Rolul ascuns al rețelelor de socializare ruse în Republica Moldova: totul despre Odnoklassniki

Astăzi rețelele sociale sunt atât de ferm înrădăcinate în viața omului contemporan, încât este imposibil să subestimăm semnificația acestora din punct de vedere social, cultural, economic și politic.

Cele mai recente statistici oferite de Statista pentru anul 2017 [i] și We Are Social and Hootsuite [ii] pentru ianuarie 2018 demonstrează, că peste jumătate din populația lumii utilizează rețele sociale online – 55%, totodată au prezentat topul acestora, reieșind din numărul de utilizatori:

  • Facebook – 2.167 milioane (comparativ cu anul trecut 2.061 milioane);
  • Youtube – 1.500 milioane;
  • Whatsap – 1.300 milioane;
  • Mesenger – 1.300 milioane;
  • WeChat – 980 milioane.

libris.ro
Statisticile de mai sus pot fi atribuite și pentru teritoriul României.[iii] Însă amploarea penetrării și utilizării acestor rețele sociale diferă în funcție de geografie și de factorii demografici. Vorbind despre factori demografici, putem observa  absolut alte cifre pentru teritoriul Republicii Moldova, conform măsurărilor audienței online, Odnoklassniki era, în august 2017, cel mai popular website din Republica Moldova, cu peste 1 milion de vizitatori unici lunar (Odnoklassniki este o rețea socială rusă deținută de Mail.Ru Group[iv]). Pentru comparație, Facebook-ul are aproximativ 760.000 de utilizatori, VKontakte – 250.000 de utilizatori activi, Twitter – 25.000 de utilizatori. [v]

La momentul de fața Odnoklassniki reprezintă o platforma politică pentru propaganda și dezinformarea populației din Republica Moldova, scopul acestora fiind menținerea dispoziției anti-europene. Institutul de Politici Publice a studiat cum funcționează propaganda rusă în comunitățile de moldoveni de pe Odnoklassniki (OK) și a constatat că pe teritoriul Republicii Moldova cea mai populară rețea socială din este OK. În contextul site-ului OK în mare măsură domina propaganda politicienilor pro-ruși și mai puțin sunt populari comunitățile pro-europene.[vi]

De exemplu pagina lui Andrei Năstase are 4,300 de abonați, iar a Maiei Sandu doar 2000. În schimb, Renato Usatîi și Partidul Nostru au câteva grupuri, dintre care cel mare are în jur de 45,000 de membri. Pagina personală a lui Igor Dodon e urmărită de 48,600, iar cea publică de 28,500 de utilizatori. În perioada 1 ianuarie – 31 august 2017, pagina Maiei Sandu a avut 76 de postări, a lui Andrei Năstase 6, a lui Igor Dodon 650, iar a lui Renato Usatîi 946.[vii]

Tabel 1. Comunitățile online din rețeaua Odnoklassniki în Republica Moldova[viii]

Principalele grupuri pro-ruse, după mărime și activitate, sunt: Русско – Славянская Партия Молдовы (Partidul Rus – Slav din Moldova) ~ 86,000 de membri; За Евроазийский Союз – Процветание Молдовы (Pentru Uniunea Eurasiatică – Prosperitatea Moldovei) ~ 33,500 membri;  Лига русской молодёжи Республики Молдова (Liga Tineretului Rusesc al Republicii Moldova) ~ 18,000 membrii; Молдова Онлайн (Moldova Online) ~ 17,000 membrii  și Moldova ~ 14,500 membrii.[ix]

Principalele subiecte ale propagandei federației ruse abordate în grupurile pro-ruse menționate de Institutul de Politici Publice mesaje cu scopul de crearea sentimentul anti-românesc. Subiecte care reflectă tematica Marelui Război pentru Apărarea Patriei, Panglica Sfântului Gheorghe, Ziua Victoriei și a sărbătorii 9 mai. Alte subiecte anti-Europa (anti-Ucraina/SUA/NATO/UE, pro-Rusia) pro-Uniunea Vamală, UTA Găgăuzia.[x]

În grupurile pro-ruse, mai multe de jumătate (57%) din postări sunt propagandistice: 38% sunt propagandă fățișă, mai mult pe teme externe (anti-Ucraina/SUA/NATO/UE, pro-Rusia), iar 19% sunt propagandă ascunsă, vizând mai mult politicienii moldoveni (pro-Dodon, anti-Sandu).[xi]

Cu toate ca în Moldova este activă Legea privind limitarea radiodifuziunii canalelor rusești, scopul căreia este ”combatere propagandei și manipulării din străinătate, care pot deteriora grav securitatea informațiilor statului și ale cetățenilor săi„[xii] , OK are peste un milion de vizitatori unici din Moldova în fiecare lună. Cu alte cuvinte, este o rețea care permite difuzarea unor mesaje către o audiență care rivalizează cu cea a televiziunilor cu acoperire națională.[xiii]

G.G.


[i] https://www.web-canape.ru/business/socialnye-seti-v-2018-godu-globalnoe-issledovanie/

[ii] https://www.digitalsuperhero.ro/raport-global-digital-2018/

[iii] https://www.digitalsuperhero.ro/statistici-social-media-ianuarie-2018/

[iv] https://lenta.ru/lib/14207421/

[v] http://ipp.md/wp-content/uploads/2018/02/Odnoklassniki_ro1.pdf

[vi] http://ipp.md/wp-content/uploads/2018/02/Odnoklassniki_ro1.pdf

[vii] http://sic.md/10-lucruri-pe-care-trebuie-sa-le-stiti-despre-propaganda-rusa-pe-odnoklassniki-conform-ipp/

[viii] http://ipp.md/wp-content/uploads/2018/02/Odnoklassniki_ro1.pdf

[ix] http://sic.md/10-lucruri-pe-care-trebuie-sa-le-stiti-despre-propaganda-rusa-pe-odnoklassniki-conform-ipp/

[x] http://ipp.md/wp-content/uploads/2018/02/Odnoklassniki_ru.pdf

[xi] http://sic.md/10-lucruri-pe-care-trebuie-sa-le-stiti-despre-propaganda-rusa-pe-odnoklassniki-conform-ipp/

[xii] https://ru.sputnik.md/analytics/20171221/16275772/zakon-ogranicheniaprezident-parlament-veshanie.html

[xiii]http://agora.md/stiri/43078/studiu–ce-este-propaganda-pe-odnoklassniki-si-cum-poate-fi-depistata

 

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

4 × 2 =