Declarații preelectorale: în 2018 R. Moldova va fi un șantier al construcțiilor rutiere

moldova

Reparația a cel puțin patru drumuri, ce fac legătura cu România va fi finalizată în anul care vine în Republica Moldova. Cel puțin așa promite vice-premierul, ministrul economiei și infrastructurii de la Chișinău, Octavian Calmîc.

În cadrul unei conferințe de presă, unde au fost prezentate rezultatele implementării programului de reabilitare a drumurilor în anul curent și principalele obiective pentru anul 2018, acesta a declarat că Ministerul Economiei și Infrastructurii și-a pus drept scop repararea capitală din sursele Fondului Rutier a 100 km de drum, reparația a 10 poduri, reparația drumurilor naționale de 350 km și ridicarea nivelului stării drumurilor din R. Moldova în baza diagnosticului făcut.

Un nou termen limită pentru Chișinău-Sculeni

Potrivit lui Calmîc, din finanțările externe este planificată darea în exploatare a drumurilor Sculeni – Chișinău, cu excepția unui segment de 6,6 km de drum lângă satul Bahmut, raionul Călărași. Drumul în cauză, unul foarte important, este în reparație (inclusiv în pregătiri de reparație) de mult timp.

Drumul Chişinău–Sculeni, potrivit unui program de executare a lucrărilor de reabilitare a drumurilor publicat pe pagina Ministerului Transporturilor, urma să fie reabilitat în anii 2012–2014 la un cost de circa 73 milioane de euro.

Contractele de reabilitare au fost încheiate însă abia la mijlocul lui 2014, finalizarea lor fiind amânată de mai multe ori. Reabilitarea drumului nu este însă nici la moment prea aproape de finalizare, cei doi executori, compania cehă OHL ZS şi cea azeră Evrascon având în permanență mari restanţe în ce priveşte graficul lucrărilor.

Deși cele două firme au fost de mai multe ori amenințate cu rezilierea contractelor de către mai mulți miniștri, acestea vor fi lăsate, probabil, să finalizeze lucrările. Cu toate acestea, nici termenele anunțate de MTI nu pot fi considerate ferme deoarece au existat mai multe astfel de termene, care nu au fost respectate. Chiar acum câteva luni, ministrul Calmîc anunța că șoseaua de ocolire a municipiului Ungheni, care va reduce distanța de la Chișinău la Iași cu  24 kilometri va fi finalizată până la finele lunii octombrie curent. Acest lucru nu s-a întâmplat iar ministrul Economiei și Infrastructurii, a spus că nu este posibil de dat drumul în exploatare în anul curent, deoarece antreprenorul nu a reușit să realizeze mai multe lucrări de infrastructură rutieră, care influențează asupra securității de circulație. Plus la toate, pentru punerea ultimului strat de asfalt, sunt necesare condiții climaterice și o temperatură medie de + 10 grade pe o perioadă mai lungă de timp. ”În aceste condiții, după consultări pe intern, cât și partenerii de dezvoltare, a fost luată decizia ca deschiderea circulației să fie făcută estimativ în luna mai 2018. Mai mult, în cazul în care deschidem circulația pe acest drum acum, începe să intre în vigoare garanția, care are un termen de un an. Respectiv, garanția ar fi irosită”, a menționat vicepremierul Calmîc. De menționat că și costurile drumului respectiv s-au majorat și depășesc la moment peste 100 milioane de euro.

Chișinău-Albița – mai scurt cu 18 kilometri

Alt drum la fel de important este traseul Hâncești – Lăpușna – Leușeni care, pe lângă faptul că ar reduce intensitatea traficului pe șoseaua M1, care leagă Chișinăul de hotarul cu România, ar reduce distanța cu circa 18 kilometri.

Lucrările de reabilitare a traseului Hânceşti – Lăpuşna – Leuşeni au început în octombrie 2014 și urmau a fi finalizate până în iunie 2016. Reconstrucţia tronsonului de 37 de kilometric cu costul inițial de 18,8 milioane de euro este administrată de aceeași firmă azeră Evrascon, care nu l-a finalizat nici până astăzi.

În ianuarie, curent, vicedirectorul Evrascon Shahbaz Mammadhasan promitea că drumul va fi finalizat până în data de 30 noiembrie 2017. Din câte vedem nici acest termen n-a fost îndeplinit iar vice-premierul Octavian Calmîc a stabilit un nou termen limită.

Contractul cu o firmă românească, reziliat

O altă șosea nu mai puțin importantă, care face legătura dintre Chișinău și portul-vama Giurgiulești și orașul Galați este tronsonul de drum Comrat – Ciumai de 55 kilometri din cadrul traseului Hâncești Giurgiulești.

Potrivit programului de executare a lucrărilor de reabilitare a drumurilor din surse de finanțare externe, această porțiune de drum urma să fie executată încă până la finele anului 2014, costul lucrărilor de 25 milioane de euro urmând a fi acoperit din banii BERD.

Însă compania românească PACO International, care  a câștigat inițial reabilitarea drumului, așa și n-a reușit să se înscrie în graficele de execuție a lucrărilor. Darea în exploatare a fost amânată de câteva ori iar în toamna anului curent Ministerul Economiei și Infrastructurii a reziliat contractul.

Administraţia de Stat a Drumurilor a anunţat o nouă rundă de licitaţie pentru reabilitarea traseului cererile de participare fiind admise până în data de 12 decembrie.

Semnarea unui nou contract este prevăzută pentru luna februarie 2018, iar termenul de executare a lucrărilor este de un an. Compania care va câștiga licitația urmează să valorifice încă 9 milioane de euro din contract.

Bălți-Sculeni, gata în câteva luni?

Un alt drum important pentru conexiunea cu România, șoseaua Bălți – Sculeni, de 54 kilometri, de asemenea urmează a fi dat în exploatare în 2018. Comparativ cu celelalte trasee, reabilitarea acesteia a început relativ recent, în iulie 2016, ea având toate șansele să fie dată în exploatare în termenul stabilit inițial , adică în anul 2018. Valoarea lucrărilor este de circa 50 milioane de euro, acestea fiind efectuate de către firma italiană Impresa Pizzarotti.

Peste 200 milioane de euro pentru drumuri în 2018

Pentru atingerea acestor obiective și realizarea altor proiecte de reabilitare, construcție și menținere a drumurilor și infrastructurii este planificat un buget de peste 4,1 miliarde de lei (200 milioane de euro), dintre care peste 2,3 miliarde lei sunt oferite de BERD, BEI și Comisia Europeană, peste 1,7 miliarde lei din Fondul Rutier, iar peste 104 milioane vor fi oferite de Banca Mondială.

Obiectivul nostru este de a transforma Republica Moldova într-un șantier de reabilitare a drumurilor, dar unul calitativ, cu aplicarea celor mai moderne tehnologii. În acest scop a fost realizat un diagnostic a tuturor drumurilor din țară, în baza căruia, în perioada imediat următoare, vor fi stabilite prioritățile pentru fiecare categorie de drumuri”, a specificat ministrul Economiei și Infrastructurii.

C.I.

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

five × three =