Președintele Republicii Moldova Igor Dodon a fost suspendat din funcție a patra oară

unire

Luni, 24 septembrie 2018, Curtea Constituțională a Republicii Moldova a decis să suspende pentru a patra oară prerogativele prezidențiale ale președintelui Igor Dodon, motivând încălcarea articolului 93 din Constituția Republicii Moldova care face referire la promulgarea legilor adoptate de Parlament.

Pentru prima data Președintele R.Moldova, Igor Dodon, a fost eliberat din funcție la 24 octombrie 2017 când Andrian Candu a preluat temporar preogativele prezidențiale în conformitate cu decizia Curții Constituționale. Scopul acestei schimbări a fost  numirea noului Ministru al Apărării, Eugen Sturza.[ii] Pentru a doua oara, 2 ianuarie 2018, decizia a fost luată la cererea deputaților din coaliția de guvernământ și se datorează faptului că Igor Dodon a respins în mod repetat candidaturile a cinci miniștri și doi vicepremieri propuși de premier. Decretele privind numirea noilor miniștri au fost semnate de Președintele Parlamentului, Andrian Candu.[iii] Pentru a treia oară, 5 ianuarie 2018, președintele Igor Dodon a fost suspendat din funcție datorită refuzului acestuia de a promulga decizia Parlamentului cu privire la proiectul legislativ care interzice retransmisia știrilor rusești și a programelor informatice și analitice în Moldova.[iv]

libris.ro
Și acum 24 septembrie, Curtea Constituțională a Republicii Moldova a dat câștig de cauză unui grup de deputați ai Partidului Democrat din Moldova (condus de Vladimir Plahotniuc) care au solicitat suspendarea autorității prezidențiale a președintelui Igor Dodon din cauza faptului că acesta a refuzat în mod repetat numirea lui Nikolai Chubuk în funcția de Ministru al Agriculturii, Dezvoltării Regionale și a Mediului și a lui Sylvia Radu în funcția de Ministru al Sănătății, Muncii și Protecției Sociale.[v] Curtea Constituțională a Moldovei a decis că Președintele Parlamentului sau Premierul ar putea numi doi membri ai guvernului în locul președintelui Igor Dodon, conform articolului 91 al Constituției R.Moldova.[vi] [vii]

Igor Dodon a comentat situația creată pe rețele de socializare, unde a menționat faptul că judecătorii de la Curtea Constituțională au ignorat în totalitate argumentele legitime pe care le-a citat în sprijinul deciziei sale:

1. De ce doamna Silvia Radu nu poate fi numită Ministru al Sănătății, Muncii și Protecției Sociale? Articolul 8, alineatul 4, din Legea cu privire la funcția publică și statutul funcționarului public spune, „Pentru a ocupa o funcție publică de conducere de nivel superior, persoana trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele cerințe: a) să respecte condițiile prevăzute la art.27;  b) să aibă studii superioare, absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă; c) să aibă cel puțin 5 ani vechime în specialitatea/profilul funcției publice respective; d) să aibă experiență managerială de cel puțin 2 ani”. Aceste condiții sunt invocate pentru orice candidat, pentru orice funcție publică și ar fi ciudată numirea unei persoane fără nicio expertiză în domeniul sănătății in funcția de ministru responsabil de acest domeniu.

2.În cazul lui Nikolai Chubuk care a fost propus pentru postul de Ministru al Agriculturii, Dezvoltării Regionale și a Mediului, trebuie remarcat faptul că el nu a îndeplinit criteriile de integritate. Autoritățile sunt conștiente de încălcările penale comise de el, dar încă mai insistă pentru numirea lui pe un astfel de post important”.[viii]

Opoziția președintelui Republicii Moldova față de guvern se desfășoară de mulți ani. Principalul subiect de dezbatere este politica externă: Președintele insistă asupra unor legături mai strânse cu Rusia, în timp ce majoritatea parlamentară și Guvernul inclină spre Occident. Dodon blochează inițiativele autorităților proeuropene, iar propunerile președintelui nu găsesc sprijin printre deputați – conform strana.ua.[ix]

Urmărind toate acestea evenimente putem sa ajungem la concluzia ca Ministerele din Republica Moldova se monopolizează. Sunt evidente confruntările partidelor de guvernământ în care PDM condus de Vladimir Plahotniuc are o putere semnificativă asupra deciziilor în Parlament. Conform Constituției R.Moldova, decizia de suspendare a președintelui din funcție trebuie susținută cu votul a două treimi din deputați (Art. 89). În Parlament, PDM a obținut cu ușurință voturile necesare pentru suspendarea președintelui și promovarea membrilor săi. Cu toate acestea Parlamentul devalorizează deciziile Președintelui a patra oară pentru promovarea deciziilor și/sau persoanelor în funcții publice de conducere de nivel superior ceea ce demonstrează interes bidirecțional a dezvoltării statului moldovenesc de către partidele de opoziție.

G.G.


[ii] https://russian.rt.com/ussr/article/442733-dodon-otsraneniye-prezident-moldova-adrian-kandu

[iii]https://www.interfax.ru/world/594278

[iv] https://point.md/ru/novosti/politika/igoria-dodona-v-tretii-raz-vremenno-otstranili-ot-dolzhnosti

[v] http://baltionline.md/igorya-dodona-snova-otstranili-ot-prezidentstva/

[vi] http://www.parlament.md/CadrulLegal/Constitution/tabid/151/language/ro-RO/Default.aspx#Articolul_90

[vii] https://point.md/ru/novosti/politika/deputat-gosdumy-rf-schel-reshenie-ks-po-dodonu-popytkoi-gosperevorota

[viii] http://aif.md/dodon-prokommentiroval-reshenie-ks-rano-ili-pozdno-vse-otvetjat-po-vsej-strogosti-zakona/

[ix] https://strana.ua/news/162744-ihorja-dodona-otstranili-ot-dolzhnosti-i-prezidenta-moldovy-iz-za-otkaza-naznachit-ministrov.html

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

four × four =