Lozinci cu care partidele din Republica Moldova speră că vor câştiga voturile alegătorilor

    Sloganele bine gândite împreună cu principalele mesaje din programele electorale pot influenţa decisiv opţiunea de vot a alegătorilor. Din cei primii 16 concurenţi înregistraţi oficial în cursa pentru parlamentare, majoritatea şi-au anunţat deja mesajele cu care vor să ademenească susținătorii. Unele partide au ales să scoată în faţă păcatele actualei guvernări, altele au preferat să se raporteze mai mult la vectorul extern de dezvoltare, iar partidele parlamentare au încercat să scoată în prim plan domeniile în care consideră că au înregistrat rezultate pozitive pe durata celor patru ani în care s-au aflat la putere sau în opoziţie.

    Era de aşteptat ca, din toate componentele coaliţiei de guvernare, PLDM să încerce să monopolizeze ideea pro-europeană, asumându-şi aproape exclusiv meritele actualei guvernări în această direcţie, de aici şi sloganul: „Înainte, spre un viitor european!”. Era previzibil că PLDM va încerca să joace cartea europeană, pentru că la alte capitole pur și simplu nu are cu ce se lăuda.

    Problematica europeană este preluată nuanţat şi de alte două partide. Partdidul Liberal (PL) merge în alegeri sub sloganul „Cu PL în Familia NATO şi UE!”, dar nu abandonează ideea unionistă care este cauza națională pentru care luptă partidul. Aderarea la NATO, pentru care mizează liberalii în aceste alegeri, poziţionează PL pe o nişă destul de riscantă, din moment ce sondajele arată că mai puţin de 30 % din populaţie vede cu ochi buni aderarea Moldovei la NATO.

    Cel puţin doi concurenţi, PSRM şi Blocul Electoral „Alegerea Moldovei – Uniunea Vamală”, pledează în mesaje pentru apropierea de Rusia şi de vectorul răsăritean, mizând astfel pe electoratul pro-rus şi pe o parte din electoratul nostalgic tradiţional al comuniştilor. La rândul lor, comuniştii au scos în prim plan incontestabila locomotivă a partidului în sloganul „Doar PCRM! Doar Voronin!”. Voronin este acum unica carte câștigătoare. Dacă anterior ei exploatau simbolica de factură comunistă, acum putem spune că partidul se asociază cu Voronin, care a devenit practic icoana PCRM.”

    La categoria sloganelor de natură să nedumerească alegătorii ar fi de menționat cei de la PD – „Creştem Moldova!”, dar şi pe cei de la Partidul Renaştere – „Să renaştem Moldova Împreună!”, care privite separat de celelalte mesaje electorale sunt greu de descifrat.

    Mulţi concurenţi au preferat cuvântul „fără” în sloganele lor. De exemplu, Partidul Popular promite o Moldovă fără hoţi şi fără sărăcie, cel a lui Renato Usatâi – o Moldovă fără corupţie. Iar PLR sub sloganul „Pentru Moldova fără oligarhi!”, încearcă să se distanţeze de partenerii de coaliţie vizavi de unele decizii controversate legate de Aeroportul Chişinău şi Banca de Economii, pe care liberal-reformatorii le-au votat și susținut cu ardoare în Parlament și Guvern, iar acum le critică în repetate rânduri.

    În mare parte mesajele cu care partidele vor încerca să-şi convingă potenţialii alegători erau previzibile. Nu toate însă se înscriu în teoria clasică care zice că sloganul trebuie să ofere în special alegătorului indecis suficiente considerente pentru a-şi contura alegerea. Pe parcursul campaniei mesajele electorale se vor mai nuanţa. Politicienii care consideră că mai pot prosti electoratul, cum au făcut-o în 2010, cu slogane anti–sărăcie, ca mai apoi să vină la guvernare și să țină poporul în mizerie și sărăcie, iar ei să agonisească bănci și aeroporturi, vor fi dur taxați de alegători.

    P.I.

    NU SUNT COMENTARII

    Transmiteti un mesaj

    two × five =