

Pe de altă parte, crește numărul magazinelor de internet din R. Moldova, orientate spre vânzările în exterior.

În Republica Moldova nivelul de pătrundere a internetului este de peste 60%. În aceste condiții piața e-commerce oferă un potențial enorm de creștere, inclusive pentru logistică.

Mai ales că ponderea vânzărilor on-line pe piața moldovenească este de nici 1% din totalul vânzărilor cu amănuntul pe când la nivel mondial acest indicator este de 6% iar în țările dezvoltate ajunge și la 12%.

În Republica Moldova în fiecare an volumul comerțului on-line crește cu circa 30 la sută.

Platformă pentru o ulterioară expansiune în România

Piața moldovenească a livrărilor expres este destul de mică. Volumul anual al acestei piețe este 95 milioane de dolari dintre care 90 milioane revin întreprinderii de stat Poșta Moldovei. Sectorului privat îi revine un segment de piață de doar 5 milioane de dolari. Pony Express mizează în trei ani să ocupe 10% din această piață, adică se orientează spre o cifră de afaceri de doar 500 mii de dolari,  un obiectiv destul de modest pentru un grup de companii atât de titrat. Ambițiile operatorului rus nu se opresc însă aici. În 2018 compania urmează să deschidă reprezentanțe în România și Turcia.

Raporturile comerciale dintre Republica Moldova și Turcia au căpătat o dezvoltare foarte dinamică după ce acum un an a intrat în vigoare Acordul de Liber Schimb dintre două țări.

În ce privește România, aceasta este de departe cel mai mare partener comercial al Republicii Moldova, volumul comerțului dintre cele două state românești ajungând în primele nouă luni ale anului curent la 907 milioane de dolari și este într-o creștere constantă de circa 15%.

Serghei Sergușev recunoaște că la momentul deciziei deschiderii filialei în Republica Moldova, Pony Expres a ținut cont de o ulterioară intrare pe piața românească dat fiind volumul comerțului dintre cele două țări.

În general, acordurile de liber schimb pe care Republica Moldova le are cu mai multe comunități și țări a fost considerată drept o oportunitate remarcabilă pentru grupul de companii Pony Expres de a-și extinde operațiunile în sud-estul Europei.

C.I.

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

one + 6 =