Privatizare încheiată: „Blue Air”, cel mai mare acționar al „AIR Moldova”

AIR Moldova

Agenția Proprietății Publice (APP) de la Chișinău a anunțat printr-un comunicat emis marți, 2 octombrie, că în rezultatul concursului comercial de privatizare a companiei de stat „Air Moldova”, a fost desemnat câștigătorul. Acesta s-a dovedit a fi societatea cu răspundere limitată Civil Aviation Group, fondată la 23 august, 2018 și care are în calitate de acționar principal compania aeriană românească low-cost „Blue Air”.

Valoarea tranzacției depășește suma de 1,2 miliarde de lei (60 milioane euro), dintre care 50 de milioane (2,5 milioane euro) au fost transferați la bugetul de stat, restul sumei reprezentând datoriile companiei „Air Moldova”, care investitorul s-a obligat să le achite.

libris.ro
Cumpărătorul și-a asumat și obligațiunea de a soluționa problemele de operare și de dezvoltare a Companiei.

În ultimii ani „AIR Moldova” a acumulat datorii mari

Schimbările de pe piața transportului aerian, mediul concurențial deosebit de solicitant, presiunea operatorilor low-cost pe piața de servicii aeriene au afectat simțitor „Air Moldova”, care nu are la dispoziție resurse suficiente pentru dezvoltarea și modernizarea flotei de aeronave.

Ca să facă față schimbărilor de pe piața internațională, „Air Moldova” trebuia să atragă investitori cu ani în urmă. Cu părere de rău acest lucru nu a fost făcut. Cauza principală o regăsim pe segmentul politic și în instabilitatea instituțională din jurul acestei întreprinderi”, a declarat la momentul anunțării privatizării, directorul APP Vladimir Baldovici.

În ultimii ani, pe fundalul unei creșteri a cifrei de afaceri a „Air Moldova”, rezultatele financiare s-au înrăutățit. Dacă la finele lui 2016, cifra de afaceri a acesteia era de circa 133 milioane de euro (2,67 mld lei moldovenești), anul trecut aceasta a crescut până la 145 mil. euro (2,9 mld lei moldovenești).

Pe de altă parte, dacă la finele lui 2016, „AIR Moldova” înregistra un profit de circa 430 mii de euro, anul trecut aceasta a suportat pierderi de 9,5 mil. euro. Și doar în primele cinci luni din anul în curs, compania a acumulat deja datorii de 7,6 mil. de euro.

Totodată, datoriile curente au crescut de la 38 mil. euro la finele lui 2016 până la peste 60 mil. euro la sfârșitul lunii mai din anul curent.

Datoriile „AIR Moldova” provin inclusiv din faptul că, în prezent, compania încă trebuie să mai achite sume importante pentru patru (din șapte avioane deținute) cumpărate în leasing.

Până la urmă, APP a stabilit prețul de vânzare, luând în calcul valoarea activelor companiei, inclusiv brandul, din care s-a scăzut valoarea datoriilor curente. Cumpărătorul „AIR Moldova” va fi obligat să achite aceste datorii.

Pe lângă obligativitatea de a achita toate datoriile, noul proprietar mai trebuie să-și asume păstrarea brandului AIR Moldova dar și a locurilor de muncă, 573 la număr.

Câștigătorul concursului și-a asumat aceste condiții și în plus, potrivit APP și-a mai asumat obligația dezvoltării infrastructurii „Air Moldova”, extinderea rețelei de rute a companiei, sporirea fluxului de pasageri pe principalele direcții existente, operate de „Air Moldova”, modernizarea și mărirea flotei, a personalului aeronautic, precum și a piloților şi echipajelor de cabină.

„Blue Air” deține majoritatea, însă nu absolută

Compania „Civil Aviation Group SRL” este fondată de un grup de investitori între care cota cea mai mare este deținuta de „Blue Air”, una dintre cele mai importante companii de pe piața aviatică românească, care deține 30 de nave de tip Boeing și acoperă în prezent 80 de destinații. Aceasta, însă nu deține majoritatea absolută a acțiunilor noului proprietar al „Air Moldova”, participația sa fiind de 49%, fapt care nu-i permite să aibă ultimul cuvânt privind deciziile, pe care le va lua compania.

Celelalte 51% sunt deținute de două persoane fizice, cetățeni moldoveni care, probabil, vor decide evoluția de mai departe a companiei moldovenești.

Unul dintre acționari este Serghei Melnik, fost candidat la funcția de guvernator al Băncii Naționale a Moldovei, expert financiar și președinte al unei companii de consultanță din SUA. În anul 1994 Serghei Melnik a avut stagii de practică la Ministerul Afacerilor Externe de la Chișinău, Curtea Supremă de Justiție ș.a, iar ulterior a activat timp de un an în calitate de jurist la banca comercială „Intreprizbanca” (Chișinău, Moldova). Între 1998 – 2000 a fost analist financiar la „International Media Solutions” (Florida, SUA). Din 2004 până în prezent este președintele companiei de consultanță „Wolf Blitz Corporation”.

Celălalt asociat este Andrei Ianovici, care potrivit Agenției Proprietăți Publice este coproprietar al Companiei aeriene „AMS Airlines Air Charter” (Georgia). Pe profilul său de LinkedIn, Ianovici a publicat că lucrează în calitate de manager de securitate la „AMS Airlines Air Charter”. În perioada 2011-2013 acesta a fost director de operațiuni aeriene la „Aquiline International Corp Ltd”.

„Blue Air”, mândră de noua achiziție

Totuși, Marius Puiu, directorul general al „Blue Air” se arată convins că acest parteneriat aduce la aceeași masă experiența internațională a unei companii moderne de succes cu resursele financiare necesare a fi investite pentru dezvoltarea „Air Moldova”.

Suntem mândri că „Air Moldova” a intrat în marea familie „Blue Air” și ne bucurăm să fim aici, în anul Centenarului. Succesul „Blue Air” la nivel internațional ne oferă prilejul de a contribui cu experiența noastră la viitorul „Air Moldova”. Ducem mai departe numele companiei cu încrederea că va deveni mândria tuturor moldovenilor și prima opțiune de călătorie a acestora. Nu în ultimul rând, această dezvoltare aduce beneficii și pentru piața de muncă locală, pentru turism și, la modul general, pentru comunitate”, a menționat acesta, potrivit unui comunicat, publicat pe pagina web a companiei.

Puiu spune că „Civil Aviation Group SRL”se angajează să transforme „Air Moldova” într-o linie aeriană modernă de succes, cu o echipă puternică și bine pregătită, care să ofere pasagerilor servicii la cele mai înalte standarde.

Accesul la tehnologie IT de ultimă generație, dezvoltarea infrastructurii și modernizare flotei, alături de experiența în industria aviatică a operatorului român vor deschide noi orizonturi pentru „Air Moldova” și vor crea premisele dezvoltării sustenabile, oferind noi oportunități pentru tineri, să descopere cariera într-una dintre cele mai dinamice industrii, se arată într-un comunicat al „Blue Air”.

„Blue Air” și-a început activitatea pe 13 decembrie 2004, în prezent operând rute directe în Belgia, Cipru, Danemarca, Franța, Finlanda, Germania, Grecia, Irlanda, Israel, Italia, Norvegia, Marea Britanie, Portugalia, România, Suedia și Spania. Compania a transportat, în 2017, nu mai puțin de 5.061.790 de pasageri. Pentru 2018, cea mai mare companie aeriană românească estimează o creștere de 10% a numărului de clienți.

Compania are nouă baze operaționale, în București, Bacău, Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Larnaca (Cipru), Liverpool (Marea Britanie), Torino și Alghero (Italia). „Blue Air” a primit certificarea IATA Operational Safety Audit (IOSA) din partea International Air Transport Association (IATA) pentru standarde excepționale de operare și este membru cu drepturi depline IATA. „Blue Air” operează o flotă de aeronave Boeing 737, cu interioare moderne ce asigura pasagerilor un confort sporit și o experiență îmbunătățită pe timpul zborului. Pentru anul 2019, „Blue Air” așteaptă livrarea a 12 aeronave noi de tip Boeing 737 MAX 8.

Și-a asumat deschiderea a patru rute noi până în 2020

Conform Strategiei de dezvoltare a Companiei „Air Moldova”, „Civil Aviation Group” urmează să lanseze șapte rute noi până la finele anului 2019 şi patru rute noi în 2020.

În 2021 este preconizată deschiderea zborurilor pe distanțe lungi către SUA, Canada, China şi zborurilor pe distanțe medii. În plus, este planificată creșterea frecvențelor pe o serie de destinații existente. Activitățile respective se vor baza pe fluxurile reciproce de trafic de călători între țările CSI şi europene, transformând astfel Aeroportul Chișinău într-un hub internațional de aviație”, se menționează în comunicatul APP.

Totodată Agenția susține că, ținând cont de fluxul de pasageri în creștere, numărul de aeronave operate se va mări treptat, astfel încât până în anul 2021 flota companiei „AIR-Moldova” va număra 14 aeronave. Totodată, flota va fi modernizată, urmând a fi compusă din aeronave Airbus A320/A319 şi Embraer E-190.

„Civil Aviation Group” planifică, de asemenea, extinderea personalului aeronautic cu zece echipaje suplimentare până în 2021. Astfel, numărul de piloți şi echipaje de cabină va crește de la 180 în anul 2018 până la 380 angajați în 2021.

Pentru formarea și pregătirea periodică a personalului, până în anul 2023, cumpărătorul și-a propus alocarea mijloacelor financiare în sumă de circa 3,5 milioane euro.

Unul din obiectivele cheie ale cumpărătorului este extinderea ariei destinațiilor de zbor consolidând concomitent poziția AIR Moldova pe principalele rute existente, prin aplicarea unor prețuri flexibile și sporind calitatea deservirii întru satisfacerea cerințelor în creștere a unui număr cât mai mare de pasageri”, menționează comunicatul APP.

„Civil Aviation Group” și-a asumat obligația de a menține în continuare și dezvolta statutul Air Moldova de companie națională și operator național, ceea ce va alinia Republica Moldova la standardele internaționale și va asigura o activitate eficientă în interesul cetățenilor.

C.I.

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

1 × three =