Piaţa apelor minerale în România în anul 2016

Piaţa apelor minerale

România ar putea deveni unul dintre jucătorii semnificativi pe piaţa apelor minerale la nivel mondial, având potenţialul de a asigura apa minerală necesară ţărilor europene pe o perioadă de 25 de ani! Potrivit unei analize realizată de KeysFin, 2016 se anunţă a fi cel mai bun an pentru industria apelor minerale, pe fondul vremii secetoase şi creşterii apetitului românilor pentru acest tip de produse.

Doi litri de apă pe zi. Atât ar trebui să bem, dacă este să ne luăm după mesajele medicilor, promovate la televiziune. Consumul de apă nu depăşeşte însă un litru pe zi, şi asta în anii secetoşi, cum se anunţă şi 2016. Vestea bună este că vânzările de ape minerale au crescut, iar acest an ar putea atinge un rezultat record.

Datele KeysFin, realizate pe baza informaţiilor oficiale, prezentate la Ministerul Finanţelor şi Registrul Comerţului de producătorii de apă minerală, arată că cele peste 400 de firme producătoare ar putea realiza în acest an o cifră de afaceri de aprox. 5miliarde de lei, de peste patru ori mai mare faţă de nivelul din 2011.

Producţia de apă minerală a explodat, practic, în ultimii ani, spun analiştii KeysFin. Dacă în 2011, cifra de afaceri a celor 320 de producători era de 1,99 miliarde lei, în 2012 a ajuns la 4,75 de miliarde lei, iar în 2013 şi 2014 a depăşit nivelul de 4,6 miliarde lei/anual.

Cum numărul firmelor producătoare de apă minerală a crescut în acest interval cu aproape 100, de la 320 in 2011 la 393 în 2013 şi 402 în 2014 (ultimul an pentru care există statistici oficiale – nr), experţii KeysFin estimează că 2015 şi mai ales 2016 vor aduce un adevărat record în materie.

0046_04042016_piata_minerale

Evoluţia pozitivă a pieţei este determinată de creşterea semnificativă a investiţiilor în domeniu şi a consumului, influenţat de promovarea apei minerale drept produs sănătos. Contextul meteo favorabil va influenţa, totodată, această perspectivă pozitivă”, au explicat analiştii KeysFin.

Şi profitabilitatea firmelor este de aşteptat să urmeze un trend pozitiv. De la 27,7 milioane de lei în 2011, producătorii de ape minerale au ajuns să raporteze, la Ministerul Finanţelor, un profit net de 235,1 milioane de lei în 2013 şi de 174,4 milioane de lei în 2014.

În 2016 se estimează că profitabilitatea sectorului va trece de graniţa de 250 milioane de lei, producătorii urmând să fructifice investiţiile făcute în ultimii 2-3 ani, ani consideraţi de relansare a acestui tip de business.

Potrivit datelor KeysFin, cei mai importanţi producători de apă minerală din România sunt Coca-Cola HBC, Romaqua Group, Quadrant Amroq, European Drinks, Tymbark, Rio Bucovina (preluat de Tymbark), La Fantana, Perla Harghitei şi Rieni Drinks.

Numărul mediu de salariaţi ai producătorilor de ape minerală a atins în 2014 cifra de 10.229, în creştere cu peste 3000 de angajaţi/medie/companie faţă de 2011.

Aceste cifre vin să confirme faptul că îmbutelierea apelor minerale reprezintă cel mai dinamic segment de pe piaţa băuturilor răcoritoare şi cu cel mai semnificativ potenţial de creştere în viitor. Statisticile arată, totodată, că, până în 2020, consumul mondial de ape minerale ar putea atinge nivelul de 300 de miliarde de litri, faţă de 174,4 miliarde litri cât a fost în 2011 şi că România are, astfel, şansa de a se racorda la această evoluţie economică semnificativă”, explică experţii.

Datele Societăţii Naţionale a Apelor Minerale (SNAM) arată că România deţine, în prezent, peste 60% din rezervele de apă minerală ale Europei şi că exploatăm numai 20%.

Piaţa locală are un potenţial uriaş de dezvoltare, condiţionat însă de evoluţia nivelului de trai. Pentru producători, alternativa o reprezintă exporturile, existând deja contacte pentru producţia a peste 100.000 de metri cubi de apă minerală pe lună pentru investitori din China, Qatar şi Liban”.

Potrivit unui studiu anterior, piaţa de apă îmbuteliată din România era estimată la circa 11,3 milioane de hectolitri pe an, adică aproximativ 0,16 litri pe zi de persoană. Un român bea, anual, aproximativ 60 de litri de apa minerală, comparativ cu 120delitri, consumul mediu european. Peste 60% din consum este dat de apa plată, restul fiind apa carbogazificată.

Informaţiile din materialul de mai sus sunt culese din barometrul privind starea business-ului romanesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare privind societăţile comerciale şi PFA-urile active din Romania.

 

NU SUNT COMENTARII

Transmiteti un mesaj

3 × 4 =