Comerțul cu amănuntul în Republica Moldova a scăzut masiv:  Este vorba despre recesiune sau ofensiva economiei tenebroase?

moldova

Deși oficial, veniturile populației Republicii Moldova, atât din salarii cât și din transferurile intrate de peste hotare au sporit considerabil, acest fapt nu se observă și în evoluția comerțului cu amănuntul, care a scăzut dramatic pe parcursul anului trecut dar în special în ultima lună a anului.

Volumul comerțului cu amănuntul în întreprinderile de comerț moldovenești s-a diminuat cu 4,6% anul trecut în timp ce comerțul angro  a sporit  cu 20 la sută. Această evoluție neuniformă a comerțului lasă semne de întrebare, or cele două ramuri ar trebui să aibă evoluții cel puțin asemănătoare.

libris.ro
Comerțul cu amănuntul scade, cel cu ridicata crește

Potrivit Biroului Național de Statistică, în anul 2017 cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul s-a diminuat cu 4,6 la sută faţă de anul 2016. În schimb, cifra de afaceri din comerțul cu ridicata a înregistrat o creștere semnificativă cu 19,9 la sută.

De asemenea, cifra de afaceri din comerțul cu autovehicule și motociclete a înregistrat în decembrie 2017 o scădere de 7,1% faţă de luna noiembrie.

De remarcat și discrepanța dintre statisticile privind evoluția comerțului în decembrie 2017 și decembrie 2016. Ultima lună din an este, în mod tradițional, una dintre cele mai prolifice pentru întreprinderile din comerț, grație cheltuielilor sporite ale populației, prilejuite de sărbătorile de iarnă.

Prin urmare, este firească sporirea cu 7,9 la sută a comerțului cu amănuntul în decembrie față de noiembrie, anul trecut. Este însă greu de explicat reducerea dramatică, cu 13,2 la sută față de decembrie 2016.

Oficial, veniturile au sporit semnificativ

Evoluțiile economice, înregistrate pe parcursul anului trecut dar și  veniturile în creștere ale populației, semnalate de datele statistice, ar fi trebuit să conducă, în mod firesc, la o sporire a consumului în raport cu ultima lună din anul precedent.

Potrivit BNScâștigul salarial mediu lunar brut din economia moldovenească în anul 2017 a constituit 5697,1 lei și s-a mărit față de anul 2016 în valoare nominală cu 12,1 la sută.

Totodată, în trimestrul IV din 2017 câștigul salarial mediu lunar a fost de 6113,6 lei, înregistrând o creștere de 12,4% față de ultimul trimestrul din 2016.

În același timp, a crescut considerabil și volumul remiterilor. Statisticile Băncii Naționale a Moldovei arată că, în anul 2017 volumul transferurilor de bani, destinate persoanelor fizice s-au majorat cu peste 11 la sută și au ajuns la aproape 1,2 miliarde de dolari.

Prin ce se explică atunci această reducere semnificativă a comerțului cu amănuntul? Există, ipotetic vorbind, trei răspunsuri la această întrebare. Prima ar fi că statisticile mint și creșterile veniturilor nu este atât de mari precum se spune la nivel oficial, a doua ar fi că, brusc, moldovenii au început să economisească mai mult iar a treia și cea mai plauzibilă, ar fi că întreprinderile din domeniul comerțului trec într-o proporție destul de mare la activitatea informală. Altfel spus, nu-și declară toate operațiunile de vânzare ceea ce reprezintă, evident, o evaziune fiscală.

Cine sunt comercianții cu amănuntul

În confirmarea acestei ipoteze vine și evoluția din comerțul cu ridicata. Se știe, că întreprinderile de comerț angro vând cea mai mare parte din mărfuri către întreprinderile de comerț cu amănuntul, magazine și deținătorilor de tarabe  la piețe.

Oficial, comerţul cu amănuntul include revânzarea (vânzarea fără transformare) de mărfuri noi şi second hand, în principal către publicul larg, în general în cantităţi mici, pentru consum sau utilizare personală sau casnică, prin supermagazine, magazine, centre comerciale, pavilioane, chioşcuri, gherete, tarabe, automate de vânzări, prin corespondenţa, prin Internet,  cooperative de consum şi farmacii etc.

Această diviziune include, de asemenea, vânzarea cu amănuntul a carburanţilor şi a produselor lubrifiante şi de răcire.

În cazul nostru, vânzările angrosiștilor către micii comercianți se fac în special către magazinele mici și vânzători individuali în cadrul piețelor comerciale, chioșcurilor etc., deci acel gen de vânzători care are o pondere destul de mare în totalul comercianților cu amănuntul și este foarte dificil de verificat. Cel mai probabil, acești mici comercianți și-au trecut o bună parte din activitate în afara câmpului formal.

Și serviciile de piață prestate populației au scăzut în volum…

De remarcat că în anul 2017 și cifra de afaceri pentru serviciile de piaţă prestate populaţiei a scăzut (cu 0,4%) în raport cu anul 2016. Aceste servicii cuprind activităţi care fac obiectul vânzării şi cumpărării pe piaţă,  având ca principal beneficiar populaţia şi sunt produse de societăţi ale căror venituri provin din vânzarea producţiei proprii, indiferent de denumirea preţurilor practicate (tarif, taxă, preţ de vânzare). Serviciile de piaţă prestate în principal populaţiei includ următoarele activităţi: de cazare şi alimentaţie publică,  veterinare, ale agenţiilor turistice şi ale operatorilor turistici, alte servicii de rezervare şi asistenţă turistică, învăţământ, sănătate şi asistenţă socială, de  recreare, de agrement, reparaţii de calculatoare, de articole personale şi de uz gospodăresc, alte servicii pentru persoane fizice.

…pe când cele prestate întreprinderilor au sporit

Pe de altă parte, în anul 2017 cifra de afaceri pentru serviciile de piaţa prestate, în principal, întreprinderilor a crescut cu 8,8%, în raport cu anul 2016.

Serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor cuprind acele servicii care pot să constituie obiectul vânzării şi cumpărării pe piaţă şi sunt realizate de unităţi ale căror venituri provin  din vânzarea producţiei proprii precum servicii de transport şi depozitare, informaţii şi telecomunicaţii, activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice, activităţi de servicii administrative şi  activităţi de servicii suport, indiferent de denumirea preţurilor practicate (tarife, preţuri de vânzare) şi modalităţile de încasare.

Semnal alarmant

Deci, cum se face că angrosiștii au vândut mai mult comercianților cu amănuntul pe când ultimii și-au redus dramatic volumul vânzărilor? Și de ce serviciile de piață prestate populației au scăzut pe când cele prestate întreprinderilor au sporit?

Potrivit vicepreședintelui partidului de opoziție Demnitate și Adevăr Alexandru Sliusari, evoluțiile din comerțul interior reprezintă un semnal foarte alarmant.

”Acest indicator denotă cu lux de amănunte că stabilitatea economică lui Plahotniuc (Președintele Partidului Democrat, de guvernare) este un balon de săpun.

Sliusari menționează că scăderea drastică a comerțului cu amânuntul este determinată de combinația dintre micșorarea semnificativă a activității businessului mic, diminuarea esențială a capacității de cumpărare a populației și creșterea considerabilă a comerțului tenebru.

”Majorarea exporturilor și importurilor nu contribuie la sporirea reală a veniturilor majorității covârșitoare a populației, ci îmbogățește un grup îngust de indivizi, apropiați puterii. Iar sub paravanul vorbelor frumoase celor de la guvernare despre îmbunătățirea climatului de afaceri se ascunde hărțuirea businessului. Și primii nu rezistă antreprenorii mici, care nu dispun de resursele suficiente pentru „otcaturi” și repede „îngheață” în așa climat.”, a comentat Sliusari evoluțiile din comerț.

C.I.

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

3 × 5 =