Moldova se pregătește să primească refugiați

moldova

Conform unei analize a Agenției Centrale de Informații (CIA), Republica Moldova devine din ce în ce mai puțin populată.  Potrivit CIA, Moldova ocupă locul 211 din 221 în ceea ce privește migrația populației, coeficientul fiind –9,4. [i]

Studiul a demonstrat o tendința negativă a migrației nete a populației din Moldova. Aceasta cifră reflectă diferența dintre numărul de persoane care intră și/sau părăsesc țara în timp de un an, circa 1.000 de persoane. [ii]

libris.ro
Lista prezentată pe site-ul CIA[iii] include 221 de țări (state recunoscute sau nerecunoscute și entități teritoriale). Iar acum – ATENȚE! Republica Moldova ocupă locul 211  – cu coeficient de pierdere de – 9,4 (date prezentate pentru anul 2017). Mai rău decât în Moldova situația demografică se întâlnește numai în 10 teritorii, dintre care majoritatea sunt țări insulare cu o populație mică a căror economia se bazează exclusiv pe turism.

Cu turismul în Moldova este și mai rău, se observă cea mai mică concentrare a turiștilor pe cap de locuitor. În anul 2017 Moldova a fost vizitată de 7000 mii de turiști.[iv]

Reprezentanta Institutului de Cercetări Economice din Republica Moldova Olga Gagauz menționează că „dacă situația nu se va schimb în legătură cu rata mortalității și rata natalității, atunci în 2035 populația poate fi redusă la 2 milioane 300 mii de persoane”. [v]

Pentru anul curent în Moldova sunt înregistrați mai mult de 4 milioane de cetățeni[vi] și dacă tendința negativă de migrația a populației din Moldova nu se v-a schimba, atunci spre anul 2035 populația se va micșora aproape de doua ori.

Fenomenul migrației în Moldova are un impact major asupra economiei țării. De exemplu în anul 2017, volumul total al transferurilor bancare de mijloace bănești din străinătate în favoarea persoanelor fizice din Republica Moldova a constituit 1,199.97 milioane dolari SUA.[vii] Pentru Moldova astfel de resurse reprezintă un panaceu pentru a interveni criza economica și noi împrumuturi. Așadar, Moldova este interesată de a menține fenomenul de migrație din mai multe motive. Prima cauză va fi transferurile bănești care vin din străinătate și a doua cauza nu mai puțin importantă, Moldova nu este pregătită de a primi înapoi toți cetățeni plecați oferindu-le servicii de calitate și locuri de muncă. Cu toate acestea se acceptă o situația paradoxală, emigranții din Moldova finanțează servicii pentru emigranții străini și refugiați.

Cum autoritățile Republicii Moldova încearcă să compenseze lipsa forței de muncă?

La începutul anului curent, a fost eliminată obligația deținerii vizelor la traversarea frontierei de stat a Republicii Moldova pentru cetățenii ai 33 de state, în timp ce pentru 48 de state a fost exclusă necesitatea obținerii invitației.

Procedurile de acordare a dreptului de muncă și de ședere pentru străini în Moldova s-a simplificat:[viii] [ix] [x]

  • S-a redus numărului de documente solicitate pentru perfectarea permisului de ședere a străinilor în scop de muncă și pentru prelungirea acestuia, iar numărul procedurilor necesare legalizării s-a micșorat cu peste 30% ;
  • A fost discutat propunerea de a majora de la unu la doi ani perioada pentru care se eliberează dreptul de ședere în scop de muncă pentru lucrătorii a căror calificare este inclusă în Lista ocupațiilor prioritare și introducerea dreptului de schimbare a statutului de ședere temporară a străinului fără a-l obliga să părăsească țara.
  • Facilități se propun în acordarea și prelungirea dreptului de ședere pentru străinii angajați în cadrul proiectelor de asistență externă, investitorii sau lucrătorii rezidenți ai zonelor economice libere, precum și pentru străinii care desfășoară activități didactice, în domeniile culturii, sănătății și sportului.
  • Dosarul pentru obținerea dreptului de ședere provizorie în scop de muncă va putea fi depus online.

Potrivit autorităților locale scopul acestor acțiuni este atragerea investitorilor străini, menținerea persoanelor străine pe piața muncii cât și implicarea specialiștilor în domenii în care Moldova are deficit de experiență.

Cum am menționat și mai sus, acum pentru a intra pe teritoriul Moldova, rezidenții (nu cetățeni, și anume rezidenți) ai unor țări nu au nevoie de pașaport, ci de un „Document de călătorie pentru refugiați” (Convenția privind statutul refugiaților din 28 iulie 1951) sau un „Document de călătorie pentru apatrizi” (Convenția privind statutul persoanelor apatride din 28 septembrie 1954). [xi] [xii] Aceste certificate se numesc „documente adoptat de Republica Moldova pentru trecerea frontierei”. Decretul privind intrarea în vigoare a documentelor menționate mai sus a fost semnat la 5 octombrie 2018.[xiii]

Cu toate acestea, simpla permitere a intrării în țară nu este suficientă. Este necesar să se elaboreze și să se adopte legislația referitoare la cazare, legalizare, statutul de rezidență, asistență socială și medicală și multe altele pentru persoanele emigrante. În acest scop, se creează o Comisie pentru coordonarea activităților în domeniul migrației și azilului, Hotărârea[xiv] cu privire la constituirea Comisiei fiind publicată pe Monitorul Oficial.

Sarcinile Comisiei sunt de a monitoriza și coordona activitățile în domeniul migrației, azilului, apatridiei și integrării străinilor în Republica Moldova, precum și o aplicare uniformă și coordonată a politicilor guvernamentale legate de acest domeniu[xv], se spune în Regulamentul Privind Activitatea Comisiei de Coordonare a Activităților în Domeniul Migrației și Azilului.

Deci, afișarea noului vector de dezvoltare, pro-Moldova de către președintele moldovean Igor Dodon și președintele PDM Vladimir Plahotniuc[xvi] nu exclude obligațiunile Moldovei fața de Uniunea Europeană. Modificările au fost făcute în conformitate cu Programul de activitate al Guvernului pentru anii 2016-2018, care prevede ajustarea cadrului legislativ național din domeniu la componenta Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (DCFTA) a Acordului de Asociere RM-UE.[xvii]

G.G.


[i] http://dialectica.xyz/2018/net_migration_Moldova

[ii] https://point.md/ru/novosti/obschestvo/analitika-tsru-moldova-zanimaet-211-mesto-iz-221-po-migratsionnoi-ubyli-s-koeffitsientom-9-4

[iii] https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2112rank.html

[iv] http://turmayak.ru/interesnoe/7-samykh-ne-poseshchaemykh-stran-mira

[v] https://point.md/ru/novosti/obschestvo/ekspert-naselenie-moldovy-pri-sushchestvuiushchem-tempe-depopuliatsii-sokratitsia-do-2-millionov-300-tysiach

[vi] https://countrymeters.info/ru/Republic_of_Moldova

[vii] https://www.bnm.md/ro/content/evolutia-transferurilor-de-mijloace-banesti-din-strainatate-efectuate-favoarea-persoanelor-9

[viii] http://www.ipn.md/ro/economie-business/92571

[ix] https://www.timpul.md/articol/procedura-de-intrare-i-edere-a-investitorilor-in-moldova-va-fi-simplificata-in-continuare-promite-pavel-filip-133506.html

[x] https://www.bizlaw.md/2018/07/25/simplificarea-procedurilor-pentru-obtinerea-permisului-de-sedere-in-scop-de-munca-ce-masuri-planifica-autoritatile/

[xi] http://mybusiness.md/ru/novosti-biznesa/item/9102-moldova-gotovitsya-k-prijomu-bezhentsev

[xii] https://press.try.md/mobile_item.php?id=1042823269

[xiii] http://mybusiness.md/ru/novosti-biznesa/item/9184-moldova-gotovitsya-k-prijomu-bezhentsev-2

[xiv] https://gov.md/sites/default/files/document/attachments/intr07_1_11.pdf

[xv] https://gov.md/sites/default/files/document/attachments/intr07_1_11.pdf

[xvi] http://trb.ro/2018/10/cazul-transnistria-sau-cum-moldova-incearca-sa-stea-pe-doua-scaune/

[xvii] http://www.moldova.md/ro/content/guvernul-simplificat-procedurile-de-acordare-dreptului-de-munca-si-de-sedere-pentru-straini

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

13 + fourteen =