Comerțul online duce piața serviciilor de poștă și curierat peste pragul de 4 mld.lei

comerţul online

Afacerile din sectorul de poștă și curierat au depășit pragul de 4 miliarde de lei în 2018, urmare a creșterii spectaculoase a vânzărilor de produse pe internet, estimează analiștii de la KeysFin. Pe fondul dezvoltării serviciilor logistice și a cererii în creștere pentru transportul de mărfuri, afacerile din această industrie au crescut în 2017 cu 8% față de anul precedent și cu 130% față de 2007, la 3,8 miliarde de lei.

Dezvoltarea comerțului online a adus o adevărată gură de oxigen în piața serviciilor de poștă și curierat. Văzută de mulți experți drept un domeniu în declin, pe fondul dezvoltării tehnologiei (poșta electronică, serviciile de suport online etc.), poșta continuă să rămână, și în 2019, un serviciu esențial pentru economie.

Curieratul se află în prim-plan cu volume în creștere de la an la an, transportul de pachete de produse fiind unul dintre domeniile în care există în continuare un potențial semnificativ, dovadă faptul că multe dintre firme reușesc cu greu să facă față cererii de servicii venită în special din sectorul operatorilor digitali (magazine online, servicii de HORECA online etc.).

Potrivit datelor KeysFin, numărul firmelor de poștă și curierat a avansat cu aproape 270% față de 2007, la peste 1500 de companii în 2017. În prezent, sectorul se află într-un plin proces de maturizare, optimizarea costurilor fiind în prim-plan. Pe acest fond, numărul companiilor de profil a scăzut cu 5% față de 2016.

Pe fondul investițiilor în logistică și în optimizarea activității, firmele mari și-au extins cotele de piață, adăugând în portofoliu clienți mari,  în timp ce micii jucători, cu o forță logistică redusă, au început să piardă teren. Procesul de consolidare a pieței este în derulare, existând în continuare peste 150 companii (10%) care nu au angajați și care au raportat o cifră de afaceri egală cu zero și capitaluri proprii negative în 2017. Probabil, în acest an vom asista la o scădere a numărului de firme, pe fondul închiderii multora dintre ele, a achizițiilor și fuziunilor în lanț”, estimează analiștii.

În ciuda problemelor logistice și de personal cu care se confruntă, Poșta Română continuă să fie principalul jucător din piața de poștă și curierat din România.

Compania, deținută de statul român prin Ministerul Comunicațiilor – 93,5% și de Fondul Proprietatea – 6,5%) a înregistrat în 2017 o cifră de afaceri de 1,1 miliarde de lei (29,5% din total).

Pe locul al doilea s-a situat Fan Courier Express SRL, companie cu capital privat 100% românesc, cu afaceri de 586 de milioane de lei, adică 15% din total.

Podiumul este completat de Urgent Cargus S.A. (372 de milioane de lei, 10% din total), DHL International Romania SRL (256 de milioane de lei – 6,7%) și TNT Romania SRL (253 milioane lei – 6,6%). De menționat este și Delivery Solutions SRL, (locul 10 după cifra de afaceri) al cărui acționar majoritar este Dante Internațional SRL (companie controlată de investitori olandezi și care gestionează la nivel local brandul eMAG).

Pe ansamblu, cele mai mari 10 companii au generat aproape 80% din cifra de afaceri totală.

La nivel regional, Capitala atrage cel mai mare volum de servicii de poștă și curierat, cu afaceri de 2,6 miliarde de lei, urmată de județele Ilfov (604 milioane de lei), Sibiu (193 milioane de lei), Cluj (68 milioane de lei) și Prahova (36 milioane de lei).

Împreună primele 5 județe au generat aproape 91% din cifra de afaceri totală în 2017.

Accentul pus pe investiții în gestiune și transport în ultimii 2-3 ani s-a repercutat în scăderea profitabilității cu 12,7% în 2017 față de 2016, la 186,5 milioane de lei.

Sub presiunea creșterii cererii de servicii și pe fondul degradării parcului auto – mare parte achiziționat în perioada boom-ului economic din 2007-2008, firmele mari au investit semnificativ, iar rezultatele nu au întârziat să apară. Măsurile s-au dovedit eficiente, dovadă că profitabilitatea sectorului a trecut de pragul de 200 milioane de lei în 2018’’, arată analiza KeysFin.

Și în privința productivității muncii, sectorul a marcat un avans semnificativ, de 13,5% în 2017, la peste 100 000 de lei per angajat. Rezultatul este relevant mai ales în condițiile în care costul mediu per angajat a crescut cu 12% față de 2016 la peste 35 000 de lei per angajat, iar numărul de angajați a scăzut cu 5% față de 2016 și cu 11% față de 2007, la peste 37 000 de angajați în 2017.

Interesant este și faptul că operatorii privați se află în prim-plan când vine vorba de optimizarea productivității muncii, spre deosebire de Poșta Română care are în continuare nevoie de o restructurare semnificativă. Liderii din această perspectivă sunt TNT (deținut de TNT Express Worldwide BV), și DHL (Deutsche Post International BV), companii cu capital 100% olandez, cu un nivel mediu de peste 600.000 de lei per angajat în 2017, în timp ce Poșta Română este pe ultimul loc cu doar 48.000 de lei per angajat’’, mai arată analiza.

 

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

2 + 13 =