Igor Dodon suspendat pentru a cincea oară din funcția de președinte al Republicii Moldova

Dodon

În cursul zilei de 10 decembrie 2018, Curtea Constituțională a Republicii Moldova a decis să îl suspende, pentru a cincea oară, pe Igor Dodon din funcția de șef al statului. Aceste mișcări de cadre au devenit o obișnuință pentru mediul politic din Republica Moldova și nu par să mai mire pe nimeni.

Cea de-a cincea suspendare a președintelui RM din funcția deținută vine după ce președintele parlamentului Republicii Moldova, democratul Adrian Candu, împreună cu deputatul Sergiu Sîrbu au depus, în cursul zilei de 10 decembrie, o sesizare la adresa Curții Constituționale a RM prin care se cerea suspendarea președintelui pe motiv că acesta din urmă a refuzat promulgarea unui set de patru legi[i]. Reamintim că în cadrul sesizării depuse de către cei doi politicieni se discută despre legea cu privire la transmiterea terenului fostului Stadion Republican pentru construirea sediului ambasadei SUA, legea cu privire la sărbătorirea Zilei Europei pentru data de 9 mai, noul Cod al Audiovizualului, dar și reforma Departamentului Trupelor de Carabinieri[ii][iii]. De asemenea, trebuie reamintit faptul că, anterior, președintele Igor Dodon a fost suspendat din funcție în patru rânduri. Prima suspendare a acestuia a venit în data de 24 octobrie 2017, cea de-a doua suspendare vine la data de 2 ianuarie 2018, a treia la 5 ianuarie, iar penultima suspendare vine la data de 24 septembrie 2018 când Igor Dodon a refuzat în mod repetat numirea lui Nikolai Chubuk în funcția de Ministru al Agriculturii, Dezvoltării Regionale și a Mediului și a lui Sylvia Radu în funcția de Ministru al Sănătății, Muncii și Protecției Sociale[iv].

Procedura de suspendare/demitere a președintelui Republicii Moldova

Așa  cum am putut observa de fiecare dată pentru ca președintele Republicii Moldova să poată fi suspendat din funcție este nevoie de a fi depusă o sesizare la adresa Curții Constituționale a Republicii Moldova[v].  Cu toate acestea însă, trebuie remarcat faptul că procedura de suspendare/demitere a președintelui RM este una neclară. Pe de o parte, avem textul Constituției în care se menționează faptul că „în cazul săvârșirii unor fapte grave prin care încalcă prevederile Constituției, Președintele Republicii Moldova poate fi suspendat din funcție de Parlament, cu votul a două treimi din deputați[vi][vii]”. Un aspect destul de important, care se pare că este ignorat de politicienii din Republica Moldova, este legat de faptul că „propunerea de suspendare din funcție poate fi inițiată de cel puțin o treime din deputați și se aduce, neîntârziat, la cunoștința Președintelui Republicii Moldova. Președintele poate da Parlamentului explicații cu privire la faptele ce i se impută”, precum și de faptul că „dacă propunerea de suspendare din funcție este aprobată, în cel mult 30 de zile se organizează un referendum pentru demiterea Președintelui[viii]. Este important de menționat faptul că în niciunul dintre cele cinci suspendări ale președintelui Republicii Moldova nu a avut loc un referendum pentru demiterea președintelui. Tot atât de neclar este faptul că în unele resurse de informare se vorbește despre faptul că propunerea de suspendare a președintelui Republicii Moldova a fost înaintată Curții Constituționale de către doi membri ai Parlamentului, președintele forului legislativ – democratul Adrian Candu – precum și deputatul Sergiu Sîrbu au depus o solicitare de suspendare a președintelui Dodon din funcția de președinte al Republicii Moldova la adresa Curții Constituționale. Un aspect foarte important cu privire la recenta suspendare a președintelui Republicii Moldova este dată de faptul potrivit căruia cererea depusă de către cei doi politicieni a fost soluționată în decursul aceleiași zile. Acest aspect induce ideea potrivit căreia Curtea Constituțională a Republicii Moldova se află în subordinea politică a Partidului Democrat din Moldova și poate servi intereselor politice ale acestei formațiuni ori de câte ori este nevoie de acest lucru.

O suspendare care are menirea de a promulga mai multe legi

Așa cum am mai menționat deja, suspendarea din funcția de președinte a lui Igor Dodon vine în contextul în care președintele a refuzat promulgarea celor patru legi. Dacă este să ne uităm la textul Constituției Republicii Moldova în care se menționează că „dacă funcția de Președinte al Republicii Moldova devine vacantă sau dacă Președintele este demis ori dacă se află în imposibilitatea temporară de a-și exercita atribuțiile, interimatul se asigură, în ordine, de Președintele Parlamentului sau de Primul-Ministru”[ix]. Cu alte cuvinte, unul dintre semnatarii cererii de suspendare a lui Igor Dodon din funcția de președinte al Republicii Moldova este președintele Parlamentului – Adrian Candu – iar cel de-al doilea personaj politic care ar putea exercita temporar funcția de președinte este un alt democrat – prim-ministrul Pavel Filip.

Suspendarea lui Dodon din funcția de președinte al RM – un joc de putere exercitat de PD

Evenimentul petrecut în data de 10 decembrie 2018 trebuie văzut drept o încercare a democraților de a arăta faptul că aceștia reprezintă o formațiune puternică și că pot dicta președintelui regulile jocului. Totodată însă, această suspendare se înscrie în încercarea PDM de a promulga anumite legi, iar pentru atingerea acestui scop se recurge la suspendarea președintelui. Nu în ultimul rând însă, trebuie remarcat faptul că evenimente asemeni celui de astăzi sunt parte a luptelor electorale în virtutea proximității alegerilor din 24 februarie 2019.

Gheorghe Cazacu


[i] https://voceabasarabiei.md/politic/item/8618-dodon-suspendat-din-nou.

[ii] http://tv8.md/2018/12/10/ultima-ora-presedintele-dodon-a-fost-suspendat-din-nou-din-functie-2/.

[iii] https://www.realitatea.md/dodon-suspendat_88019.html.

[iv] http://trb.ro/2018/09/presedintele-republicii-moldova-igor-dodon-a-fost-suspendat-din-functie-a-patra-oara/.

[v] http://trb.ro/2018/09/presedintele-republicii-moldova-igor-dodon-a-fost-suspendat-din-functie-a-patra-oara/.

[vi] http://presedintie.md/titlul3#5.

[vii] http://lex.justice.md/document_rom.php?id=44B9F30E:7AC17731.

[viii] http://presedintie.md/titlul3#5.

[ix] http://presedintie.md/titlul3#5.

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

16 − 1 =