Epopeea Aeroportului Chișinău: luni era dat ca și ajuns în custodia familiei Rothschild pentru ca vineri să se vorbească de revenirea în gestiunea statului

aeroportul

În ziua de 19 august a fost făcută publică informația, potrivit căreia 95% din Avia-Invest SRL, compania concesionară a Aeroportului Internațional Chișinău (AIC), au fost achiziționate de NR Investment Ltd, firmă înregistrată în Insulele Guernsey, care aparține lui Nathaniel Rothschild, membru al renumitei familii de bancheri. Se știa că Avia Invest, implicit dreptul de a exploata aeroportul până în anul 2062, aparțineau controversatului om de afaceri și politician Ilan Șor, principalul suspect în dosarul ”Furtului Miliardului” fugit în Israel și dat în căutare internațională.

În aceeași zi, serviciul de presă al Aeroportului Internațional Chișinău a comunicat că Nathaniel Rothschild a ajuns într-o vizită în Republica Moldova pentru a-și vedea achiziția.

Termenii acordului nu au fost dezvăluiți. NR Investment Ltd a refuzat să comenteze cu privire la valoarea tranzacției și planurile companiei însă a promis să ofere detalii în septembrie, nu și prețul tranzacției.

Implicat în scandaluri de corupție și prieten cu un oligarh rus

Potrivit unui comunicat de presă al pretinșilor noi proprietari, NR Investments are o experiență vastă în investiții în infrastructură și proprietăți imobiliare din Europa Centrală. Investițiile anterioare includ Porto Montenegro, un port pentru yachturi de lux; Trigranit, cel mai mare dezvoltator imobiliar din Europa Centrală; complexul de film Korda Studios din Budapesta, precum și multe alte proiecte imobiliare în toată regiunea.

Presa străină îl prezintă însă pe proprietarul companiei, Nathaniel Rothschild într-o lumină nu tocmai pozitivă. Potrivit media britanice acesta ar fi în relații strânse, chiar amicale, cu oligarhul rus Oleg Deripaska, unul dintre cei mai apropiați oameni de afaceri ai președintelui rus Vladimir Putin.

Cotidianul Daily Mail scria, în 2012, că Rotschild ar fi încercat să-l influențeze pe fostul comisar european pentru comerț Peter Mandelson să facă lobby în favoarea lui Deripaska în Europa. Atunci Rotschild a acționat în judecată ziarul, pentru defăimare, dar a pierdut într-un final procesul.

Autoritățile de la Chișinău investighează concesionarea de acum cinci ani

Schimbul de proprietari al Avia-Invest se întâmplă la doar o săptămână după ce Președintele Comisiei de anchetă pentru analiza modului de organizare și desfășurare a privatizării și concesionării proprietății publice, Igor Munteanu, a depus o sesizare în adresa Procuraturii Generale (PG) și Centrului Național Anticorupție (CNA) cu privire la concesionarea aeroportului.

A trezit multe semne de întrebare felul în care Aeroportul Internațional Chișinău a fost scos spre concesionare deși se găsea pe lista obiectivelor nepasibile privatizării. Vrem să fie verificate acțiunile persoanelor care au participat la adoptarea deciziei privind administrarea și dezetatizarea proprietății publice și dacă acțiunile lor au fost concertate sau remunerate într-un anumit fel”, a anunțat Munteanu într-o conferință de presă.

Într-un interviu pentru www.economica.md Munteanu a menționat că în cazul concesionării, produse în 2013 mecanismele care trebuiau să protejeze interesele statului sau n-a funcționat sau au fost exploatate în folosul unor grupuri de influență. El a dezvăluit numele unor funcționari ce s-ar face responsabili de concesionarea defavorabilă statului. Totodată, Munteanu a cerut ca modul de concesionare să fie investigat de Procuratură și Centrul Național Anticorupție care să întreprindă de urgență măsuri de asigurare pentru a nu admite reconcesionarea aeroportului. Și asta deoarece obiectivul Comisiei este de a reîntoarce cât mai repede posibil aeroportul în gestiunea statului.

Ministrul economiei vrea renegocierea unor clauze din contract

Însă, la o zi după anunțul privind schimbarea concesionarului efectiv, la rampă a ieșit ministrul economiei Vadim Brânzan, care a spus că autoritățile nu renunță la intenția de a întoarce AIC în gestiunea statului însă, așa cum acest proces va fi unul dificil și va dura încă mulți ani, Ministerul Economiei intenționează să renegocieze cu Nathaniel Rothschild, condițiile acordului.

Rezilierea este un proces care durează de regulă ani de zile, trebuie angajați avocați în diferite jurisdicții internaționale, aceștia sunt scumpi, serviciile lor ajung să coste până la trei mii de euro pe oră. Și, de obicei, soarta acestor litigii se rezolvă în afara proceselor juridice, în cadrul unor negocieri.”, spune Brânzan.

Și cum procedura de reziliere a contractului de concesiune poate fi una  de lungă durată, el spunea că va solicita o întâlnire cu noul concesionar pentru a afla intențiile lui, pentru a-i explica problemele contractului de concesiune și pentru a renegocia unele clauze din el.

Brânzan a spus că noul investitor este unul de bună credință, reprezintă cea mai renumită familie de bancheri la nivel mondial și, dat fiind renumele acesteia, înclina să creadă că va putea fi găsită o soluție rezonabilă în unele privințe.

Vineri însă s-au întâmplat două evenimente care au schimbat radical datele problemei.

Singurul proprietar este statul și are pârghii să-și apere interesele

În prima parte a zilei Igor Munteanu Președintele Comisiei parlamentare de anchetă pentru analiza modului de organizare și desfășurare a privatizării și concesionării proprietății publice a convocat o conferință, în cadrul căreia a declarat că preluarea activelor Avia-Invest de către orice grup financiar străin, în speță Rothschild, nu poate avea loc dacă această acțiune prejudiciază interesele statului.

Drept urmare, Munteanu a dat asigurări că autoritățile pur și simplu nu vor înregistra acest transfer de proprietate.

Fiind întrebat cât de posibilă este anularea contractului de concesiune, Munteanu a menționat că în prezent singurul proprietar al aeroportului este Republica Moldova și interesul public trebuie să prevaleze.

Tranzacția din 2013 a fost făcută în scopul modernizării unor servicii și nu în scopul înstrăinării acestui bun. Respectiv, orice contract poate fi reziliat. Este o normă cunoscută de toți juriștii că există prevederi , care asigură proprietarul de drept să-și apere interesele”, a menționat președintele comisiei.

Dodon: Avia Invest nu și-a schimbat proprietarul iar aeroportul va fi întors în gestiunea statului

La câteva ore distanță, în aceeași cheie a vorbit și președintele Igor Dodon, care a convocat Consiliul Suprem de Securitate a statului pentru a examina situația de la Aeroport.

Acesta a fost și mai tranșant anunțând că cotele de capital din Avia-Invest n-au fost înstrăinate. Mai mult ca atât, este blocată posibilitatea de a vinde cotele în Avia-Invest.

Da, a venit un investitor care a vrut să cumpere, însă a fost preîntâmpinat că statul vrea să rezilieze acest acord. Li s-a spus: nu vă băgați pentru că noi vom întoarce aeroportul înapoi în gestiunea statului”, a menționat șeful statului.

Referitor la unele speculații potrivit cărora nu se poate (de reziliat n.n), amintim că este vorba despre o întreprindere de stat dată în gestiune și există destule dovezi de a o întoarce statului”, a adăugat Dodon.

El a precizat că pot exista două motive pentru a rezilia contractul. Primul ține de încălcarea procedurilor la momentul semnării acordului iar a doua ține de îndeplinirea programului de investiții, tot ce se referă la angajamentele investitorului.

Potrivit angajamentelor, în 2014-2018 Avia-Invest urma să investească în Aeroport suma de 160 milioane de euro, însă la moment au fost raportate investiții de 78 de milioane.

Dar aici specialiștii trebuie să facă un audit: ce s-a investit, de unde și cum pentru că există unele suspiciuni că unii bani au venit din furtul miliardului”, a menționat președintele.

El a adus și unele cifre care ilustrează cum concesionarea aeroportului a fost făcută în detrimentul intereselor statului.

Astfel, potrivit acordului, compania concesionară este obligată să investească în aeroport timp de 49 de ani 244 milioane de euro. Pe de altă parte ea continuă să colecteze taxa de 9 euro de la fiecare pasager, instituită pe când aeroportul era gestionat de stat și care era destinată pentru rambursarea unui credit contractat de către Guvern în 2008 pentru modernizarea terminalului și a pistei. Această taxă, inclusă absolut nejustificat în contractul de concesiune este un supliment la profitul companiei concesionare. Și dacă luăm ca bază de calcul numărul de pasageri de anul trecut, care a ajuns la 2,8 milioane, doar anul trecut Avia-Invest a obținut din taxa respectivă un beneficiu de 24 milioane de euro.

Dacă înmulțim la 49 de ani (deși în 44 de ani numărul cu siguranță va crește), se ajunge la un beneficiu de aproape un miliard de euro.

Ion Chișlea

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

twelve + 16 =