Epopeea aderării Ucrainei la NATO și UE continuă

Ucraina-NATO

La sfârșitul lunii septembrie 2018, administrația prezidențială a inițiat un proiect de lege referitor la amendarea Constituției naționale, astfel încât obiectivul de aderare a Ucrainei la NATO și Uniunea Europeană să devină articole stipulate în legea fundamentală a statului. La sfârșitul lunii noiembrie, Curtea Constituțională a dat undă verde proiectului de lege, ca în aceeași zi, 22 noiembrie, parlamentul să fi adoptat proiectul la o primă citire. Pe data de 7 februarie 2019, cu o majoritate covârșitoare (334 pro/17 contra) Verkhovna Rada a adoptat, într-o lectură finală, amendamentele referitoare la introducerea în Constituție a articolelor ce stipulează cursul strategic ireversibil de aderare a Ucrainei la NATO și Uniunea Europeană, urmând ca în zilele următoare, președintele Ucrainei, PetroPoroșenko, să îndeplinească formalitatea promulgării amendamentelor.

Adoptarea proiectului de lege reprezintă un punct de cotitură pentru Ucraina, cu implicații strategice, dar și istorice, puternice. După aproape trei decenii de la obținerea independenței, o conducere politică de la Kiev reușește să stabilească și să instituționalizeze un curs clar în politica externă. Odinioară, guvernele au marșat, oficial, fie pe principiul neutralității/non-alinierii (faptic însă către Moscova), fie pe pendularea între Est și Vest, cu un scurt interludiu pro-atlantist nematerializat în timpul administrației Iușcenko. Abordarea ambivalentă, cu multe nuanțe, a provocat, în parte, atitudinea reticentă a oficialilor structurilor euro-atlantice de a avansa tratativele între momentul de apogeu, aprilie 2008 (Summitul de la București), și martie-aprilie 2014 (anexarea Crimeei și începutul conflictului cu separatiștii sprijiniți de Kremlin). Pe de altă parte, anularea declanșării Planului de Acțiune pentru Ucraina, imediat după Summitul de la București, a fost consecința unui concurs de împrejurări: reacția amenințătoare a Rusiei, relația SUA-Rusia, împreună angajate la acel moment în lupta împotriva terorismului; tensiunile crescânde între NATO și Rusia,  succedate la scurt timp de agresiunea Rusiei asupra Georgiei. Între timp, cele două dimensiuni ale relațiilor relativ stabile, Ucraina-Rusia și SUA/NATO-Rusia, s-au degradat considerabil.

Momentul adoptării și promulgării legii apare într-un context total schimbat pe ambele dimensiuni. Reconcilierileucraineano-ruse și americano-ruse par misiuni imposibile la momentul vorbirii. De aceea, instituționalizarea aderării la NATO și UE, prin menționare obiectivului în Constituție,  reprezintă o consecință normală a evenimentelor din ultimii ani, o decizie ce va antama o nouă etapă în istoria Ucraina.

De ce un moment de cotitură și de ce istoric? Pentru că acest vot:

  • În primul rând, instituționalizează oficial discursul anti-rusesc și divorțul (geo)politic de Moscova, prin schimbarea radicală a orientării strategice a Ucrainei în politica externă. Astfel, sunt clarificate îndoielile cu privire la poziționarea Ucrainei între cele două sfere de influență, de putere, iar aspirații de securitate și de politică externă anunțate încă din anul 2014confirmate legislativ.
  • În al doilea rând, adoptarea acestor amendamente demonstrează că obiectivul aderării la NATO și UE nu reprezintă un moft politic de ocazie al actualei guvernări, deoarece o majoritate covârșitoare (implicit opoziția din parlament, fără partidele pro-ruse) a sprijinit inițiativa. Așadar, există consens politic din acest punct de vedere.
  • Nu în ultimul rând, noul curs strategic în politica externă este un rezultat parțial al voinței ucrainenilor: conform rezultatelor ultimului sondaj realizat pe anul 2018, de către Institutul Internațional de Sociologie de la Kiev, Centrul Razumkov și Rating Social Group, 44% din populație susține aderarea la NATO (față de 39% cât indicase un sondaj realizat anterior[i]) și 54% sprijină aderarea la UE. Mai important, conform aceluiași sondaj realizat în intervalul noiembrie-decembrie 2018, 63% dintre respondenți consideră Rusia statul agresor și doar 10% sprijină ideea ca Ucraina să fi rămas în Uniunea Vamală Eurasiatică[ii]. Acest rezultat parțial, însă, reflectă o schimbare deosebită dacă privim în timp.Practic, este întâlnită o cu totul altă percepție națională față de anul 2013, când doar 13% dintre ucraineni susțineau ideea unor garanții de securitate din partea NATO[iii].

*Urmărim în special evoluția cu privire la NATO, pentru că doar ideea unei posibile aderări a Ucrainei la Alianța Nord-Atlantică, fără niciun pas oficial concretizat în acest sens, a iritat, de-a lungul timpul Moscova, care și-a manifestat oprobriul și a reacționat de fiecare dată ostentativ (mai mult sau mai puțin agresiv). Prin urmare, principalele provocări  pentru Ucraina sunt de așteptat să vină depe acest palier, al presiunilor militare de la vecinul omniprezent militar în jurul granițelor sale.

În același timp, Rada ucraineană a înaintat o scrisoare Adunării Parlamentare a NATO, prin care cere forului să declanșeze formal dialogul bilateral (recomandări și sprijin), care înseamnă declanșarea Planului de Acțiune (mecanismul pre-aderare). Printre rândurile umplute cu laudatiola adresa Alianței, în scrisoare erau menționate următoarele: (Parlamentul Ucrainei) îndeamnă liderii statelor membre NATO să adopte (la Summitul aniversar al Alianței din decembrie 2019[iv]) decizia, care va dezvolta punctele Summitului NATO de la București și va începe oficial dialogul individual al recomandărilor și sprijinului practic cu statul nostru, dialog care va reprezenta Planul de Acțiune pentru aderarea Ucrainei la NATO[v]”, arată 112.ua.

Optimist după votul de susținere a parlamentului pentru amendarea Constituției, zilele trecute, PetroPoroșenko a anunțat că Ucraina își va depune candidatura pentru aderarea la Uniunea Europeană și pentru declanșarea Planului de Acțiune al NATO în anul 2023[vi].

În condițiile date, pornind de la premisa că problema stringentă pentru Ucraina ține de suveranitatea națională și integritatea teritorială, care continuă să-i fie încălcate și că din aceasta derivă multe dintre probleme cu care se confruntă în alte sectoare, atunci garanțiile de securitate externe prevalează pe agenda priorităților de politică externă. Prin urmare, aderarea la NATO ar fi obiectivul strategic principal urmărit pe termen scurt-mediu. Cu toate acestea, deocamdată Ucraina va putea spera la dotarea capacităților naționale de apărarea cu echipament și tehnologie din partea partenerilor occidentali, întărindu-i astfel anduranța în fața statului agresor. În ceea ce privește aderarea la Uniunea Europeană, din punct de vedere al mecanismului de integrare, Ucraina a făcut un pas important acum doi ani, prin faptul că Acordul de Asociere Politică și Economică UE-Ucraina a intrat în vigoare din septembrie 2017, dar și așa procesul este departe de o eventuală accedere. De asemenea, dacă socotim  scenariile precedente ale aderării altor state la Uniunea Europeană, este greu de crezut că Ucraina ar putea fi excepția de la regulă. Totuși, optimismul rezidă în sprijinul politic, de expertiză și economico-financiar pe care UE va continua să îl furnizeze Ucrainei, dacă viitoarea coaliție de guvernare continuă să respecte și să implementeze recomandările în marja acordului de asociere.

Până la urmă, amendarea Constituției și introducerea obiectivului strategic de aderare la NATO și UE reprezintă o nouă victorie politică și istorică a conducerii de la Kiev în fața regimului Putin. Aceasta se încadrează în seria ”divorțurilor” recente, alături de ruperea Tratatului de Prietenie cu Rusia și fractura religioasă, prin acordarea Tomos-ului Bisericii Ortodoxe Ucrainene de către Patriarhul Ecumenic al Constantinopolului, Bartolomeu I.

Moldovan Anton


[i] https://en.interfax.com.ua/news/general/544860.html

[ii]http://ratinggroup.ua/en/research/ukraine/portrety_regionov_itogi_svodnye_dannye_sravnitelnyy_analiz_mezhdu_oblastyami.html

[iii]https://ukraineoffice.blogactiv.eu/2018/02/12/attitudes-of-ukrainians-towards-nato-recent-trends-hidden-motivations-and-tasks-for-the-future/

[iv] 70 de ani de la înfințarea Alianței Nord-Atlantice (NATO)

[v] https://112.international/ukraine-top-news/parliament-urges-nato-pa-to-begin-dialogue-with-ukraine-on-entering-alliance-36801.html

[vi] https://www.unian.info/politics/10442928-poroshenko-vows-to-apply-for-eu-membership-receive-nato-map-in-2023.html

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

6 + 6 =