Andrei Năstase: Chișinăul trebuie să devină un centru pentru afaceri, pentru dezvoltare, un catalizator al economiei Republicii Moldova

Năstase

La câteva săptămâni de la alegerea sa în calitate de primar general al municipiului Chișinău, Andrei Năstase a acceptat să ofere un interviu pentru www.trb.ro în care a povestit despre planurile sale la primăria capitalei Republicii Moldova, despre cum intenționează să facă față obstrucțiilor din partea guvernării dar și despre cum intenționează să abordeze alegerile parlamentară din toamna acestui an.

 

TRB: Dle Andrei Năstase, atât adepţii dvs cât şi adversarii  politici sunt solidari în aprecierea că mandatul pe care tocmai l-aţi câştigat va fi unul extrem de dificil.  În primul rând, deoarece veniţi de unul singur la primărie, nu aveţi pentru moment consilieri în Consiliul Municipal iar marea majoritate a direcţiilor primăriei şi întreprinderilor municipale au ajuns să fie conduse pe parcursul celor câteva luni de interimat al dnei Silvia Radu, de persoane loiale Partidului Democrat de guvernare. În schimb există o puternică fracţiune a socialiştilor, candidatul cărora Ion Ceban a pierdut alegerile în faţa dvs  şi o fracţiune ce ar fi loială Partidului Democrat, care ipotetic ar putea să se opună proiectelor dvs. Cu toate acestea, în scurt timp trebuie să convingeţi că sunteţi un bun administrator iar partidul dvs, PPDA şi aliaţii săi sunt anume acea forţă, aptă de a începe schimbarea în Republica Moldova. Cum intenţionaţi să faceţi faţă acestei misiuni, aparent imposibil de realizat într-un termen atât de scurt, cinci luni până la alegerile parlamentare şi vre-o 10 până la alegerile ordinare locale?

Andrei Năstase: În momentul la care vă răspund la aceste întrebări, guvernarea a și început să recurgă la acțiuni abuzive de sabotare a mandatului obținut de la alegători. Această sabotare are loc, în primul rând, prin amânarea deciziei instanțelor de judecată privind validarea mandatul de primar. Acest proces de tărăgănare abuzivă are loc prin complicitatea directă a lui Plahotniuc cu socialiștii. Culmea ipocriziei constă în faptul că deși Ion Ceban a recunoscut înfrângerea și chiar m-a felicitat cu victoria obținută, socialiștii au contestat în instanță rezultatul alegerilor.  Această panică și conlucrare deschisă dintre Plahotniuc și socialiști se explică prin faptul că aceste două grupări apără interesele mafiei imobiliare. După ce m-am opus  mafiei imobiliare, atât în cazul Gaudeamus, cât și în cazul Bogdan Voievod, coaliția binomului tergiversează validarea mandatului pentru ca să reușească finalizarea sau mușamalizarea unor scheme prin care proprietatea municipală este transferată abuziv unor grupuri de interese afiliate lui Plahotniuc și socialiștilor. Aș vrea să le comunic și prin această cale că nu vor reuși.

Din această scurtă relatare se vede foarte clar că relațiile instituționale nu vor fi deloc ușoare. În același timp, există câteva premise de bază care ne fac să credem că vom reuși să obținem rezultatele pe care ni le-am formulat în campania electorală.  În primul rând, mizăm cel mai mult pe sprijinul oamenilor. În al doilea rând, ne bazăm pe echipa noastră cu care vom administra instituția Primăriei dar și pe angajații administrației municipale de bună credință. De asemenea, mizăm foarte mult pe partenerii noștri atât din țară cât și partenerii noștri pe filiera popular europeană. Doar prin unitate vom reuși să surmontăm toate obstacolele și sabotările create de guvernare și să punem în aplicare angajamentele electorale în favoarea oamenilor.

TRB:V-aţi referit de mai multe ori în spaţiul public că veţi prelua cele mai bune practici de administrare de la oraşele româneşti, în special din vestul României cum ar fi Oradea sau Clujul, care au reuşit în termene relativ scurte să se transforme datorită unor primari şi autorităţi locale responsabile şi orientate spre cetăţean. În ce măsură acele practici pot fi replicate şi la Chişinău, dată fiind autonomia locală restrânsă de aici?

Andrei Năstase: Experiența românească de succes este una extrem de importantă pentru noi. În plus, am reușit încă în timpul campaniei electorale  să stabilim relații foarte bune cu primarii din Oradea, Cluj și Alba Iulia. Cu această ocazie, aș vrea să le mulțumesc încă odată pentru susținerea și cuvintele frumoase pe care ni le-au adresat cu multă căldură. În ceea ce privește practicile care pot fi preluate, acestea vizează domenii foarte diferite, cum ar fi: modernizarea transportului public, fluidizarea traficului, dezvoltarea inovațiilor, modernizarea infrastructurii urbane, dezvoltarea culturală, etc. Însă ceea ce trebuie să preluăm ca abordare se referă la faptul că orice reforme și decizii luate trebuie să fie orientate către cetățean.

TRB: Care sunt proiectele prioritare pe care veţi pune accentul?

Andrei Năstase: După cum am declarat cu mai multe ocazii, vom asigura un management riguros în scopul de a restabili ordinea în Capitală.  Pentru a realiza acest obiectiv vom pune în aplicare atribuțiile Primarului General ce se referă la inventarierea și protejarea patrimoniului municipal; asigurarea înregistrării și punerii la evidență a tuturor obiectelor imobiliare municipale; verificarea legalității folosirii terenurilor municipale; dispunerea demontării și evacuării, după caz, a obiectelor instalate ilegal în capitală; control asupra gestionării bugetului; eliminarea schemelor frauduloase în domeniul achizițiilor publice municipale. O mare prioritate va fi protejarea patrimoniului municipal de mafia imobiliară.

O altă prioritate va viza o politică de creștere a acumulării resurselor financiare în bugetul municipal, inclusiv identificarea resurselor financiare interne și externe pentru realizarea proiectelor de infrastructură.

TRB: Am participat zilele acestea la o dezbatere, organizată în contextul Săptămânii Europene pentru Energia Durabilă şi participanţii au ajuns la concluzia că implementarea unor practici avansate de transformare a oraşului în unul confortabil pentru locuitori şi bine amenajat necesită, în primul rând, schimbarea mentalităţii cetăţenilor, care trebuie să renunţe la unele conforturi cum ar fi intrarea cu transportul personal în oraşul vechi sau să-şi asume responsabilităţi în unele privinţe, cum ar fi sortarea deşeurilor sau să înveţe a se asocia pentru a obţine fonduri, spre exemplu, pentru eficientizarea energetică a  blocurilor. Pe de altă parte, există practici care strică imaginea oraşului precum comerţul stradal sau parcările. Sunt nişte momente sensibile, care iarăşi ar putea fi nepopulare sau utilizate de adversarii politici pentru a vă compromite activitatea. Cum veţi acţiona în aceste cazuri?

Andrei Năstase: Orice reformă de sistem implică o foarte bună comunicare cu oamenii. Fără o explicare clară a filosofiei unui proiect care vizează interesele locuitorilor este aproape imposibil de obținut adeziunea oamenilor. Din acest considerent, vom introduce practici de întâlniri permanente cu oamenii pentru a lua în  calcul interesele și problemele cu care se confruntă locuitorii. Aș putea să vă dau drept exemplu un domeniu care se referă la transporturi. Vom avea o politică de promovare a creșterii atractivității transportului public creând condiții pentru creșterea utilizării transportului public de către locuitori. Vom prelua exemplele orașelor din afară  care au reușit să convingă cetățenii să renunțe la autoturismele personale și să crească numărul celor care preferă transportul public. Însă pentru a reuși acest lucru este necesar să asigurăm completarea (suplimentarea) parcului de troleibuze, inclusiv fără fir și a parcului de autobuze pentru a asigura la un nivel înalt ritmul rapid al circulației locuitorilor cu transportul public.

Un alt exemplu de conlucrare cu locuitorii va fi stabilirea unui parteneriat cu agenții economici, toate instituțiile municipale, instituțiile de învățământ, instituțiile medicale, cu toți locuitorii în vederea creșterii standardelor de curățenie a orașului și de menținere a acesteia.

Toate aceste schimbări trebuie însoțite de campanii foarte clare de comunicare cu beneficiarii acestor reforme, care sunt cetățenii.

TRB: O altă problemă, semnalată de către experţi, care e şi de ordin naţional, se referă la deficitul acut de specialişti calificaţi în toate domeniile, inclusiv pentru a atrage şi a implementa diferite proiecte. Salariile sunt prea mizere pentru ca tinerii să se angajeze  la Primărie. Cum vedeţi soluţionarea acestei probleme?

Andrei Năstase: Atragerea personalului competent este o mare problemă atât pentru administrația publică locală cât și pentru administrația publică centrală. Funcţionarii publici la toate nivelele de administrație au fost trataţi de-a lungul timpului printr-o lipsă de respect din partea autorităţilor. Politizarea excesivă, sisteme incorecte de promovare în carieră, salariile mici, fluctuaţia cadrelor din cauza lipsei stimulării funcţionarilor, lipsa unor reguli clare, corupţia care a înflorit în aceşti ani, i-a demotivat profund pe funcționarii cu adevărat responsabili. Aceste fenomene au slăbit simţitor calitatea instituţiilor.

În acest sens, una din priorităţile noastre care va fi realizată în special în cel de-al doilea mandat este modernizare profundă a instituţiilor administraţiei publice locale și centrale. Avem nevoie de o administraţie publică eficientă, compactă şi responsabilă. Printre acțiunile care vor fi întreprinse de către noi se numără în primul rând profesionalizarea corpului de funcţionari publici. Acest lucru se va realiza prin menţinerea celor mai buni funcţionari, eliberarea din funcţie a funcţionarilor corupţi şi incompetenţi. Este necesară desfăşurarea unui proces riguros de recrutare.

Vom crea un sistem de formare profesională continuă a funcţionarilor care va stimula performanța în administrație. Vom institui un sistem de motivare în bază de meritocraţie a funcţionarilor prin creşterea treptată a salariilor în funcţiile publice. De asemenea, este necesară remunerarea acestora, în bază de performanţă. Este extrem de importantă asigurarea unei stabilităţi în funcţie a corpului de funcţionari şi eliminarea factorului politic din administraţie.

TRB: Cu siguranţă, transparenţa totală, suportul societăţii civile, al cetăţenilor care au demonstrat la alegeri o prezenţă exemplară de discernământ în pofida manipulării şi a dezamăgirilor  din ultimii ani faţă de clasa politică, ar fi o armă eficientă împotriva sabotării. Însă totuşi, electoratul de dreapta, cel care v-a susţinut în această campanie, continue să fie foarte pestriţ. Iar în condiţiile noilor reguli electorale, mă refer la alegerile pe circumscripţii într-un singur tur, fără o consolidare a tuturor forţelor de dreapta, inclusiv celor unioniste, pentru a merge cu candidaţi unici în alegeri, există marele risc ca cel puţin pe circumscripţii, inclusiv în Chişinău, să câştige masiv deputaţii socialişti. Aţi luat în calcul o coaliţie largă a forţelor democratice, care să includă toate forţele de dreapta în următoarele alegeri? Şi, dacă da, cum veţi negocia crearea unei astfel de coaliţii, ţinând cont şi de păsul unioniştilor, mulţi dintre care v-au votat în aceste alegeri?

Andrei Năstase: În ceea ce privește crearea unor coaliții electorale, vom pune în aplicare prevederile Acordului de colaborare dintre Platforma DA și PAS. Ambele partide sunt într-un proces de pregătire pentru alegeri. Meritocrația, integritatea și profesionalismul trebuie să devină singurele calități pentru promovarea persoanelor atât pe lista comună de candidați cât și pe circumscripții. În ceea ce privește electoratul pro-românesc, unionist, vom face tot posibilul ca să-i convingem să voteze pentru coaliția pro-europeană. Platforma politică democratică, reformatoare, modernă, antioligarhică, pro-europeană este unica platformă politică care poate integra preferințele mai multor curente politice. Iar cei care vor reprezenta acest curent sunt coaliția de partide Platforma DA și PAS.

TRB: Apropo, despre o coaliţie largă a vorbit şi fostul primar, Dorin Chirtoacă. Eventual, aţi putea apela la ajutorul lui în administrarea oraşului?

Andrei Năstase: Voi apela la toți funcționarii, decidenții, experții, inclusiv cei care au avut funcții anterior pentru a mă informa mai complex asupra situației din capitală.

TRB: Relaţiile amicale, cel puţin în aparenţă ale PPDA cu Partidul Nostru al lui Renato Usatîi, care împărtăşeşte cu totul alt fel de valori decât cele democratice şi proeuropene, nu poate fi un obstacol în consolidarea forţelor democratice?

Andrei Năstase: Platforma DA este un partid care nu are probleme în a discuta cu reprezentanții tuturor partidelor antioligarhice, reprezentanții societății civile, inclusiv cu reprezentanții partidelor care sunt pe poziții diametral opuse cu cele ale noastre. În același timp, partenerii și aliații noștri sunt PAS și PLDM. Orice alte alianțe electorale sau post-electorale sunt excluse.

TRB: Vă propuneţi să realizaţi transformarea Chişinăului, bazându-vă pe principiile democraţiei, care plasează cetăţeanul în prim plan. Însă, din ce vedem  la Orhei, şi acolo se realizează un proiect care şi el, chipurile, plasează cetăţeanul pe prim plan, însă bazat mai degrabă pe coruperea morală a oamenilor săraci material, lipsiţi de discernământ dar şi de demnitate. Iar acest model este pe larg reflectat inclusiv de holdingul mediatic afiliat partidului de guvernământ şi există şansele să fie replicat la scară naţională. Este iarăşi un pericol enorm, şi este iarăşi necesară coagularea tuturor forţelor sănătoase din societate. Nu vedeţi necesitatea convocării unui for al forţelor democrate pentru a contracara acest fenomen?

Andrei Năstase: Platforma DA a pledat în permanență pentru consolidarea tuturor forțelor democratice din societate. Vom continua acest proces. Însăși rezultatul pe care l-am obținut la alegeri este rezultatul acestor eforturi de consolidare a societății.

TRB: Care sunt obiectivele dvs ca politician şi ca primar al Chişinăului? Cum vedeţi capitala şi R. Moldova în general peste cinci ani?

Andrei Năstase: Obiectivul nostru principal este să asigurăm un nivel decent al calității vieții în Capitală pentru toți locuitorii. În acest sens, în spiritul experienței altor orașe mari, ne propunem să dezvoltăm servicii publice de înaltă calitate pentru toți locuitorii, să dezvoltăm o infrastructură modernă, să asigurăm condiții de confort pentru toți locuitorii, inclusiv al celor cu dizabilități, să creăm premize pentru o economie competitivă care să ofere locuri de muncă pentru locuitorii municipiului Chișinău și a suburbiilor. Chișinăul trebuie să devină un centru pentru afaceri, pentru dezvoltare, un catalizator al economiei Republicii Moldova.

Pornind de la potențialul obiectiv al capitalei noastre, Chișinăul trebuie să devină cu adevărat un pol de creștere din punct de vedere economic, social, educațional, cultural, care va avea și rolul de a stimula dezvoltarea localităților învecinate, în special a suburbiilor.

Municipiul Chișinău trebuie să accelereze dezvoltarea Republicii Moldova.

Vom pune bazele transformării Chișinăului multicultural într-un oraș tolerant și primitor.

 

Dle Năstase, portalul www.trb.ro își propune să reflecte relațiile din întregul  spațiu românesc, în primul rând cele pragmatice, de business, dintre comunități și interpersonale, circulația investițiilor, a capitalului uman, a ideilor și practicilor avansate de administrare și business.

În aceeași cheie își propune să reflecte şi principalele evenimente de ordin politic, economic, legislativ, regulile de joc pentru business existente în România și Republica Moldova.

Și, interviul pe care aţi acceptat să ni-l oferiţi este primul dintr-o serie de interviuri cu primarii unora din cele mai importante orașe din spațiul românesc,  fapt pentru care vă mulţumim mult.

Interviu realizat de Chislea Ion

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

two + 18 =