Care sunt perspectivele industriei auto din România?

auto

Perspectivele industriei auto din România şi impactul eonomic a fost tema unei conferinţe, dintr-o serie de 5, care s-au derulat recent la Bucureşti în cadrul Salonului Internațional de Automobile București – 2018 în incinta noilor spații expoziționale inaugurate în acest an la Romexpo.  La acest eveniment la care au participat reprezentanți ai industriei auto, ai unor instituții publice cu implicare în sectorul auto (Ministerul Mediului de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat, Ministerul Economiei, RAR și ASF), ai unor companii de consultanță financiară și audit (PwC și KPMG), reprezentanți ai misiunilor diplomatice străine în România (Marea Britanie, Statele Unite ale Americii, Slovenia, Belarus, Nigeria și Palestina) precum și specialiști din domenii conexe sectorului auto.

În cadrul conferinţei, doamna Secretar de Stat Paula Pîrvănescu a prezentat principalele atuuri investiționale ale României, tradiția îndelungată de producător de autovehicule și componente, sistemul de educație performant care pregătește în mod eficient viitorii specialiști atât de necesari în această industrie, disponibilitatea resurselor, stabilitatea economică și financiară, evoluția pozitivă a economiei (creștere PIB – 7% în 2017) precum și sprijinul guvernamental, atât legislativ cât și financiar ceea ce a făcut să își desfășoare activitatea în România 2 constructori mondiali importanți (Renault și Ford) și peste 600 de companii care produc piese și componente preponderent de prim montaj, atât pentru industria locală cât și cea europeană.

„Proiectele pe care dorim sa le atragem in sectorul auto nu se mai bazează pe forța de munca intensivă (ieftină), având în vedere că ne aflăm într-o perioadă de tranziție către proiecte investiționale cu valoare adăugată ridicată și în acest sens aș dori să menționez existența unor poli de excelență precum centrul de cercetare – dezvoltare în domeniul auto (Cluj) al companiei Bosch, centrul R&D pentru tehnologia de vehicole autonome (Cluj) al companiei Porsche, cele 4 centre de inginerie  ale companiei Continental la Timişoara, Sibiu, Iaşi şi Braşov, și nu în ultimul rând, centrul R&D al companiei Renault, cel mai mare în afara Frantei” a mai precizat dna  Paula Pîrvănescu, Secretar de Stat InvestRomania.

În continuare, domnul Attila Szabo (director general Ford Romania) a reamintit faptul că investițiile totale realizate de Ford la Craiova sunt de peste 1,2 miliarde de Euro, din care numai pentru transferul modelului EcoSport la Craiova sunt 200 de milioane Euro, plus costul angajării a încă 1000 de lucrători. Ca urmare, doar la fabrica de la Craiova, una dintre cele mai moderne fabrici Ford din lume, lucrează cca 4500 de angajați. Dl. Szabo a făcut o analiză a evoluției vânzărilor de autoturisme în funcție de segmentul în care acestea se încadrează, accentul fiind pus pe apetența noilor generații pentru SUV-uri compacte, confirmată de statistici și previziuni. În aceste condiții, cu noul model aflat în producție la Craiova, se poate considera că viitorul uzinei craiovene este unul solid.

Domnul Bogdan Belciu, Pricewaterhouse Coopers și-a concentrat atenția și asupra evoluției industriei auto pe termen lung, estimările fiind că automobilistic în perspectiva anilor 2018 – 2030 va fi o modificare substanțială a pieței, ca urmare a impactului deciziilor politico–economice dar și a modificării tiparelor comportamentale ale noilor generații. Concluziile studiului PwC sunt următoarele:

  • Modul tradițional de deținere și utilizare a automobilului (proprietate personală și utilizare individuală) va pierde teren într-o măsură considerabilă (înjumătățire) în timp ce soluțiile de mobilitate moderne (car-sharing, ride-sharing, vehicule autonome în proprietate personală sau chiar închiriate vor câștiga teren);
  • Parcul auto total va cunoaște o scădere pe fondul eliminării accelerate a autovehiculelor vechi / poluante / echipate doar cu motoare cu ardere internă);
  • Cu toate acestea, producția de autoturisme va înregistra o creștere ușoară, pe fondul exploziei propulsiilor alternative (electric, hibrid, hidrogen);
  • De asemenea, vehiculele autonome, în ciuda efervescenței tehnologice, nu vor avea o pondere mai mare de 10 – 15 % din total parc.

Un subiect la ordinea zilei abordat de către domnul Alin Negrescu (KPMG) a fost  BREXIT-ul care, în perspectiva unor negocieri neinspirate, va genera probleme importante pentru întreaga economie europeană, inclusiv industria auto. Dl. Alin Negrescu (KPMG) a apreciat că din punct de vedere economic, ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană va genera o serie de provocări și oportunități pentru celelalte State Membre, inclusiv România. În plan comercial, foarte important de menționat faptul că tranzacțiile cu bunuri efectuate între Marea Britanie și România nu vor mai fi tratate drept tranzacții intra-comunitare, ci exporturi, respectiv importuri, operațiuni supuse formalităților și tarifelor vamale comunitare. De aceea, este absolut necesar ca toate aceste schimbări să constituie un subiect de interes atât pentru mediul de afaceri, cât și pentru autorități, pentru a putea anticipa și implementa măsuri eficiente de diminuare a efectelor negative, dar și pentru a valorifica oportunitățile extraordinare determinate în principal de intenția anumitor companii de a reloca anumite activități din Marea Britanie în cadrul UE, în speță România.

Doamna Monica Pascu (KPMG) a susținut o prezentare prin care a urmărit clarificarea modului de accesare a instrumentelor de sprijin care vizează activitățile de cercetare, dezvoltare și inovare.  Cele mai mari centre de cercetare-dezvoltare din România se regăsesc în prezent în industria auto, iar trendul de dezvoltare accelerată a tehnologiei predispune acest domeniu la investiții semnificative în crearea de tehnologii și produse noi. În acest context, considerăm că este importantă și binevenită aplicarea facilităților fiscale oferite de statul român cu scopul de a încuraja investițiile în acest domeniu și dezvoltarea activității de cercetare-dezvoltare și inovare în țara noastră.

În domeniul asigurărilor auto, domnul Ovidiu Wlassopol, prim-vicepresedintele ASF a anunțat demersurile efectuate de instituție în direcția îmbunătățirii asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto (RCA):

  • Introducerea inspecției tehnice după remedierea unei avarii care a afectat structura de rezistență a autovehiculului și/sau elementele de siguranță activă și pasivă;
  • Înființarea corpului experților evaluatori tehnici auto pentru a elimina conflictul de interese care există în prezent în piața asigurărilor prin prisma faptului că asiguratorii își stabilesc limitele de despăgubire prin constatatori proprii;
  • Înființarea cazierului auto – o bază de date care va cuprinde informații de interes pentru persoanele care doresc să își achiziționeze în siguranță un autoturism rulat.

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

three + 16 =