Importul gazului cu preț de „aur”: creșterea prețurilor în Moldova este consecința sau rezultatul alegerilor parlamentare

Gazprom

În Republica Moldova conform prognozelor triste, se așteaptă majorarea prețurilor la importurile gazelor naturale și produse petroliere pentru a doua jumătatea a anului 2019.

Alegerile parlamentare au stopat acest proces de majorare a tarifelor, însă el este inevitabil. Odată cu sfârșitul sezonului electoral, prețurile ar putea să sară în sus nu numai la gaz și produse petroliere. Se așteaptă creșterea prețurilor de până la 10% în mai multe domenii. La momentul de față, autoritățile Republicii Moldova sunt constrânse de faptul nerealizării majorității parlamentare și existenței riscului alegerilor parlamentare anticipate.

Din raportul Băncii Naționale a Republicii Moldova, reiese că în al treilea trimestru al anului 2018 prețurile reglementate vor scădea cu aproximativ 4,4%, ceia ce coincide cu perioada de agitație preelectorală și apoi vor crește, cu mai mult de 10% în al doilea trimestru al anului 2019. Rata de creștere a prețurilor la alimente va fi similară, scădere în 2018 și creștere rapidă în al doilea trimestru al anului următor.i

Din 1 ianuarie 2019, „Gazprom” livrează în Moldova gaz la prețul de 237,46 de dolari pe o mie m3 – prețul s-a majorat comparativ cu anul 2018 cu 25%. ii

Președintele Moldovei, Igor Dodon, a afirmat la un post TV că problema creșterii tarifelor la gaz nu reprezintă un șantaj, poziționându-se într-un rol de mediator cu autoritățile de la Kremlin: „Aceasta este o situație reală. Federația Rusă a declarat în mod deschis că are încredere în socialiști și este clar că socialiștii au posibilitatea de a negocia cu Rusia. Cine altcineva va media cu Rusia? Democrații, care în ultimii 2 ani l-au declarat pe Dl Rogozin, persona non grata și în fiecare lună au făcut ceva anti-rus. Sau cei de dreapta, care spun deschis că Rusia este un agresor și trebuie să intrăm în NATO, să ne unim cu România și este necesar să închidem televiziunea rusească în Moldova?

Cine se va pune la masa cu Federația Rusă și va discuta problemele care sunt necesare pentru dezvoltarea economiei țării? Iar probleme există.

Avem probleme cu exportul. În decursul acestor doi ani, eu m-am înțeles cu Rusia pentru a deschide piața. Pas cu pas, noi ne-am înțeles, ca produsele noastre să intre în Rusia fără taxele vamale. Având în vederea situația gravă din Ucraina, nouă ni s-a dat posibilitatea să tranzităm prin Ucraina și vinul nostru și merele noastre înspre Rusia, fără taxele vamale, iar în februarie avem un „bum”, avem creștere. Dar asta e temporar până la data de 1 iulie. Noi ne-am înțeles cu Putin în octombrie anului precedent că aceste condiții sunt temporare, trebuie ca și la nivelul guvernului să fie niște înțelegeri. Cine va negocia cu Rusia prelungirea condițiilor? Pentru aceasta avem nevoie de guvern.

Dar ce vom face cu gazul? În a doua jumătate a anului curent dacă o să avem o conducere, o majoritatea parlamentară decentă, noi putem să ne înțelegem cu Rusia în legătura cu scăderea prețurilor la gaz. Pentru țările EurAsEC nu este valabilă taxa de 30% pentru exporturile resurselor energetice, iar noi plătim această taxă.

În data de 31 decembrie 2019, se încheie perioada contractului și este important de discutat contractul nou. Așadar, dacă o să avem o conducere decentă, eu îl pot lua pe premier de mânuța și să merg cu el la „Gazprom” și să zic – Dl Alexei (Miller) noi ne cunoaștem de o suta de ani, asta este contragent care dorește un dialog. Discutați vă rog.iii

Următorul discurs este destul de informativ și subliniază anumite interese ale PSRM printre care principalul, este acel de a „răsturna” puterea democraților și nominalizarea viitorului premier din fracțiunea PSRM din Parlamentul Moldovei. În acest caz socialiștii o să aibă influența totală asupra Moldovei.

Este un lucru obișnuit în R. Moldova ca promisiunile candidaților din declarațiile preelectorale să dispară. Astfel se poate spune și despre retorica preelectorală a socialiștilor, care acum, prin vocea lui Igor Dodon, vin să pună sub semnul întrebării menținerea neutralității prin obediența față de Kremlin. De la neutralitate, discursul socialiștilor s-a întors înapoi la pro-ruși și pro-europeni (unica diferența față de parlamentul trecut este că în actualul legislativ unioniștii nu au reușit să obțină niciun mandat).

Rusia este prezentată electoratului moldovean ca o salvare, cu faptele ei altruiste, însă asta nu este tocmai adevărat. Federația Rusă este un agent economic cu care R. Moldova încheie afaceri și relațiile lui Dodon nu o să rezolve problemele care s-au îngrămădit de a lungul generațiilor politice. Astfel de abordare se numește „cumătrism”, o abordare care este tot mai des întâlnită pe teritoriul Republicii Moldova și folosită pentru a atinge scopuri personale (de exemplu, de a ajunge în parlament sau în funcția supremă în stat). Însă cu Rusia astfel de strategie este inutilă. Federația Rusă este un agent economic serios și pragmatic. Chiar dacă Dodon reușește să obține o scutire de 35% la gaz, este foarte posibil ca la sfârșitul anului 2019, Chisinaul să se trezească cu un alt contract cu Rusia care să acopere din alte domenii aceasta scutire. De exemplu un contract pentru armament, medicină sau alte servicii „acordate” din partea Federației Ruse.

Ca și alternativa, R. Moldova are gazoductul Iași-Ungheni-Chișinău, care la moment se află în construcție și prin intermediul căruia, atunci când va fi gata, va exista o posibilitate de import a gazului din România.

Ce reprezintă gazoduct Iași-Ungheni-Chișinău?

Lungimea gazoductului Iași-Ungheni-Chișinău va fi aproximativ de 120 de kilometri, asta înseamnă că va fi posibil să se importe 1,5 miliarde m3 de gaz pe an, care o să acopere necesarul de consum de 1,3 miliarde m3. Conform ultimului raport SA Moldovagaziv, pentru anul 2017 în Moldova au fost importate 1,03 miliarde m3, ceea ce înseamnă că gazoductul român poate să concureze cu Gazprom privind cantitatea gazului importat.

Vă aducem aminte că conducta de gaz Iași-Ungheni a fost construită cu sprijinul UE și al României, după ce inițiativa a fost preluată de compania românească Transgaz care a început să lucreze la construcția conductei de gaz Ungheni-Chișinău.

Ministrul Dezvoltării Economice, Chirill Gaburici, consideră că darea în folosință a conductei va duce la dezvoltarea stabilă a economiei în Republicii Moldova. „Datorită acestui proiect, vom avea o sursă alternativă de gaz, care va întări securitatea energetică a țării”, a spus el.

Potrivit lui Gaburici, extinderea filialei la Chișinău va conduce la o scădere a prețurilor gazelor pentru populația Moldovei. El a cerut, de asemenea, Vestmoldtransgaz „să ia în considerare termenele limită pentru munca specificată în contract”.v

Potrivit părții moldovenești, diversificarea gazelor naturale este menită să creeze concurență, ceea ce va duce la prețuri mai scăzute pentru furnizori.

La rândul său, România consideră acest proiect drept una dintre prioritățile politicii externe. Este consacrat în Programul de Guvernare pentru perioada 2018-2020, împreună cu dezvoltarea relațiilor cu Uniunea Europeană și NATO și un parteneriat strategic cu Statele Unite. La București, s-a precizat că pentru a promova în mod activ proiectul, România va folosi relațiile în cadrul Consiliului UE la maxim (începând din 2019).

Autoritățile române nu văd riscuri politice pentru finalizarea acestui proiect din cauza venirii la puterea a socialiștilor, având în vedere atitudinea binevoitoare prezentată până acum de președintele Igor Dodon. Participarea societății românești Transgaz (mai mult de 50% deținută de stat) în implementarea acestui proiect crește șansele de implementare a acestuia.vi

Situația actuală privind importul gazelor naturale în Moldova

După cum este prezentat în sursele rusești, în cadrul contractului de lunga durată cu Gazprom, Republica Moldova primește anual aproximativ 3 miliarde m3 de gaze la un preț de aproximativ 150 USD pe o mie de m3 de gaz. Acest lucru este comparabil cu prețurile pentru statul sindical al Rusiei – Belarus. De exemplu, în 2017, gazul rusesc a fost furnizat statelor Baltice la o un preț de 190 USD.

Asta înseamnă, că Republica Moldova profită de oferta Rusiei, obținând gaze cu un sfert mai ieftin decât aceleași țări baltice – membre ale UE.vii

Gazoductul Ungheni-Chișinău va fi dat în exploatare la sfârșitul anului 2019, iar contractul cu Federația Rusă expira în decembrie 2019. Asta înseamnă că negocierile cu Gazprom o să înceapă în a doua jumătatea a anului și contractul va fi prelungit.

Oare putem să ne așteptăm ca Rusia să ofere Moldovei statut de observator EurAsEC, prin intermediul căruia Moldova o să obțină reducerea de 35% pentru importul resurselor energetice?

La prima citire, aceasta varianta este posibilă, însă majorarea taxelor la gazul rusesc oricum o să urmeze. Nu trebuie să uităm că stabilirea prețurilor la gaze este legată de recalcularea trimestrială a cotelor de petrol, care au prezentat recent o creștere constantă, adică prețurile gazelor vor crește oricum. Piața Republicii Moldova este legată (într-un sens bun) de conductele rusești, ceea ce face ca furnizarea de energie să fie cea mai profitabilă și mai ieftină la moment.viii Însă după constituirea noului guvern există indicii despre o inevitabilă creșterea prețurilor la gaze, inclusiv și la produsele și serviciile din alte domenii.

Consecințele dublului import din România și Rusia

Vreau să conturez două aspecte importante legate de procesul de majorare a prețurilor la importul gazul rusesc. În primul rând prețul la gaze oricum o să crească, indiferent dacă o să fie socialiștii la puterea sau nu. Din motiv că prețul la gaze este legat de o recalculare trimestrială a cotelor de petrol, care au arătat recent o creștere.

Și în al doilea rând, cheltuielile pentru campania electorală a PSRM trebuie să fie acoperite. Din aceasta cauza problema legată de majorarea prețurilor la gaze a fost preluată de socialiști și hiper-exagerată.

Din interviul lui Dodon reiese că aceasta problema are două cauze. Prima este prezentată ca asocierea Republicii Moldova cu UE, de acolo apare taxa de 30% (nu este clar de unde apar încă 5%) pentru importul resurselor energetice în țările UE. Iar a doua cauză este prezentată ca imposibilitatea formării majorității parlamentare cu participarea PSRM, care la rândul lor o să regleze prețul. Așadar, un lucru putem să înțelegem foarte clar, faptul că prețul la gazele naturale nu o să crească până când va fi eliminat riscul alegerilor anticipate. Pe de o altă parte apar vizitele neplanificate la Moscova a lui Igor Dodon și a președintei PSRM Zinaidei Greceanîi,ix fără anunțarea scopului vizitei, care semnalează pregătirea PSRM pentru alegerile anticipate. Acestea indică faptul că lupta pentru parlament continuă și PSRM are nevoie de ajutorul Moscovei. Totodată, președintele moldovean a avut la Moscova și o întâlnire cu Patriarhul Kiril (reamintim faptul că agitația preelectorală a PSRM a început după întâlnirea lui Dodon cu Patriarhul Rusiei la 31 ianuarie),x a cărui imaginea a fost folosită pentru campania electorală a PSRM.

Gazoductul Iași – Chișinău pare a fi proiectul Bucureștiului, care încearcă prin construirea infrastructurii comune se recapete influența asupra teritoriului necontrolat. Însă toată aceasta lupta pentru Moldova din partea Rusiei și României în contextul instabilității politice pot duce la consecințe incontrolabile, mai ales că experiența ne arată că conflictele cu participarea Federației Ruse este însoțite de un război. Putem să ne aducem aminte cazul conflictului Transnistrean sau cazul Ucrainei cu Donbass. Pentru Moldova un astfel de răspuns al Rusiei ar însemna o regresie în dezvoltare și adâncirea și mai adânc în datorii și ca urmare o situație socio-economică și mai gravă. În orice caz putem să observăm jocul statelor mari precum Rusia și România asupra destinului Moldovei, iar ignorând consecințele care le poate provoca acest joc, R. Moldova se află întru-un pericol de a repeta conflictul din 1992.

Gheorghe Guminiuc


NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

one × one =